Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

kontigo.pngbrico_kopia.jpgblysk.jpgLeroyMerlin.jpgmaxel.jpgintermarche_tabela.pnggroszek_zolte.jpgKolporter.pngpsd.jpgrabat.jpgnomax.jpgMyShop_jpg.jpgbartnik.jpgEurocash.jpglewiatan_new.jpgredlink.pngdelikatesy.jpglogo-zabka-01.jpgjabluszko.jpginmedio.jpgmaxku.jpgsolt_logo_male.jpgsezam.jpgalpan.gifabc.jpgGama.jpgfaktoriawin.jpgbig_ben.jpgkzr-ss-spoem.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpgRYDZ.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgTK_logo_2016.jpgalmares.jpgmkwiech.jpgfrisco.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgKoliber.jpgdesignum.jpgcomexmn.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpg

Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupujemy, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu.

Jak wynika z danych PIH i CMR, w lipcu 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była 0,3% wyższa niż w czerwcu br. i o 7% wyższa niż w lipcu 2017 r. Liczba transakcji zaraportowanych w lipcu była utrzymała się na takim samym poziomie co rok wcześniej – powiedziała Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Komisja Europejska przeprowadza ankietę na temat zmiany czasu na letni i zimowy. Głosować można do 16 sierpnia tutaj.

Jeżeli chodzi o wykorzystanie energii zmiany czasu nie mają dużego znaczenia, bo większość urządzeń i tak musi działać – klimatyzatory, lady chłodnicze itp. Może to jednak generować niewielkie straty dla handlu, bo obserwujemy, że kiedy zimą jest szybko ciemno, wieczorem przychodzi mniej klientów. Bywa to też problematyczne w transporcie towarów oraz może mieć zły wpływ na samopoczucie pracowników oraz wpływa negatywnie na organizację pracy. Dlatego też warto zastanowić się nad likwidacją zmiany czasu i pozostać przy czasie letnim – komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny PIH.

W małoformatowych sklepach sprzedaje się ponad połowę kupowanych w całej Polsce napojów gazowanych. Chociaż konsumenci najczęściej sięgają po napoje z amerykańskich koncernów Coca-Cola i Pepsico, to jednak nie ci dwaj producenci dbają najbardziej o równe traktowanie klientów tych sklepów. Takie wnioski można wyciągnąć z najnowszego rankingu „Równi w Biznesie”, w którym Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu oceniają dziesięć największych pod względem wartości sprzedaży firm, sprzedających w Polsce napoje gazowane.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 57 (7/2018)

kliknij tutaj

PIH logo n mini

Woda butelkowana to jeden z najczęściej kupowanych produktów w Polsce i jako artykuł pierwszej potrzeby jest dostępna dosłownie w każdym sklepie spożywczym. Pomimo tego nie w każdym miejscu zapłacimy za wodę tego samego producenta identyczną cenę. Nie wszędzie znajdziemy też pełną ofertę. W kolejnej edycji rankingu największych firm oferujących w Polsce butelkowane wody Grupa Eurocash wraz Polską Izbą Handlu, ocenia, czy strategie stosowane przez producentów nie pomniejszają znaczenia małoformatowych sklepów.

Jak podaje Polska Izba Handlu (za CMR), w czerwcu 2018 obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były wyższe o 2,4% w porównaniu do maja 2018 r. oraz o 5,4% wyższe w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Natomiast liczba transakcji w czerwcu 2018 r. była o 1% niższa niż rok wcześniej, ale o prawie 3% wyższa niż miesiąc wcześniej, kiedy było więcej dni świątecznych (1 i 3 maja oraz Boże Ciało) i związane z nimi dwa długie weekendy. W zeszłym roku wzrost w czerwcu w stosunku do maja wyniósł 3,9%, zatem dynamika tego wzrostu nawet pomimo mundialu i wzrostu cen jest niższa.

Sprzedaż w czerwcu w sklepach małoformatowych do 300 m2: mdm + 2,4%, rdr +5,4%

Rząd pracuje nas zmianami w kodeksie wykroczeń – kradzież poniżej 500zł ma być wykroczeniem. Ustalanie takiej kwoty to dla wielu sprzedawców problem, bo zachęca to złodziei do częstych kradzieży.

  • 1 lipca 2018 r. wchodzi w życie dobrowolny mechanizm podzielonej płatności dla przedsiębiorców.
  • Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa transakcji realizowanych przez przedsiębiorców i dalsze uszczelnianie sytemu VAT.
  • Ministerstwo Finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową uruchamia kampanię edukacyjną Bezpieczna transakcja we współpracy z partnerami społecznymi i instytucjami państwowymi.

 

Jak to się dzieje, że te same piwa mają różne ceny w dyskontach i małopowierzchniowych sklepach? Dlaczego niektórych piw znanych z hipermarketu nie kupimy w sklepie osiedlowym? Zwykle decyduje o tym polityka dystrybucyjna i cenowa producentów piwa i nierówne traktowanie przez nich różnych formatów sklepów. Dlatego Grupa Eurocash, wraz z partnerem strategicznym Polską Izbą Handlu, przygotowała kolejną edycję rankingu największych browarów w Polsce, oceniając, czy realizowane przez nie strategie nie pomniejszają znaczenia niezależnego handlu.

Jak wynika z danych CMR, w maju 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 11,7% wyższa niż w kwietniu 2018 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 10%. W porównaniu z majem 2017 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 6,9%, choć liczba transakcji utrzymała się na prawie tym samym poziomie. W roku poprzednim wzrost wartości sprzedaży w maju w stosunku do kwietnia wyniósł 7%.

Dane PIH: Sprzedaż w sklepach małoformatowych w maju 2018 r.: mdm +11,7%, rdr +6,9%.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 66 (3/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Warsaw Shop Expo

17-19 czerwca 2020

Warszawa

400x300 wse zdatą

MEATing 2020 Online

24 czerwca 2020

meating online

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

30 czerwca- 2 lipca 2020

Warszawa

worldfood2020 czerwiec

RetailTec Congress

1-2 lipca 2020

Warszawa

retailtec Baner logo

Kongres MEATing

9 września 2020

Ożarów Mazowiecki

20200130 banner na www PIH

Nex Day 2020

Warszawa

29 września 2020

nd wrz 2020

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia