Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

MASPEX_RGB_m.jpggroszek.jpgalpan.gifmkwiech.jpgintermarche_tabela.pngMyShop_jpg.jpgfaktoriawin.jpgeuro-sklep-d.pnglewiatan_new.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgbig_ben.jpgkzr-ss-spoem.jpgmaxel.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngblysk.jpgRYDZ.jpgfrisco.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpglogo-zabka-01.jpgpsd.jpgKoliber.jpgdelikatesy.jpgkontigo.pngbrico_kopia.jpgalmares.jpgmaxku.jpgLeroyMerlin.jpgEurocash.jpgabc-d.pngTK_logo_2016mini.jpgarsenal.png

W odpowiedzi na zaproszenie Ministerstwa Cyfryzacji do konsultacji w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych Polska Izba Handlu wzięła udział w konsultacjach społecznych projektu ustawy. PIH jako najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce, jest żywotnie zainteresowana rozwojem rynku usług IT i telefonii komórkowej w tym również w  obszarach takich jak sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy technologia komórkowa. W chwili obecnej rozwój handlu detalicznego jest ściśle związany z technologiami informacyjnymi – nie tylko w związku z epidemią koronawirusa, która przenosi bardzo liczne jego aspekty do sfery cyfrowej – jak powstające od początku bieżącego roku tysiące sklepów internetowych, ale także w obszarach związanych z rozwojem handlu i nawiązaniem przez małe i średnie placówki handlowe walki konkurencyjnej z zagranicznymi sieciami dyskontów. Dzięki technologii, big data oraz usprawnieniu komunikacji właściciele małych sklepów mogą zwiększyć swoją świadomość dotyczącą cen, konkurencji, trendów, spersonalizowanych ofert a także komunikacji z dostawcami i dystrybutorami. Tanie i konkurencyjne technologicznie rozwiązania pomagają też w raportowaniu i wdrażaniu rozwiązań wymaganych przez instytucje państwowe jak kasy online czy planowane rozwiązania w zakresie e-paragonów. To zaledwie wybrane aspekty dla których dobre, tanie i wysokowydajne rozwiązania na rynku telekomunikacyjnym są ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw handlowych w Polsce.

W ciągu ostatniego roku sklepy niezależne poprawiły swoją konkurencyjność cenową względem dyskontów i supermarketów. Jednak ograniczenia wywołane przez COVID-19 sprawiły, że znowu wielu producentów zaczęło proponować gorsze warunki handlowi niezależnemu i jego klientom – wynika z analizy drugiego kwartału 2020 roku na podstawie rankingu Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu „Równi w Biznesie”.

Rozpoczęto realizację projektu nadzwyczajnego. Terminy zgłoszeń do udziału w projekcie:

 Start rekrutacji                     - 29.09.2020 r.

 Zakończenie rekrutacji       - 30.11.2020 r.

Przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w projekcie powinni wypełnić formularz rejestracyjny udostępniony na stronie internetowej https://www.parp.gov.pl/component/site/site/formularz-kontaktowy-kompetencje-dla-sektorow-covid Przy wypełnianiu formularza należy zapoznać się z definicją przedsiębiorstwa.

Ostatnie 6 miesięcy to dla sklepów spożywczych czas trudny, ale też bardzo ciekawy, ponieważ duży wpływ na to, co i kiedy się sprzedaje miały rozporządzenia i zalecenia sanitarne, a także obawy klientów związane z epidemią covid19.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 68 (9/2020)

Co w nim znajdziesz?

☑ Obszerny materiał o potrzebie uregulowania przepisów dot. sprzedaży alkoholu przez Internet

☑ Raport CMR o wpływie koronawirusa na sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 – podsumowanie ostatnich 6 miesięcy

Koncepcję FROB dot. wdrożenia w Polsce paragonów elektronicznych

Informację od Kancelarii Finansowej Lex o projektowanych zmianach w opodatkowaniu spółek jawnych

Artykuł dr Magdaleny Kot o zaufaniu w organizacji w czasie kryzysu

działalności

☑ Relację Muszkieterów dot. wzrostu zainteresowania założenia własnego biznesu pod znanym szyldem

☑ Komunikat o Sektorowej Ramie Kwalifikacji Handlu i korzyści z jej wdrożenia

 

kliknij tutaj

PIH logo n mini

 

Na początku nakazu noszenia maseczek w sklepach częściej się zdarzało, że klienci lekceważyli ten obowiązek. Obecnie obserwujemy, że sytuacja się poprawia i klienci stosują się do tych wymogów. Jednak cały czas zdarzają się zbędne dyskusje z ekspedientami oraz problematyczne sytuacje w punktach handlowych i usługowych. Pamiętajmy, że pracownicy sklepów przez wiele godzin codziennie narażają swoje zdrowie, przebywając w miejscu, gdzie przewijają się setki ludzi.

Ponawiamy nasz apel z lipca br. :Uszanujmy ich pracę i zakładajmy maseczkę przed wejściem do sklepu, nie czekajmy na upomnienie, nie wdawajmy się w dyskusje, myślmy o bezpieczeństwie innych w tym trudnym czasie. Nie ryzykujmy utraty zdrowia innych przez nieodpowiedzialne zachowania, dlatego Polska Izba Handlu zdecydowanie apeluje do wszystkich o zakładanie maseczek w sklepach i punktach usługowych.

Z pewnością jednak dużą pomocą w egzekwowaniu noszenia maseczek w sklepach byłyby doprecyzowanie przepisów. Przepisy te nie są jasne zarówno dla sprzedawców, jak i klientów.

Zgodnie z odpowiedzią na pytanie o to, czy klient może być nieobsłużony bez maseczki, PIH otrzymała z GIS informację w lipcu br.: „…odmowa obsługi klienta nieprzestrzegającego nakazu znajduje swe uzasadnienie i w związku z tym personel sklepu nie naraża się przez to na odpowiedzialność wykroczeniową za nieobsłużenie klienta w sklepie, określoną w art. 135.(KW)…”.

Z drugiej strony w sierpniu br. Sąd Rejonowy w Suwałkach nałożył karę 100 zł na ekspedientkę, która odmówiła sprzedaży klientowi bez maseczki.

Doprecyzowanie tej kwestii ułatwiłoby funkcjonowanie sklepom w obszarze ich uprawnień w tym zakresie, a klientom mającym wątpliwości dało ostateczną informację.

Warto jednak także kierować się rozsądkiem i troską o innych, a założenie maseczki w sklepie czy punkcie usługowym na kilkanaście minut naprawdę nie jest problemem.

Sierpień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w sierpniu 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 9% niższa niż rok wcześniej, mimo to ich obroty wzrosły o 6%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2020 r. : -0,4% mdm, +6% rdr

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +7,2%

30  września wejdą w życie przepisy nakładające obowiązek znakowania mięsa sprzedawanego na wagę grafiką przedstawiającą flagę kraju pochodzenia produktu. Rozporządzenie tutaj.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

bryt napis

X Cashless Congress

31 maja - 1 czerwca 2022

Warszawa

Baner XCC

 

Targi Polagra

26-28 września 2022

Poznań

Polagra 400x300

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2