Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

groszek_zolte.jpgmkwiech.jpgintermarche_tabela.pngRYDZ.jpgmaxel.jpgMASPEX_RGB_m.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgmaxku.jpgkontigo.pngdelikatesy.jpgfaktoriawin.jpgEurocash.jpgMyShop_jpg.jpgfrisco.jpglogo-zabka-01.jpglewiatan_new.jpgabc.jpgalmares.jpgblysk.jpgKoliber.jpgkzr-ss-spoem.jpgpsd.jpgalpan.giflogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngLeroyMerlin.jpgbrico_kopia.jpgbig_ben.jpg

 
 
PIH_logo_4x3
Nowoczesność z tradycjami

Zachowanie różnorodności handlu i usług
na rynku wewnętrznym

Biuletyn Polskiej Izby Handlu nr 02/2013

5 lutego 2013 | Warszawa

Najbliższe wydarzenia

11 lutego 2013

CiszekZapraszamy na seminarium pt „Zmiany w podróżach służbowych i delegowaniu za granicę pracowników – 2013” – Warszawa 5 marca 2013

Dnia 1 marca 2013 wchodzi w życie nowe rozporządzenie w sprawie podróży służbowych, które nie tylko podwyższy , ale też zmieni niektóre zasady rozliczania podróży służbowych. Zmiany te będą miały wpływ nie tylko na wypełnianie obowiązków w zakresie prawa pracy, lecz także na prawidłowe naliczenie podatków i składek na ubezpieczenia.

W fazie końcowej są z kolei prace nad zmianami w przepisach dotyczących delegowania pracowników w ramach UE. Nowe przepisy mogą okazać się bardzo niekorzystne dla polskich pracodawców.

Obowiązujące zasady opodatkowania i oskładkowania wynagrodzeń pracowników wysyłanych do pracy za granicę, metody unikania podwójnego opodatkowania, warunki opłacania składek w Polce za delegowanych pracowników, a także planowane zmiany będą omówione na seminarium.

Na seminarium zaprasza C&C Chakowski & Ciszek wraz ze Stowarzyszeniem Agencji Zatrudnienia (SAZ) i Ogólnopolskim Konwentem Agencji Pracy (OKAP). Patronem wydarzenia jest Polska Izba Handlu.

Polska Izba Handlu wraz z partnerem merytorycznym British Standards Institution zaprasza na serię szkoleń z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem według międzynarodowych norm ISO.

W związku z kolejną sytuacją wykrycia szkodliwej substancji w dużej partii produktów spożywczych (środek gryzoniobójczy w mleku w proszku do wyrobu słodyczy) Polska Izba Handlu przypomina o wniosku skierowanym w ubiegłym roku do premiera oraz ministra rolnictwa i rozwoju wsi, w którym apelowała o utworzenie jednolitej kontroli żywności w Polsce, w miejsce 7 odrębnych instytucji, które obecnie się tym zajmują.

"- W sytuacji, w której sektor produkcji i handlu żywnością boryka się z obniżoną koniunkturą nie możemy sobie pozwolić na dalsze naruszenie wizerunku polskich produktów. Narażona jest także wiarygodność Polski jako partnera handlowego, a produkty, którym nie można ufać - zwyczajnie nie będą się sprzedawać."

Tak Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu skomentował kolejne doniesienie o nieprawidłowościach i niebezpiecznych substancjach w żywności (zanieczyszczone mleko w proszku), które tym razem skutkowały już oficjalnym wystąpieniem Słowacji do KE z wnioskiem o przeanalizowanie mechanizmów kontroli polskiej żywności. Polskę czeka teraz spotkanie mediacyjne w KE w tej sprawie. Podobne zaniepokojenie wyraziły także Czechy i Węgry (Źródło: PAP, 25.01.2013).

- Jeśli polski rząd, mimo tylu alarmujących przesłanek będzie nadal zwlekał z ujednoliceniem i opracowaniem transparentnych mechanizmów kontroli żywności od pola do stołu, polskie produkty spożywcze nadal mogą tracić zaufanie konsumentów w kraju, jak również odbiorców zagranicznych - ostrzega Nowakowski.

Polska Izba Handlu wskazuje, że w wypadku wykrycia takich przypadków jak z solą wypadową, podrabianym suszem jajecznym czy trutką na gryzonie, które mogły trafić do odbiorców i konsumentów ważna jest nie tylko szybkość, lecz również sposób postępowania.
W czwartek 24-01-2013 Polska Izba Handlu wzięła udział w posiedzeniu Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi; tematem obrad było min. stanowisko w sprawie rewizji dyrektywy „tytoniowej” 2001/37/ WE, która, zgodnie z projektem opublikowanym przez Komisję Europejską w grudniu ub. roku usuwa z legalnej sprzedaży

logo_50plus_kol21 stycznia br. ruszyła kampania promocyjna projektu pod hasłem: Kobiety 50+. Plus dla Twojej Firmy. Partnerem Projektu jest Polska Izba Handlu.

Kampania obejmuje spoty radiowe emitowane w 3 mazowieckich rozgłośniach radiowych (Radio Kolor, Radio PIN i Polskie Radio Radio dla Ciebie).

W ramach kampanii zapraszamy Przedsiębiorców do udziału w Projekcie i proponujemy informacje o korzyściach płynących z zatrudniania i odpowiedniego wykorzystania potencjału kobiet powyżej 50. roku życia w działalności małych i średnich przedsiębiorstw handlowych.

Program skierowany jest do Przedsiębiorców kategorii MSP prowadzących działalność handlową na terenie województwa mazowieckiego i zatrudniających kobiety 50+ oraz pracowników poniżej 35 r.ż.

W ramach projektu oferujemy bezpłatne badanie i zaprojektowanie dedykowanej strategii zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki której osoby 50+ zostają wyposażone w dodatkowe kompetencje, a mniej doświadczeni pracownicy poniżej 35 r.ż. zyskują dostęp do fachowych szkoleń i coachingu.

Wśród zgłoszonych Przedsiębiorców przeprowadzony zostanie konkurs na pracodawcę najbardziej przyjaznego Kobietom 50+, który uzyska bezpłatną promocję w ramach planowanej kampanii billboardowej oraz radiowej.

"Zależy mi na utrzymaniu równowagi w handlu" -

Poprawa koniunktury w handlu detalicznym nastąpi dopiero na początku II kwartału 2013 r. - ocenił Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu. Jego zdaniem średnioroczny wzrost sprzedaży detalicznej w całym 2013 r. nie przekroczy rdr poziomu 2 pkt. proc. powyżej wskaźnika inflacji.

"Styczeń w naszej ocenie będzie okresem dalszego hamowania dynamiki w detalu, między innymi w związku z drastycznym wzrostem wielu kosztów stałych (czynsze, woda, śmieci, energia), które dotykają nie tylko handel, ale przede wszystkim konsumentów, którzy siłą rzeczy będą musieli ograniczyć wydatki. W związku z tym spodziewamy się, że pierwsze odbicie nastąpi dopiero w okresie Świąt Wielkanocnych, czyli na początku II kwartału 2013 roku" - powiedział w wywiadzie dla PAP Nowakowski.

"W ujęciu średniorocznej wartości sprzedaży detalicznej przewidujemy, że 2013 rok będzie rokiem +chudym+, obawiamy się, że ewentualny wzrost rdr nie przekroczy 2 pkt. proc. powyżej inflacji" - dodał.

Zdaniem Nowakowskiego na pogarszającej się koniunkturze w handlu detalicznym mogą zyskiwać dyskonty, a tracić małe sklepy niezrzeszone.

"Spadająca zasobność portfela będzie sprzyjać przepływowi klientów w stronę najtańszej, choć niekoniecznie najkorzystniejszej oferty na rynku, dlatego spodziewamy się, że dyskonty będą nadal notować wzrost obrotów. Druga w kolejności będzie prawdopodobnie kategoria sklepów typu convenience, średniego formatu, zintegrowanych w sieciach franczyzowych opartych na wspólnej dystrybucji i nowoczesnych technologiach" - powiedział.

"W najtrudniejszej sytuacji będą sklepy niezrzeszone, małe, które bez wsparcia sieci i zintegrowanej dystrybucji nie będą miały szans utrzymania się na rynku. Rynek hipermarketów prawdopodobnie utrzyma się na niezmienionej istotnie pozycji" - dodał.

Prezes PIH uważa, że największe spadki sprzedaży odnotują artykuły delikatesowe o podwyższonej jakości.

"W perspektywie spadających możliwości zakupowych Polaków można przewidywać, że pierwszą kategorią, która zanotuje spadki będą tzw. produkty premium, a więc artykuły delikatesowe o podwyższonej jakości. Kategorią o największym potencjale rozwoju będą produkty marki własnej, które umożliwiają najlepsze połączenie jakości z dostępnością cenową (nie wymagają tak dużych nakładów na promocję, które w przypadku innych produktów wynoszą nawet 1/3 ceny producenta)" - powiedział.

"W perspektywie roku 2013 spodziewamy się, że w kategorii produktów spożywczych przetworzonych polscy producenci utrzymają konkurencyjność pod względem producentów zagranicznych, ponieważ nadal koszty produkcji w Polsce (min. robocizna) będą niższe. W związku z tym nie spodziewamy się spadku udziału krajowej żywności przetworzonej w obrocie" - dodał.

Zmieniająca się struktura handlu detalicznego na korzyść dyskontów i sklepów wielkopowierzchniowych kosztem najmniejszych firm może zagrażać stabilności całego systemu oraz jest niekorzystna dla producentów.

"Podstawowym ryzykiem w handlu jest utrata rentowności z powodu odpływu klientów – w przypadku małych sklepów największym zagrożeniem jest rosnące zagęszczenie sklepów dyskontowych, które pojawiają się w coraz mniejszych, kilkutysięcznych miejscowościach, praktycznie monopolizując lokalny rynek. Mamy do czynienia z postępującą restrukturyzacją sektora handlu, któremu towarzyszy największa od lat fala upadłości, szczególnie w obszarze najmniejszych sklepów, zwłaszcza poniżej 100 m kw. – handel traci na różnorodności, co zagraża poważnie stabilności całego systemu" - powiedział.

"Taka sytuacja jest spowodowana między innymi brakiem działań samorządów w zakresie planowania przestrzennego pod względem gospodarczym. Tworzenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych gdzie popadnie destabilizuje rynek i powoduje koncentrację obrotów w rękach nielicznych dużych graczy. Sytuacja ta nie jest także korzystna dla producentów" - dodał.

 

Znajdź nas na Twitterze

bryt napis

Wirtualny Kongres Handlu Spożywczego

13 maja 2021

WKHS banner 400x300 2

Retail Tec

31 maja - 1 czerwca 2021 

Warszawa

RetailTec

IX Cashless Congress

8-9 czerwca 2021

Formuła hybrydowa, Warszawa

Cashless

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2