Ta strona korzysta z plików cookie.

Marka własna: Wymagający konsument

alt
10 lipca 2015

altZawsze, kiedy jestem w sklepie trochę z ciekawości ale głównie z powodów zawodowych, obserwuję klientów. Jak wyglądają, jak poruszają się po sklepie, o czym rozmawiają, co mają w koszyku. Oczywiście dane pozyskane w ten sposób trudno uznać za wiarygodne i statystycznie istotne, jednak w zestawieniu z wynikami badań i trendów konsumenckich pozwalają dość precyzyjnie nakreślić obraz dzisiejszego konsumenta. Jaki on jest?

Jako konsumenci jesteśmy coraz bardziej wymagający, świadomi swoich potrzeb i siły, jaką stanowimy, rozumianej jako możliwość wpływania na zachowania producentów oraz reputację ich marek. Z jednej strony jesteśmy coraz bardziej racjonalni w naszych decyzjach zakupowych z drugiej jednak strony, wraz z rosnącą zasobnością portfela, mamy większą skłonność do działań impulsowych oraz zakupu produktów, które zaspokajają nasze ‘wyższe’ potrzeby.

Zdecydowanie jednak jesteśmy SMART konsumentami, mającymi najwyższe IQ zakupowe w Europie. Tu należy jednak obalić dość powszechną opinię, że ‘smart konsument’ poszukuje przede wszystkim najniższej ceny na rynku. Bycie ‘smart’ oznacza dążenie do optymalizacji zakupów w wielu obszarach. ‘Smart konsumenci’ poszukują najlepszej relacji jakości do ceny – 69% respondentów deklaruje „Zależy mi na produktach dobrej jakości i jestem gotowy więcej za nie zapłacić”*). Są również w stanie włożyć wiele wysiłku w analizowanie ofert. Z drugiej jednak strony 80% dziennych decyzji zakupowych odbywa się w tych samych miejscach, wokół tych samych produktów i marek.

Jak zatem precyzyjnie adresować ofertę do tak złożonego i skomplikowanego konsumenta? Kluczem do sukcesu jest jego dobre zrozumienie. Przed właścicielami marek własnych stoi zatem wyzwanie – jeśli mają trwale budować lojalność konsumentów wobec swoich produktów, muszą znaleźć sposób na to aby oferta privet labels na stałe weszła do koszyka zakupowego konsumentów a oni sami docenili markę własną nie tylko jako tańszy odpowiednik produktów markowych ale jako pełnowartościową ofertę, niejednokrotnie unikalną i niedostępną w innych sklepach.

*) NIELSEN, Retail Summit 2015

 

Dorota Kałowska, Ekspert Polskiej Izbya Handlu