Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

redlink.pngkzr-ss-spoem.jpgMyShop_jpg.jpgEurocash.jpgNovitus.pngnomax.jpgintermarche_tabela.pngspoem-wss-srdmiescie.jpgbig_ben.jpgdelikatesy.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpgmaxel.jpgLeroyMerlin.jpgrabat.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpginmedio.jpgjabluszko.jpgalpan.gifsolt_logo_male.jpgalmares.jpgKolporter.pngkontigo.pngfrisco.jpgbartnik.jpgKoliber.jpglewiatan_new.jpgfaktoriawin.jpgbrico_kopia.jpgmkwiech.jpgGama.jpglogo-zabka-01.jpgRYDZ.jpgmaxku.jpggroszek_zolte.jpgcomexmn.jpgblysk.jpgpsd.jpgTK_logo_2016.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgabc.jpgsezam.jpgdesignum.jpg

Polska Izba Handlu zwróciła się do Sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju, z prośbą o zmianę w procedowanej ustawie o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Obowiązek przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego powinien dotyczyć sklepów powyżej 500 m2, a nie 250 m2 jak, jest teraz w projekcie ustawy.

Obecnie mali i średni polscy przedsiębiorcy prowadzący tysiące placówek handlu detalicznego bardzo często posiadają sklepy o powierzchni przekraczającej 400 m2, a nadal według licznych metodologii są to podmioty kwalifikowane jako małe sklepy. U przedsiębiorców posiadających np. jeden czy dwa sklepy o powierzchni rzędu 400 - 500 m2 – co w przypadku handlu niezależnego jest częste – skala operacji handlowych nie jest duża. Sklepy te nie posiadają zaawansowanej infrastruktury technicznej (centralnych magazynów, systemów komputerowych śledzących towar).Tego typu rozwiązania cechują między innymi duże sieci handlowe, dla których często dominującą wielkością jest powierzchnia sklepu rzędu od 600 do ponad 1000 m2.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości ma na celu ograniczenie nieodpowiedzialnych zachowań związanych z alkoholem, ale nie ograniczenie zgodnej z prawem sprzedaży i konsumpcji napojów procentowych. Ich legalna sprzedaż jest ważna, bo daje możliwość właśnie odpowiedzialnego i bezpiecznego spożycia. Jest to przeciwieństwem szarej strefy, gdzie trunki o niejasnym składzie, niewiadomego pochodzenia są udostępniane osobom nieletnim lub nietrzeźwym.

Półtora roku po uchwaleniu przepisów, które dały samorządom możliwość ograniczania sprzedaży alkoholu w sklepach, sprawdziliśmy, jak to wygląda w polskich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Na 39 miast odpowiedziało nam 36 (92%). W 8 miastach są takie ograniczenia godzinowe, w pozostałych 28 nie ma. Pokazuje to duży poziom zrozumienia samorządów, że rozwiązanie problemów wynikających z nadużycia alkoholu nie leży w pozornym zmniejszaniu dostępności, kosztem spokoju i bezpieczeństwa mieszkańców na granicach stref zakazu i wzrostu szarej strefy.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 62 (6/2019)

kliknij tutaj

PIH logo n mini

Jak wynika z danych CMR i PIH, w maju 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 2% wyższe niż w kwietniu, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o 3%. W porównaniu gorącym majem 2018 r. liczba transakcji obniżyła się jednak o 3,8%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w maju 2019 r.: mdm +2% , rdr +3,9%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6,9%.

Na środę 12 czerwca zaplanowane jest się pierwsze czytanie ustawy, która ma ograniczyć zatory płatnicze.

Nowe założenia mają regulować transakcje biznesowe między dużymi przedsiębiorcami a mikro-, małymi- lub średnimi firmami. Mają nałożyć na kupującego obowiązek zapłaty za towary w określonym terminie – maksymalnie do 60 dni. Są jednak branże, które nie powinny podlegać takim zasadom, bo rządzą się odmiennymi regułami. Dla nich zbyt rygorystyczne podejście do problematyki płatności może zaszkodzić poprzez zbytnie ujednolicenie i niedostosowane do specyfiki biznesu.

Kwiecień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Jak wynika z danych CMR i PIH, w kwietniu 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 4,5% wyższe niż w lutym, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o nieco ponad 2%. W porównaniu kwietniem 2018 r. wartość sprzedaży wzrosła o 13,7%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2019 r.: mdm +4,5% , rdr 13,7%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +2,4%.

Wysoki wzrost obrotów w ujęciu rocznym to efekt ruchomej daty Wielkanocy. W ubiegłym roku święto to było obchodzone 1 kwietnia, przez co całe przedświąteczne zakupy trzeba było zrobić jeszcze w marcu, natomiast w br. zarówno sama Wielkanoc, jak i przygotowania do niej przypadały na kwiecień.

tt4

 

Do 20 maja 2019 roku każdy podmiot gospodarczy, w tym sklep i hurtownia, który prowadzi sprzedaż wyrobów tytoniowych, musi być zarejestrowany w systemie śledzenia wyrobów tytoniowych Track&Trace. Rejestracja jest częścią unijnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia tych produktów.

 

  • Rejestracja w oficjalnej wersji systemu możliwa jest na stronie https://www.idissuer.pl
  • Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz instrukcje, jak złożyć wnioski m.in. o kod podmiotu (EOID) i kod zakładu (FID), znajdują się na stronie https://help.idissuer.pl/Home/Instructions?title=FAQ
  • Jeśli nie jesteście Państwo pewni, czy otrzymaliście prawidłowy kod, można to zweryfikować na podstawie pierwszych czterech znaków. Kody z systemu produkcyjnego rozpoczynają się od znaków KPL1; z systemu testowego PWPS.
  • Podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami tytoniowymi muszą zarejestrować zaróno podmiot (uzyskają wtedy kod EOID), jak i zakład (kod FID).
  • Wiele pytań z zakresu interpretacji przepisów rozwiewa także Ministerstwo Finansów na stronie https://www.podatki.gov.pl/akcyza/system-sledzenia-wyrobow-tytoniowych-track-trace/pytania-i-odpowiedzi/
  • Aby zapewnić płynność w obrocie wyrobami tytoniowymi od 20 maja, a także uniknąć wielokrotnej rejestracji tego samego podmiotu np. przez hurtownię sugerujemy, aby podmioty już zarejestrowane wydrukowały i posiadały w sklepie dokument „Potwierdzenie rejestracji zakładu”, który otrzymały drogą mailową z systemu PWPW.
  • W razie innych pytań trzeba kontaktować się z infolinią PWPW od poniedziałku do piątku, w godz. 7.00 do 15.00, tel.+48 732 122 031.

 

Więcej o systemie Track&Trace, przeczytasz tutaj.

Od 20 maja 2019 każda paczka papierosów, a także każde opakowanie zbiorcze zawierające wyroby tytoniowe w ilości większej niż paczka wprowadzane do obrotu na terenie Unii Europejskiej czy to przez producenta czy też importera musi być zarejestrowane w systemie śledzenia wyrobów tytoniowych Track&Trace. Celem wprowadzenia systemu przez dyrektywę 2014/40 było wg. Komisji Europejskiej wyeliminowanie z obrotu nielegalnych wyrobów tytoniowych. System wymaga rejestracji producentów, linii produkcyjnych, importerów, dystrybutorów, punktów detalicznych i śledzenia produktów przez wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie do ostatniego dystrybutora przed pierwszym punktem detalicznym – czyli sklepem.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 63 (08/2019)

bryt napis

Produkt Polski

Produkt Polski logo

Retail Challenge Poland

11-12 września 2019

Warszawa

11 12 września 2019 Warszawa

Kongres Alkohole i Napoje

19 września 2019

Warszawa

KAIN banery 400x300 ok

PRCH Retail Awards X

10 października 2019

Warszawa

PRCH baner

Polagra Food

30 września - 3 października 2019

Poznań

Polagra baner400x300

Targi ExpoOPAKOWANIA 2019

20-21 listopada 2019

Sosnowiec

opakowania 400x300px