Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

TK_logo_2016.jpgmaxel.jpgredlink.pngEurocash.jpginmedio.jpggroszek_zolte.jpglogo-zabka-01.jpgrabat.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngjabluszko.jpgmaxku.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgcomexmn.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgmkwiech.jpgnomax.jpgkontigo.pngsezam.jpgbrico_kopia.jpgKoliber.jpgfrisco.jpgalmares.jpgabc.jpgfaktoriawin.jpgMyShop_jpg.jpgintermarche_tabela.pngdesignum.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgsolt_logo_male.jpgGama.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpgRYDZ.jpgalpan.gifkzr-ss-spoem.jpgblysk.jpgpsd.jpgLeroyMerlin.jpgbig_ben.jpglewiatan_new.jpgdelikatesy.jpg

W nawiązaniu do dzisiejszej informacji prasowej nt. planów budżetowych na rok 2013 podanej przez Ministerstwo Finansów Polska Izba Handlu wyraża swoje obawy związane z zaostrzającą się sytuacją w kategorii sprzedaży wyrobów tytoniowych.

W perspektywie ogłosznych przez KE założeń rewizji dyrektywy 31/2001/WE (dyrektywa tytoniowa) ograniaczającej znacznie ofertę legalnych wyrobów tytoniowych w państwach członkowskich (eliminacja min. papierosów typu slim, oraz mentolowych), oraz ułatwiającą podrabianie opakowań (jednolite opakowania w przyszłości pozbawione znaków handlowych) w połączeniu z rosnącą akcyzą, a więc ceną papierosów może doprowadzić do ogromnego wzrostu popularności papierosów z nielegalnych źródeł - oceniają eksperci Polskiej Izby Handlu.

 

DrogeriaWK_PIH

Polska Izba Handlu i Wiadomości Kosmetyczne
zawiązały strategiczne partnerstwo
na rzecz wspierania, obrony interesów i budowania konkurencyjności
POLSKICH SKLEPÓW DROGERYJNYCH


Drogerie są na trzecim miejscu pod względem dynamiki spadku liczby sklepów w Polsce. Do ich zamykania się i bankructw prowadzi między innymi brak inwestycji oraz odpowiedniego wsparcia polskich kupców oraz niekontrolowany rozwój i wyniszczająca konkurencja dyskontów.

Forum_Sodyczowe

8 listopada br. w warszawskim hotelu Marriott odbędzie się prestiżowe forum profesjonalistów z branży słodyczy i handlu poświęcone aktualnym trendom produkcyjnym i sytuacji rynkowej.

Prelekcje wygłoszą m.in. były Wicepremier i Minister Finansów prof. Grzegorz Kołodko, Alicja Koleśnik, Dyrektor Działu Zakupów Jeronimo Martins Polska, Stefan Golonka, Współprzewodniczący ECR, wieloletni Dyrektor Zarządzający Kraft Foods Polska, Dorota Balińska-Hajduk, Dyrektor Biura Kontroli Jakości Handlowej w IJHARS oraz dr Alfred Schrott, Członek Zarządu ds. Marketingu i Sprzedaży w firmie Manner Josef & Co (Austria).

Polska Izba Handlu odnosi się z rezerwą do pojawiających się nowych pomysłów dotyczących możliwości wprowadzenia podatku obrotowego (PIS) i/lub „podatków wyjścia” (RP) mających dodatkowo obciążyć duże sieci handlowe.

- Obecna sytuacja w sektorze polskiego handlu jest bardzo trudna, szczególnie dla małych, niezrzeszonych placówek handlowych, które masowo znikają z rynku, jednak w naszej opinii dodatkowe instrumenty finansowe nie są dobrą metodą przeciwdziałania temu zjawisku, ponieważ ominą one sedno problemu – komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu – prawdziwym problemem jest zaś zanik różnorodności formatów handlu oraz wyniszczenie ich struktury przez agresywny rozwój jednego wyłącznie konceptu, kolonizującego polski rynek bez żadnych ograniczeń.

Mowa o dyskontach, których udział w krajowym handlu rośnie w ostatnich latach w postępie geometrycznym. Eksperci Polskiej Izby Handlu badający dynamikę handlu w Polsce stwierdzają, że o ile udział hipermarketów w rynku pozostaje na mniej więcej stałym poziomie, o tyle decydująca walka o klienta odbywa się na linii dyskonty – handel nowoczesny z tradycjami małego i średniego formatu, na niekorzyść tego ostatniego.

- Podstawowym zagrożeniem dla różnorodności handlu na rynku wewnętrznym w Polsce nie są duże sieci, ponieważ należą do nich także grupy franczyzowe, zrzeszające i wspierające rodzimych, niezależnych przedsiębiorców, rozwijające ich nowoczesność przy poszanowaniu tradycji i kultury polskiego kupiectwa – wyjaśnia Nowakowski – Efekt wielkości w sieci franczyzowej pozwala na wiele oszczędności, min. wprowadzenie nowoczesnych technologii i modeli zarządzania, skrócenie łańcuchów dostaw, zwiększenie rentowności, a ostatecznie skierowanie korzystniejszej oferty dostosowanej do możliwości i preferencji konsumenta. Widzimy więc, że problemem polskiego handlu nie jest wielkość sieci.

Potrzeby konsumentów są zróżnicowane w zależności od regionu, sytuacji materialnej, czy lokalnych preferencji, tymczasem polski rynek zalewany jest placówkami o identycznej, ograniczonej ofercie produktowej i cenowej.

Czy czeka nas tytoniowa prohibicja?

Dzień 6 września został wybrany przez europejskie organizacje kupieckie jako data protestu przeciw nieracjonalnym założeniom rewizji dyrektywy tytoniowej, które mają zyskać ostateczny kształt jesienią tego roku. Dołączając do tego głosu europejskich kupców przedstawiamy problem z polskiej perspektywy – z punktu widzenia polskiego handlu nowoczesnego z tradycjami zrzeszonego w Polskiej Izbie Handlu.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej przedstawiciele Polskiej Izby Handlu spotkali się z dziennikarzami przed sklepem osiedlowym, w pobliżu miejsca zamieszkania Premiera Donalda Tuska.

- Z tego miejsca chcemy zwrócić uwagę na rzeczywiste, negatywne skutki dyrektywy tytoniowej, które dotkną polskich kupców, takich jak Pan Arek, właściciel tego sklepu, w którym zakupy robi wiele osób, może nawet sam Pan Premier –powiedział Marcin Kraszewski, rzecznik prasowy Polskiej Izby Handlu - Z tego miejsca apelujemy także o jego wsparcie i zaprotestowanie przeciwko nieracjonalnym propozycjom Brukseli.

O czym mówimy?

Mowa o rewizji dyrektywy 2001/37/WE, tzw. dyrektywy tytoniowej, przygotowywanej przez Komisję Europejską, która wprowadzić ma następujące ograniczenia:

  • Zakaz ekspozycji wyrobów tytoniowych w punktach sprzedaży (tzw. retail display ban);
  • Standaryzacja opakowań produktów tytoniowych (tzw. plain packaging) m.in. poprzez zakaz używania znaków handlowych lub też zwiększanie ostrzeżeń o szkodliwości palenia, tak że pokrywałyby większość powierzchni opakowania;
  • Zakaz stosowania dodatków produkcyjnych do tytoniu, który wyeliminuje min. popularne w Polsce papierosy mentolowe (20% rynku), oraz polską odmianę tytoniu Burley (American Blend)

Ostateczny kształt nowego prawa ma być ogłoszony tej jesieni.

 

Dlaczego zabieramy głos:

Sprzedaż wyrobów tytoniowych w polskim handlu detalicznym reprezentowanym przez Izbę (małe i średnie sklepy, sieci franczyzowe, dystrybucja) wynosi średnio 10,3 % obrotu. W wielu placówkach udział ten sięga nawet 40 %. Tym samym tytoń jest drugą po alkoholu kategorią sprzedaży w naszych sklepach.

 

Identyfikowane przez nas zagrożenia:

- spadek rentowności w legalnym handlu tytoniem: konieczność reorganizacji sklepu, wydłużenie czasu obsługi, zaangażowanie dodatkowego pracownika do obsługi stoiska tytoniowego, brak możliwości informowania klienta o ofercie

- przekierowanie popytu na atrakcyjne papierosy z przemytu: kolorowe paczki, mentol, niska cena, łatwa dostępność, również dla nieletnich (dyrektywa nie sięga za naszą wschodnią granicę)

- zwiększenie popytu na łatwo dostępny tytoń „kolekcjonerski”, nieobjęty obecnie akcyzą ani ograniczeniami (koszt 20 skrętów – już od 2 zł)

- zwiększenie dostępności tytoniu dla nieletnich, obniżenie bariery cenowej, brak kontroli (papierosy z przemytu i nielegalny tytoń do palenia)

 

Nie stać nas na eksperymenty.

Handel nowoczesny z tradycjami w Polsce jest w bardzo złej kondycji, nie tylko ze względu na falę kryzysu, ale na zmiany systemowe i strukturalne. Łącznie handel w Polsce generuje ok. 16,1 % PKB, znajduje w nim pracę blisko 16% osób zatrudnionych. Składa się głównie z małych i średnich przedsiębiorców – tym samym stanowi naszą główną barierę antykryzysową.

Skutki zdrowotne Dyrektywy są nieudowodnione.

Brak jest dowodów, że zmiana Dyrektywy WE/2001/37 przyniesie realne efekty zdrowotne (brak jakichkolwiek badań, czy dowodów rzeczywistego wpływu zapowiadanych ograniczeń na zmniejszenie liczby palaczy). Wiemy jednak, że uderzy ona bezpośrednio i pośrednio w reprezentowane przez nas podmioty (30

Minister Rostowski chce, aby uprawy tytoniu były monitorowane

Resort finansów wytacza działo przeciwko nieuczciwym plantatorom.

zobacz też:

Polska Izba Handlu zaprasza na konferencję prasową:

W stanowisku z 29 sierpnia informowaliśmy o podjęciu przez Polską Izbę Handlu analizy zagadnienia sprzedaży liści tytoniowych, które dzięki luce w przepisach nie podlegają akcyzie przed rozdrobnieniem, dzięki czemu stają się bardzo popularnym źródłem tytoniu do palenia generując jednocześnie gigantyczne straty dla budżetu - ponad 1 mld zł w 2011 roku (dane Pracodawców RP).

W Internecie roi się od ogłoszeń sprzedaży liścia tytoniowego pod pretekstem przeznaczenia na "ściółkę dla zwierząt domowych" czy też jako "artykułu kolekcjonerskiego". Liście są jednak w rzeczywistości przeznaczone do palenia - wystarczy niszczarka do papieru lub maszynka do makaronu, by przerobić je na zwykły tytoń do produkcji coraz bardziej popularnych "skrętów".

- Z naszych obserwacji wynika, że samodzielne skręcanie papierosów staje się bardzo modne, szczególnie wśród młodzieży - komentuje Marcin Kraszewski, Rzecznik Prasowy Polskiej Izby Handlu - Nie da się także ukryć faktu, że takie palenie jest niezwykle opłacalne: 20 papierosów zrobionych z rozdrobnionych samodzielnie liści kosztuje ok 2 złotych - jest to cena, która kusi palaczy, zwłaszcza tych najmłodszych.

Polska Izba Handlu dostrzega także inny niepokojący aspekt tych informacji: rosnąca popularność tego procederu dowodzi wyraźnie nieskuteczności przygotowywanych przez Komisję Europejską zmian w Dyrektywie Tytoniowej, zakładającej między innymi jednolite opakowania, zakaz dodatków do tytoniu, czy zakaz ekspozycji w sklepach.

- Papierosy produkowane w domu, z surowych liści nie mają dodatków, atrakcyjnych opakowań ani nie są eksponowane na półkach sklepowych, a jednak ich popularność systematycznie rośnie. Naszym zdaniem jest to twardy dowód przekonujący, że uderzające w legalny handel ograniczenia nie przyniosą nam realnych skutków zdrowotnych, a tylko dodatkowo obciążą gospodarkę. - dodaje Kraszewski.

W Polsce zasady sprzedaży wyrobów tytoniowych regulowane są przede wszystkim przez ustawę z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (ustawa akcyzowa) i ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (ustawa antytytoniowa). Z ekspertyzy Polskiej Izby Handlu wynika, że handel liśćmi tytoniu rzeczywiście może wymykać się ustawie akcyzowej, jednak zdecydowanie podlega założeniom ustawy antytytoniowej. W związku z tym niepocięte liście także powinny być oznakowane, sprzedawane i reklamowane zgodnie z zapisami tej ustawy, podobnie jak wszelkie pozostałe wyroby tytoniowe. Tak się jednak nie dzieje.

- Obecnie czekamy na odpowiedzi z Resortów Zdrowia i Finansów do których skierowaliśmy w zeszłym tygodniu zapytania o konkretne działania w związku z ewidentnym omijaniem przepisów przez handel liśćmi tytoniowymi nieoficjalnie przeznaczonymi do palenia. W sytuacji w której przygotowywany jest pakiet ograniczeń na legalny handel tytoniem nie chcielibyśmy stanąć w sytuacji w której nowe prawo będzie jedynie wsparciem dla naszej "szarej konkurencji", a na to się niestety zanosi - stwierdza Rzecznik Izby.

INFORMACJA PRASOWA z dnia 03-09-2012

-------------------------------------------------------------------------------------------

Autoryzacja i KONTAKT:

Po dzisiejszej konferencji „Rok po deklaracji Zatrzymać przemyt – podsumowanie” organizowanej przez Pracodawców RP w ramach „Koalicji walki z przemytem”, na której udostępniono min. niepokojące dane dotyczące niekontrolowanego obrotu liściem tytoniowym, wykorzystywanym nielegalnie do produkcji krajanki i ręcznego wyrobu papierosów Polska Izba Handlu zwróciła się do Ministra Zdrowia oraz Ministra Finansów z oficjalnym zapytaniem o działania ich resortów w tym zakresie.

 

Proceder ten, zgodnie z przedstawionymi przez ekspertów Pracodawców RP danymi
Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 66 (3/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Kongres MEATing

9 września 2020

Ożarów Mazowiecki

20200130 banner na www PIH

Polagra 2020

28 września - 1 października 2020

Poznań

polagra400x300

Nex Day 2020

Warszawa

29 września 2020

nd wrz 2020

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia