Miesiąc temu pisałem, że najtańszym i najbardziej dostępnym sposobem na sfinansowanie pomysłu na biznes, a także na zatrzymanie w firmie gotówki tworzącej bufor bezpieczeństwa finansowego, jest leasing. Tym razem skonfrontuję tę formę redukcji ryzyka finansowego z innymi dostępnymi na rynku metodami pozyskiwania środków niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Aby skutecznie sprzedawać produkty i/lub usługi, potrzebny jest samochód, a zatem to on posłuży mi jako obiekt niniejszej analizy:
Leasing operacyjny. | Leasing finansowy. | Kredyt. | Gotówka. | |
Kto jest właścicielem samochodu? | Leasingodawca. | Leasingodawca. | Klient*. | Klient. |
Ewidencja Środków Trwałych. | Leasingodawca. | Klient. | Klient. | Klient. |
Kto amortyzuje samochód? | Leasingodawca. | Klient. | Klient. | Klient. |
Limit amortyzacji samochodu. | Brak. | Do 20 tys. €. | Do 20 tys. €. | Do 20 tys. €. |
Co jest kosztem uzyskania przychodu dla Klienta? | Wszystkie opłaty. | Odpisy amortyzacyjne. Część odsetkowa raty leasingowej. | Odpisy amortyzacyjne. Część odsetkowa raty leasingowej. | Odpisy amortyzacyjne. |
Odliczenie VAT. | Przez cały okres umowy leasingowej – zgodnie z fakturami. | Jednorazowo na początku umowy leasingu. | Jednorazowo po zakupie samochodu – VAT finansowany kredytem. | Jednorazowo po zakupie pojazdu. |
Forma zakupu samochodu. | Faktura VAT / VAT Marża. | Faktura VAT / VAT Marża. | Bez znaczenia. | Bez znaczenia. |
* w kredycie standardowym zabezpieczeniem jest umowa przewłaszczenia – bank jest wpisany do dowodu rejestracyjnego.
Z tego porównania jasno wynika, że najkorzystniejszą metodą pozyskiwania narzędzi, maszyn i urządzeń jest leasing operacyjny. Do jego zalet zaliczyć można:
- łatwość i szybkość pozyskania w porównaniu np. z kredytem bankowym,
- mniejsze obciążenie zdolności kredytowej (brak rejestracji leasingu w BIK),
- możliwość zaliczenia w koszty pełnej wartości samochodu (nawet powyżej 20 tys. €).
To tylko część zalet takiego rozwiązania. W celu uzyskania pełnych informacji zapraszam do kontaktu (adam.suliga@pih.org.pl).
Adam Suliga
Ekspert Polskiej Izby Handlu