Ta strona korzysta z plików cookie.

Czwarta część rankingu „Równi w Biznesie” Polskiej Izby Handlu

3 lipca 2017

Który z producentów napojów gazowanych jest najbardziej przyjazny małoformatowym sklepom?

Czwarta część rankingu „Równi w Biznesie” Polskiej Izby Handlu

Przedstawiamy Państwu już czwartą odsłonę rankingu „Równi w Biznesie”. Pokazuje on, którzy producenci obecni na polskim rynku traktują po partnersku wszystkie jego segmenty – zarówno wielkie scentralizowane sieci, jak i niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Tym razem Polska Izba Handlu przyjrzała się sytuacji na rynku napojów gazowanych. Nie obyło się bez niespodzianek.

Ranking Polskiej Izby Handlu to przede wszystkim zestawienie ocen dziesięciu największych pod względem wartości sprzedaży producentów z różnych segmentów rynku dóbr szybkozbywalnych. Tym razem pod lupę trafił sektor napojów gazowanych, zdominowany przez dwa amerykańskie koncerny – Coca Colę i Pepsico. Oba giganty, wspólnie mają blisko 2/3 udziału w rynku i posiadają bardzo silne marki, co mniejszych producentów stawia w niełatwej sytuacji.

Zestawienie „Równi w Biznesie” nie ocenia sukcesów sprzedażowych, a bada sklasyfikowane w nim firmy w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Średnia ważona uzyskanych w każdym z nich punktów daje ogólny wynik w klasyfikacji.  

Wyniki rankingu „Równi w Biznesie” pokazały, że to nie światowe koncerny, a mniejsi producenci napojów gazowanych lepiej dbają o równowagę w obu kanałach rynku. Zwycięzcą została czeska Kofola, która na polski rynek produkuje napoje marki Hoop. Otrzymała ona maksymalną liczbę punktów w kategorii „cena”, co oznacza, że na koniec dnia klienci sklepów małoformatowych, często mieszkający w mniejszych miejscowościach, mogą dokonywać zakupów po cenach zbliżonych do cen w sklepach wielkopowierzchniowych. Na drugiej pozycji z jednakowym wynikiem punktowym uplasowały się dwie polskie firmy: Zbyszko z Radomia i Victoria Cymes z Wałcza.

– Największą część rynku napojów bezalkoholowych w Polsce stanowią napoje gazowane, jednak w miarę upowszechniania się mody na aktywny styl życia, ich udział stopniowo maleje na rzecz wody, soków i napojów izotonicznych. Dodatkowo sytuacja polskich producentów w tym segmencie jest dość trudna ze względu na dominację Coca Coli i Pepsico. Tym bardziej cieszą praktyki zwycięzców naszego rankingu, mniejszych graczy, którzy stawiają na zrównoważone relacje zarówno z mało- jak i wielkoformatowym handlem. Ich troska o to, by docierać z konkurencyjną ofertą do klientów lokalnych sklepów z pewnością zaprocentuje w przyszłości – ocenia Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.

„Równi w Biznesie” to wyjątkowy ranking, który wskazuje producentom wagę wyboru właściwej strategii dystrybucji swoich towarów wobec obu segmentów rynku detalicznego: wielkopowierzchniowego i małopowierzchniowego. Niezależni przedsiębiorcy są od lat w trudniejszej sytuacji niż duże sieci supermarketów i dyskontów, które ze względu na swoją pozycję negocjacyjną często otrzymują od producentów bogatszą i korzystniejszą cenowo ofertę.
Ranking Polskiej Izby Handlu nagradza tych, którzy nie zapominają o klientach małoformatowych sklepów.  Dla zachowania pełni obiektywizmu wyliczenia wykorzystane przy konstruowaniu rankingu tworzone są w oparciu o dane agencji badawczej Nielsen.

– Na tak silnie konkurencyjnym rynku, jakim jest nasz rodzimy rynek napojów gazowanych, każdego roku w sezonie letnim obserwujemy wzmożone wysiłki producentów,  by wypuścić nowy owocowy smak, który przypadnie do gustu Polakom i przełamie ich silną sympatię do coli. Warto by przy tej okazji pamiętali oni, że jak wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby naszego rankingu, 54 proc. wielkości sprzedaży napojów gazowanych w Polsce przypada na małoformatowe sklepy. Tymczasem duża część producentów przy wprowadzaniu na rynek nowości preferuje współpracę z dyskontami i hipermarketami, przez co ogranicza sobie szansę odniesienia sukcesu – komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.

Polska Izba Handlu konsekwentnie od wielu lat wspiera rozwój małoformatowych sklepów w Polsce zarówno zorganizowanych we franczyzy jak i działających samodzielnie. Zabiega o to, by ich pozycja na rynku wobec wielkich sieci handlowych była konkurencyjna. Przykładem takich działań jest przyznawanie tytułu i odznaczenia „Równy w Biznesie”. Otrzymują ją firmy, które traktują detalistów w partnerski sposób. Zostają one polecone uwadze właścicieli sklepów małoformatowych oraz osobom odpowiedzialnym za ich zaopatrzenie.

„Napoje gazowane”, po „Wódce”, „Mleku” i „Piwie”, to już czwarta z sześciu odsłon badania,. Wyniki kolejnych edycji będą ukazywały się w miesięcznych odstępach, na łamach mediów branżowych. Organizatorem i podmiotem zlecającym badania do Rankingu „Równi w Biznesie” jest Polska Izba Handlu, a partneruje mu Coface i IGA.

Ranking producentów napojów gazowanych>>>