Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

groszek.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgalpan.gifdelikatesy.jpgMASPEX_RGB_m.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgRYDZ.jpgmaxel.jpgpsd.jpgbrico_kopia.jpgTK_logo_2016mini.jpgKoliber.jpgalmares.jpgMyShop_jpg.jpglewiatan_new.jpgEurocash.jpgfrisco.jpgLeroyMerlin.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgkontigo.pngbig_ben.jpgabc-d.pnglogo-zabka-01.jpgfaktoriawin.jpgkzr-ss-spoem.jpgarsenal.pngeuro-sklep-d.pngblysk.jpgintermarche_tabela.pngabc-logo.pnglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngmaxku.jpgmkwiech.jpg

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 2% wyższa niż w czerwcu 2020 r., a liczba transakcji wzrosła a tym czasie o niespełna 3%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2021 r.: mdm +5,3% , rdr + 1,6 %

W związku z pojawiającymi się przestrzeni publicznej informacjami, że rząd planuje prowadzić działania legislacyjne w kierunku nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele Polska Izba Handlu – najszersza i najbardziej reprezentatywna organizacja handlu w Polsce – zwraca uwagę, iż obecna forma wspomnianej ustawy jest korzystna dla małych sklepów funkcjonujących w segmencie mikro i MŚP. Zapewnia im możliwość elastycznego funkcjonowania w niedziele niehandlowe i tym samym nawiązywania walki konkurencyjnej z sieciami dyskontów.

Zbliżająca się legislacja w zakresie systemu depozytowego dla opakowań stanowić będzie także poważne wyzwanie dla handlu detalicznego. To właśnie sklepy staną się tym miejscem, gdzie założenia systemu zostaną zweryfikowane w pierwszej kolejności. Dlatego też, jako najszersza reprezentacja handlu w Polsce zrzeszająca około 30 000 podmiotów handlu detalicznego, prezentujemy niniejszym wybrane uwagi dotyczące planowanego wdrożenia systemu depozytowego na opakowania napojów.

85 tysięcy (1) niezależnych sklepów tworzy największy w Polsce kanał handlu detalicznego, ale zaledwie 15% dużych dostawców ma dla niego równie dobre oferty jak dla dyskontów. Kto dziś sprawiedliwie traktuje lokalne sklepy, pokazują najnowsze wyniki rankingu Równi w Biznesie, przygotowanego przez Grupę Eurocash i Polską Izbę Handlu.

Maj 2021
Zmiana wartości sprzedaży

mdm

05-2021 vs. 04-2021

rdr

05-2021 vs. 05-2020

Sklepy małoformatowe do 300 m2 5,6% -2,1%

Supermarkety 301-2500 m2

(z wyłączeniem dyskontów)

-7,3% 1,5%

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

CMR (cmr.com.pl) jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych. Przez ostatnie 12 lat zbudowaliśmy reprezentatywną próbę kilku tysięcy sklepów, z których otrzymujemy informacje o każdej pojedynczej transakcji. Dane z próby są odpowiednio ważone tak, aby odzwierciedlały liczebność i strukturę populacji sklepów spożywczych w Polsce. Próba obejmuje sklepy niezależne, spółdzielcze, franczyzowe, a także sklepy należące do zorganizowanych sieci scentralizowanych. Badaniem objęte są zarówno sklepy małoformatowe do 300 m2, supermarkety 301-2500 m2, jak też kioski i saloniki prasowe.

Polska Izba Handlu już od początku 2020 roku wskazuje na konieczność wprowadzenia rozwiązań w przepisach dotyczących VAT w taki sposób, aby zapewnić organizacjom pożytku publicznego możliwość korzystania z niesprzedanych produktów przemysłowych, które otrzymywałyby od producentów czy sieci handlowych w formie darowizn. Na przeszkodzie wdrożeniu takich rozwiązań dla potrzebujących oraz kreowaniu gospodarki bliższej obiegowi zamkniętemu stoją w naszym kraju przepisy dotyczące VAT od darowizn. O ile udało się wprowadzić - w tym zakresie korzystne - rozwiązania w zakresie darowizn produktów żywnościowych, o tyle darowizny produktów przemysłowych dla organizacji pożytku publicznego czekają dopiero na zwolnienie z VAT.

FEDERACJA PRZEDSIĘBIORCÓW POLSKICH

jest reprezentatywną organizacją zrzeszającą przedsiębiorców, której nadrzędnym celem jest zapewnienie właściwego rozwoju oraz bezpieczeństwa najważniejszym podmiotom na polskim rynku pracy – pracodawcom i pracownikom. Reprezentuje interesy przedsiębiorstw i instytucji zrzeszonych w ramach Federacji, nieustannie dążąc do poprawy jakości funkcjonowania polskich firm zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej.

Podejmuje inicjatywy, które mają kształtować odpowiedzialną, zrównoważoną politykę – efektywną z punktu widzenia pracodawców oraz gwarantującą wysokie bezpieczeństwo pracownikom. Dialog – podejmowany przez Federację Przedsiębiorców Polskich (FPP) – ma uwzględniać opinie wszystkich uczestników polskiego rynku pracy, a następnie – na drodze wielostronnego kompromisu – budować trwałe relacje między poszczególnymi organizacjami oraz przedstawicielami władzy publicznej.

Dialog – podejmowany przez Federację Przedsiębiorców Polskich (FPP) – ma uwzględniać opinie wszystkich uczestników polskiego rynku pracy,a następnie – na drodze wielostronnego kompromisu – budować trwałe relacje między poszczególnymi organizacjami oraz przedstawicielami władzy publicznej.

Celem FPP jest także integracja członków oraz tworzenie warunków do współpracy biznesowej.

https://federacjaprzedsiebiorcow.pl/

Wierzymy, że współpraca z FPP członkiem Rady Dialogu Społecznego przyczyni się do rozwoju Polskiej Izby Handlu, poprzez wzmocnienie jej obecności w procesie dialogu społecznego a pośrednio w procesie tworzenia dobrego prawa dla przedsiębiorców. Liczymy także, że wspólnie z FPP stworzymy wartościową synergię, która wesprze rozwój obecnych i przyszłych członków obu organizacji – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

fpp

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w kwietniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,3% niższa niż w kwietniu 2020 r., mimo iż liczba transakcji wzrosła a tym czasie o 8,7%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2021 r.: mdm +0,3% , rdr -8,3%

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis