Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

faktoriawin.jpgdak1.jpgGama.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgsolt_logo_male.jpgredlink.pngKoliber.jpggroszek_zolte.jpgrabat.jpgblysk.jpgkzr-ss-spoem.jpgkontigo.pngdelikatesy.jpgjabluszko.jpgsezam.jpgbartnik.jpgEurocash.jpgmaxku.jpgdesignum.jpglogo-zabka-01.jpglewiatan_new.jpgcomexmn.jpginmedio.jpgLeroyMerlin.jpgabc.jpgalpan.giffrisco.jpgpsd.jpgKolporter.pngnomax.jpgmkwiech.jpgRYDZ.jpgbrico_kopia.jpgmaxel.jpgNovitus.pngintermarche_tabela.pngalmares.jpgTK_logo_2016.jpg

DrogeriaWK_PIH

Polska Izba Handlu i Wiadomości Kosmetyczne
zawiązały strategiczne partnerstwo
na rzecz wspierania, obrony interesów i budowania konkurencyjności
POLSKICH SKLEPÓW DROGERYJNYCH


Drogerie są na trzecim miejscu pod względem dynamiki spadku liczby sklepów w Polsce. Do ich zamykania się i bankructw prowadzi między innymi brak inwestycji oraz odpowiedniego wsparcia polskich kupców oraz niekontrolowany rozwój i wyniszczająca konkurencja dyskontów.

Forum_Sodyczowe

8 listopada br. w warszawskim hotelu Marriott odbędzie się prestiżowe forum profesjonalistów z branży słodyczy i handlu poświęcone aktualnym trendom produkcyjnym i sytuacji rynkowej.

Prelekcje wygłoszą m.in. były Wicepremier i Minister Finansów prof. Grzegorz Kołodko, Alicja Koleśnik, Dyrektor Działu Zakupów Jeronimo Martins Polska, Stefan Golonka, Współprzewodniczący ECR, wieloletni Dyrektor Zarządzający Kraft Foods Polska, Dorota Balińska-Hajduk, Dyrektor Biura Kontroli Jakości Handlowej w IJHARS oraz dr Alfred Schrott, Członek Zarządu ds. Marketingu i Sprzedaży w firmie Manner Josef & Co (Austria).

Polska Izba Handlu odnosi się z rezerwą do pojawiających się nowych pomysłów dotyczących możliwości wprowadzenia podatku obrotowego (PIS) i/lub „podatków wyjścia” (RP) mających dodatkowo obciążyć duże sieci handlowe.

- Obecna sytuacja w sektorze polskiego handlu jest bardzo trudna, szczególnie dla małych, niezrzeszonych placówek handlowych, które masowo znikają z rynku, jednak w naszej opinii dodatkowe instrumenty finansowe nie są dobrą metodą przeciwdziałania temu zjawisku, ponieważ ominą one sedno problemu – komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu – prawdziwym problemem jest zaś zanik różnorodności formatów handlu oraz wyniszczenie ich struktury przez agresywny rozwój jednego wyłącznie konceptu, kolonizującego polski rynek bez żadnych ograniczeń.

Mowa o dyskontach, których udział w krajowym handlu rośnie w ostatnich latach w postępie geometrycznym. Eksperci Polskiej Izby Handlu badający dynamikę handlu w Polsce stwierdzają, że o ile udział hipermarketów w rynku pozostaje na mniej więcej stałym poziomie, o tyle decydująca walka o klienta odbywa się na linii dyskonty – handel nowoczesny z tradycjami małego i średniego formatu, na niekorzyść tego ostatniego.

- Podstawowym zagrożeniem dla różnorodności handlu na rynku wewnętrznym w Polsce nie są duże sieci, ponieważ należą do nich także grupy franczyzowe, zrzeszające i wspierające rodzimych, niezależnych przedsiębiorców, rozwijające ich nowoczesność przy poszanowaniu tradycji i kultury polskiego kupiectwa – wyjaśnia Nowakowski – Efekt wielkości w sieci franczyzowej pozwala na wiele oszczędności, min. wprowadzenie nowoczesnych technologii i modeli zarządzania, skrócenie łańcuchów dostaw, zwiększenie rentowności, a ostatecznie skierowanie korzystniejszej oferty dostosowanej do możliwości i preferencji konsumenta. Widzimy więc, że problemem polskiego handlu nie jest wielkość sieci.

Potrzeby konsumentów są zróżnicowane w zależności od regionu, sytuacji materialnej, czy lokalnych preferencji, tymczasem polski rynek zalewany jest placówkami o identycznej, ograniczonej ofercie produktowej i cenowej.

Czy czeka nas tytoniowa prohibicja?

Dzień 6 września został wybrany przez europejskie organizacje kupieckie jako data protestu przeciw nieracjonalnym założeniom rewizji dyrektywy tytoniowej, które mają zyskać ostateczny kształt jesienią tego roku. Dołączając do tego głosu europejskich kupców przedstawiamy problem z polskiej perspektywy – z punktu widzenia polskiego handlu nowoczesnego z tradycjami zrzeszonego w Polskiej Izbie Handlu.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej przedstawiciele Polskiej Izby Handlu spotkali się z dziennikarzami przed sklepem osiedlowym, w pobliżu miejsca zamieszkania Premiera Donalda Tuska.

- Z tego miejsca chcemy zwrócić uwagę na rzeczywiste, negatywne skutki dyrektywy tytoniowej, które dotkną polskich kupców, takich jak Pan Arek, właściciel tego sklepu, w którym zakupy robi wiele osób, może nawet sam Pan Premier –powiedział Marcin Kraszewski, rzecznik prasowy Polskiej Izby Handlu - Z tego miejsca apelujemy także o jego wsparcie i zaprotestowanie przeciwko nieracjonalnym propozycjom Brukseli.

O czym mówimy?

Mowa o rewizji dyrektywy 2001/37/WE, tzw. dyrektywy tytoniowej, przygotowywanej przez Komisję Europejską, która wprowadzić ma następujące ograniczenia:

  • Zakaz ekspozycji wyrobów tytoniowych w punktach sprzedaży (tzw. retail display ban);
  • Standaryzacja opakowań produktów tytoniowych (tzw. plain packaging) m.in. poprzez zakaz używania znaków handlowych lub też zwiększanie ostrzeżeń o szkodliwości palenia, tak że pokrywałyby większość powierzchni opakowania;
  • Zakaz stosowania dodatków produkcyjnych do tytoniu, który wyeliminuje min. popularne w Polsce papierosy mentolowe (20% rynku), oraz polską odmianę tytoniu Burley (American Blend)

Ostateczny kształt nowego prawa ma być ogłoszony tej jesieni.

 

Dlaczego zabieramy głos:

Sprzedaż wyrobów tytoniowych w polskim handlu detalicznym reprezentowanym przez Izbę (małe i średnie sklepy, sieci franczyzowe, dystrybucja) wynosi średnio 10,3 % obrotu. W wielu placówkach udział ten sięga nawet 40 %. Tym samym tytoń jest drugą po alkoholu kategorią sprzedaży w naszych sklepach.

 

Identyfikowane przez nas zagrożenia:

- spadek rentowności w legalnym handlu tytoniem: konieczność reorganizacji sklepu, wydłużenie czasu obsługi, zaangażowanie dodatkowego pracownika do obsługi stoiska tytoniowego, brak możliwości informowania klienta o ofercie

- przekierowanie popytu na atrakcyjne papierosy z przemytu: kolorowe paczki, mentol, niska cena, łatwa dostępność, również dla nieletnich (dyrektywa nie sięga za naszą wschodnią granicę)

- zwiększenie popytu na łatwo dostępny tytoń „kolekcjonerski”, nieobjęty obecnie akcyzą ani ograniczeniami (koszt 20 skrętów – już od 2 zł)

- zwiększenie dostępności tytoniu dla nieletnich, obniżenie bariery cenowej, brak kontroli (papierosy z przemytu i nielegalny tytoń do palenia)

 

Nie stać nas na eksperymenty.

Handel nowoczesny z tradycjami w Polsce jest w bardzo złej kondycji, nie tylko ze względu na falę kryzysu, ale na zmiany systemowe i strukturalne. Łącznie handel w Polsce generuje ok. 16,1 % PKB, znajduje w nim pracę blisko 16% osób zatrudnionych. Składa się głównie z małych i średnich przedsiębiorców – tym samym stanowi naszą główną barierę antykryzysową.

Skutki zdrowotne Dyrektywy są nieudowodnione.

Brak jest dowodów, że zmiana Dyrektywy WE/2001/37 przyniesie realne efekty zdrowotne (brak jakichkolwiek badań, czy dowodów rzeczywistego wpływu zapowiadanych ograniczeń na zmniejszenie liczby palaczy). Wiemy jednak, że uderzy ona bezpośrednio i pośrednio w reprezentowane przez nas podmioty (30

Minister Rostowski chce, aby uprawy tytoniu były monitorowane

Resort finansów wytacza działo przeciwko nieuczciwym plantatorom.

zobacz też:

Polska Izba Handlu zaprasza na konferencję prasową:

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 61 (04/2019)

bryt napis

Premium Real Estate Summit

28 maja2019

Warszawa

400x300 pres

Targi ReDI 2019

29-30 maja 2019

Warszawa

ReDI2019

Polagra Food

30 września - 3 października 2019

Poznań

Polagra baner400x300