Ta strona korzysta z plików cookie.

Leasing operacyjny i finansowy vs. kredyt i gotówka

30 marca 2016

Miesiąc temu pisałem, że najtańszym i najbardziej dostępnym sposobem na sfinansowanie pomysłu na biznes, a także na zatrzymanie w firmie gotówki tworzącej bufor bezpieczeństwa finansowego, jest leasing. Tym razem skonfrontuję tę formę redukcji ryzyka finansowego z innymi dostępnymi na rynku metodami pozyskiwania środków niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Aby skutecznie sprzedawać produkty i/lub usługi, potrzebny jest samochód, a zatem to on posłuży mi jako obiekt niniejszej analizy:

Leasing operacyjny. Leasing finansowy. Kredyt. Gotówka.
Kto jest właścicielem samochodu? Leasingodawca. Leasingodawca. Klient*. Klient.
Ewidencja Środków Trwałych. Leasingodawca. Klient. Klient. Klient.
Kto amortyzuje samochód? Leasingodawca. Klient. Klient. Klient.
Limit amortyzacji samochodu. Brak. Do 20 tys. €. Do 20 tys. €. Do 20 tys. €.
Co jest kosztem uzyskania przychodu dla Klienta? Wszystkie opłaty. Odpisy amortyzacyjne. Część odsetkowa raty leasingowej. Odpisy amortyzacyjne. Część odsetkowa raty leasingowej. Odpisy amortyzacyjne.
Odliczenie VAT. Przez cały okres umowy leasingowej – zgodnie z fakturami. Jednorazowo na początku umowy leasingu. Jednorazowo po zakupie samochodu – VAT finansowany kredytem. Jednorazowo po zakupie pojazdu.
Forma zakupu samochodu. Faktura VAT / VAT Marża. Faktura VAT / VAT Marża. Bez znaczenia. Bez znaczenia.

* w kredycie standardowym zabezpieczeniem jest umowa przewłaszczenia – bank jest wpisany do dowodu rejestracyjnego.

Z tego porównania jasno wynika, że najkorzystniejszą metodą pozyskiwania narzędzi, maszyn i urządzeń jest leasing operacyjny. Do jego zalet zaliczyć można:

  • łatwość i szybkość  pozyskania w porównaniu np. z kredytem bankowym,
  • mniejsze obciążenie zdolności kredytowej (brak rejestracji leasingu w BIK),
  • możliwość zaliczenia w koszty pełnej wartości samochodu (nawet powyżej 20 tys. €).

To tylko część zalet takiego rozwiązania. W celu uzyskania pełnych informacji zapraszam do kontaktu (adam.suliga@pih.org.pl).

 

Adam Suliga

Ekspert Polskiej Izby Handlu