Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

brico_kopia.jpgmkwiech.jpglogo-zabka-01.jpgpsd.jpgbig_ben.jpgblysk.jpgmaxel.jpgabc.jpgintermarche_tabela.pngKoliber.jpgEurocash.jpgarsenal.pngmaxku.jpgkontigo.pngMyShop_jpg.jpglewiatan_new.jpgalpan.giffaktoriawin.jpgalmares.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngkzr-ss-spoem.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgMASPEX_RGB_m.jpgRYDZ.jpgfrisco.jpgTK_logo_2016mini.jpgLeroyMerlin.jpgdelikatesy.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpggroszek_zolte.jpg

 

Poniższe zestawienie na pewno nie wyczerpuje wszystkich istotnych tematów – wiele z nich pojawia się i zmienia bez mała z godziny na godzinę. Postaramy się jednak zwrócić uwagę na kilka problemów, które na pewno z dnia na dzień nie znikną, a stanowią ważne wyzwanie dla handlu.

 

Polska Izba Handlu ponownie apeluje do Ministerstwa Finansów z prośbą o zwolnienie z naliczania VAT-u na produkty przekazane jako darowizny.

– W związku z epidemią koronawirusa wiele osób i organizacji znalazło się w trudnej sytuacji. Są też chętne firmy, które mogą im pomóc i przekazać produkowane przez siebie artykuły. Niestety problemem jest polskie prawo – przedsiębiorcy muszą zapłacić VAT od darowizn – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w marcu 2020 r. zarówno łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 11% wyższa niż w marcu 2019 r., podczas gdy liczba transakcji obniżyła się w tym czasie aż o 14%. Klienci odwiedzali pobliskie placówki rzadziej, ale robili tam znacznie większe zakupy – średnia wartość transakcji w marcu 2020 r. wyniosła 19,37 zł, czyli o 30% więcej niż rok wcześniej i o 20% więcej niż w lutym 2020 r.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w marcu 2020 r.: mdm +15,6%, rdr +10,8%

Polska Izba Handlu zwróciła się do Ministerstwa Pracy i Głównego Inspektoratu Pracy z prośbą o tymczasowe odstąpienie od obowiązku wykonywania wstępnych badań lekarskich do pracy w związku z sytuacją jakiej doświadcza polska gospodarką w czasie epidemii koronawirusa.

Obecnie kluczowym problemem jest zapewnienie społeczeństwu dostępu do pożywienia – aby mogło się tak stać sklepy muszą być obsadzone przez liczbę personelu zapewniającą możliwość ich funkcjonowania.

Sygnały napływające do Polskiej Izby Handlu po kilku pierwszych dniach funkcjonowania rozwiązań tworzących w sklepach godziny tylko dla seniorów pomiędzy 10 a 12 wskazują, że jakkolwiek intencje ustawodawcy były w tym wypadku podyktowane względami bezpieczeństwa i troską o osoby starsze, to w praktyce rozwiązanie wymaga w najlepszym razie korekty.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2