Ta strona korzysta z plików cookie.

Zmiana modelu ochrony osób i mienia

10 lipca 2015

W  biuletynie PIH (nr 16 (07/2014)) pisałem o wpływie Ustawy Prawo Zamówień Publicznych na bezpieczeństwo obiektów sieci retail. Zwracałem wówczas uwagę na oddziaływanie pewnych mechanizmów wykorzystywanych podczas przetargów publicznych na funkcjonowanie ochrony w obszarze komercyjnym. Najważniejszym z nich było nieszczęsne kryterium ceny. Ostatnio w serwisie informacyjnym UZP: (http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;3088) opublikowano następujące wyniki badań: „…po nieco ponad dwóch miesiącach (do końca roku 2014) od wejścia w życie znowelizowanych przepisów w tym zakresie, w przypadku postępowań o udzielenie zamówień publicznych o wartościach poniżej progów UE, odsetek ogłoszeń, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę spadł z 93% do poziomu 31%. Natomiast w postępowaniach o wartościach powyżej progów UE – z 85% do poziomu 33%…”. A zatem cena nie determinuje już wyboru Dostawców.

Oczywiście badania obejmują wszystkie przeprowadzone w tym okresie przetargi, nie tylko te dotyczące ochrony osób i mienia. Trend jednak jest jednoznaczny. Zwrócenie uwagi na poza cenowe kryteria wyboru, w znacznym stopniu wymusza konieczność poprawy jakości usług świadczonych przez Agencje Ochrony oraz zmiany dotychczasowego modelu („sprzedaż godzin”) na rzecz nowoczesnych rozwiązań opartych o zasady budowania Skutecznego Systemu Bezpieczeństwa (nr 13 (04/2014)). Działania takie staną się koniecznością również z uwagi na czekającą nas od stycznia 2016 r. zmianę przepisów dotyczących Ubezpieczeń Społecznych. Mam na myśli przede wszystkim kwestię „ozusowania” umów zlecenia. Większość Agencji Ochrony poważnie podchodzących do zagadnienia już teraz podejmuje próby zminimalizowania negatywnych skutków tej zmiany.

Nie ulega wątpliwości, że jedynym słusznym rozwiązaniem jest zmiana profilu działalności (wyspecjalizowanie zespołu pracowników dedykowanych wyłącznie obsłudze obiektów handlowych z jednoczesnym zaangażowaniem w rozwój nowych technologii).

Adam Suliga, Ekspert Polskiej Izby Handlu