Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

spoem-wss-srdmiescie.jpgmkwiech.jpgMASPEX_RGB_m.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgmaxel.jpgmaxku.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgEurocash.jpgKoliber.jpgintermarche_tabela.pngTK_logo_2016mini.jpgblysk.jpglogo-zabka-01.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngLeroyMerlin.jpgfaktoriawin.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngbig_ben.jpgeuro-sklep-d.pngpsd.jpgMyShop_jpg.jpgBrainPoint-logo-kolor.pngabc-logo.pnglewiatan_new.jpgfrisco.jpgbrico_kopia.jpgalpan.gifODIDO.pngkontigo.pngRYDZ.jpgdelikatesy.jpgalmares.jpggroszek.jpgkzr-ss-spoem.jpgCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngarsenal.pngabc-d.png

altW dniu 9 maja 2014r. Sejm przyjął ustawę o prawach konsumenta. Ustawa trafi teraz do Senatu i jeśli nie będzie poprawek zostanie skierowane do podpisu dla Prezydenta RP.

Vacatio legis

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na zmieniony termin wejścia w życie ustawy. Zgodnie z przyjętym projektem ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od jej ogłoszenia, a nie 13 czerwca 2014r. jak początkowo planowano. Zakładając że ustawa zostanie podpisana przez Prezydenta RP w czerwcu, przedsiębiorcy stosowaliby nowe przepisy od początku przyszłego roku.

Termin wejścia w życie ustawy budzi szereg sporów pomiędzy poszczególnymi klubami parlamentarnymi oraz resortami odpowiedzialnymi za wdrażanie projektu ustawy. Z tego względu nie można wykluczyć, że może on ulec zmianie w trakcie prac nad projektem w Senacie.

Moment przekazania informacji konsumentowi

Szereg kontrowersji wzbudziła kwestia określenia momentu, w którym przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o danych (katalogu informacji) wyszczególnionych w projekcie ustawy.

Zgodnie z pierwotnym projektem ustawy przedsiębiorca zobowiązany był do spełnienia obowiązku informacyjnego „najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy”. Obecnie przedmiotowe sformułowanie zostało przeformułowane. Przyjęta przez Komisję Gospodarki wersja projektu przewiduje, że przedsiębiorca ma to uczynić „najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania umową”. Zaproponowana zmiana dotyczy art. 8, 10, 12 i 39 projektu ustawy.

Analiza projektowanego sformułowania prowadzi do wniosku, że moment „wyrażenia woli związania się umową” może w niektórych przypadkach zbiegać się momentem zawarcia umowy, a tym samym z momentem, w którym konsument zostaje związany umową.

Tym samym czasowo jest to moment późniejszy niż „chwila złożenia propozycji zawarcia umowy”. Przykładowo w trakcie zakupów przez Internet, przedsiębiorca będzie mógł spełnić obowiązek informacyjny dopiero w momencie kiedy konsument zdecyduje się na zakup danego produktu (obecne brzmienie przepisów), a nie już w momencie przeglądania oferty na stronie internetowej (pierwotne brzmienie przepisów).

Z drugiej strony nowe sformułowanie budzi wątpliwości z punktu widzenia zgodności z dyrektywą 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Dyrektywa w art. 5 ust. 1 przewiduje bowiem, że przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi wskazane informacje „zanim konsument zostanie związany umową”.

Jakie będą konsekwencje nowej ustawy dla polskich przedsiębiorców? – przygotuj się na zmiany już dziś

- Konieczne będzie dostosowanie modelu działalności do wprowadzonych zmian.

- Konieczna będzie zmiana procedur sprzedaży towarów i usług.

- Niezbędne jest wprowadzenie nowych regulaminów sprzedaży.

 

Zapraszamy do kontaktu z r.pr. Przemysławem Rybickim, specjalistą w dziedzinie prawa ochrony konsumentów z kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz, który doradzi jak najlepiej  przygotować Państwa firmę na nadchodzące zmiany.

T: +48 22 581 44 25

E: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

altPolska Izba Handlu objęła honorowy patronat nad konkursem „Przedsiębiorcza szkoła jutra”, stanowiącym pierwszy etap kompleksowej, ogólnopolskiej inicjatywy wspierającej naukę przedsiębiorczości w szkołach. Akcja skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli, szkoleniowców i pracowników naukowych z całej Polski. W konkursie wziąć udział może każdy, kto ma ciekawy pomysł na urozmaicenie zajęć przedsiębiorczości.

Przedmiotem konkursu jest przygotowanie konspektu zadania z wykorzystaniem Internetu i ogólnodostępnych narzędzi on-line, które będzie miało na celu rozwinięcie umiejętności wymaganych podstawą programową nauki przedsiębiorczości.

Internet to szkolna biblioteka XXI w. Nie wszyscy jednak wiedzą jak się po niej prawidłowo poruszać, dlatego też młodzież potrzebuje przewodników, którzy im to pokażą. Między innymi w tym ma pomóc nasz konkurs, którego najważniejszym celem jest uatrakcyjnienie zajęć w kontekście wybranej kategorii podstawy programowej z zakresu przedsiębiorczości, tak aby były one ciekawsze i bardziej przystępne– mówi Wojciech Gawlik, Koordynator projektu Mana Game.

Aby wziąć udział w konkursie należy jedynie zarejestrować się na portalu oraz stworzyć scenariusz w odpowiednim formularzu na stronie portal.managame.pli przesłać go w terminie do 15 sierpnia br. Partneremkonkursu jest Plagiat.pl, który zapewnia weryfikację zgłoszonych prac konkursowych pod kątem oryginalności przez autorski system antyplagiatowy.

Równolegle do konkursu uruchomiony zostanie portal edukacyjny skierowany do uczniów, nauczycieli oraz specjalistów z firm szkoleniowych. W późniejszym etapie programu pojawi się także przeglądarkowa gra symulacyjna Mana Game, rozwijająca praktyczne umiejętności przedsiębiorcze w przystępnej i atrakcyjnej dla użytkowników formie.

Dla uczestników przewidziane zostały atrakcyjne nagrody, takie jak udział w szkoleniu dotyczącym aktywizujących metod prowadzenia zajęć z przedsiębiorczości z wykorzystaniem gry Mana Game, materiały szkoleniowe Mitra, roczny pakiet licencyjny gry dla jednej klasy oraz wiele innych.

Więcej informacji o konkursie i grze Mana Game można uzyskać na stronie Portal.Managame.pl

***

Mana Game to ekonomiczna gra decyzyjna w formie przeglądarkowej. Skierowana jest do młodych osób, które pragną nauczyć się przedsiębiorczości w praktyce. Jest to również doskonałe narzędzie edukacyjne dla szkoleniowców oraz miłośników przedsiębiorczości, którzy chcą trenować ją w wirtualnym świecie. W ramach gry uczniowie działają na rynku (popytowo-podażowym) i mają za zadanie zarządzać swoim przedsiębiorstwem tak, aby przynosiło największe zyski. Dzięki dużej liczbie wariacji w odniesieniu do poziomu trudności gra będzie mogła być wykorzystywana zarówno w szkołach, jak również na uczelniach, czy szkoleniach dla osób dorosłych.

alt

 

 

29 maja br. w Warszawie przy ul. Grażyny 13 odbędzie się Walne Zgromadzenie Członków Polskiej Izby Handlu.

Więcej szczegółów w biurze PIH:  tel. 22 440 83 23 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Art. 47 Konstytucji: „Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia…”. Art. 31 ust. 3 Konstytucji: „Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego…”. Art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka: „Każdy ma prawo do poszanowania swojego życia prywatnego…”.

To głównie te przepisy sprawiły, że już od ponad roku w Polsce trwają prace nad projektem Ustawy o Monitoringu Wizyjnym. Musi, bowiem istnieć wyraźna i precyzyjna podstawa prawna o randze ustawowej do stosowania systemów monitoringu wizyjnego zarówno przez podmioty prywatne jak i publiczne, określająca konkretne cele, które w danym przypadku mają realizować takie systemy, okres przechowywania nagrań oraz sposób ich zabezpieczenia. Już teraz niedopuszczalne jest wykorzystywanie nagrań z monitoringu wizyjnego do celów niezwiązanych z jego podstawowym przeznaczeniem. Warunkiem zastosowania systemów monitoringu wizyjnego ma być wyraźne poinformowanie o ich obecności, zasięgu oraz o danych administratora gromadzonych nagrań.

Stosowany w miejscach pracy monitoring pracowników określa czynności podejmowane w celu gromadzenia o nich informacji poprzez prowadzenie obserwacji bezpośredniej lub za pośrednictwem środków elektronicznych. Monitorowanie pracy przy wykorzystaniu kamer najsilniej ingeruje w prywatność pracownika, a zatem zanim Ustawa o Monitoringu Wizyjnym zostanie ostatecznie opracowana i stanie się obowiązującym prawem, już dzisiaj należy zadbać o wdrożenie następujących zasad:

  • pracodawca powinien poinformować pracowników o prowadzonym monitoringu wizyjnym; informacja taka powinna być przedstawiona bezpośrednio pracownikom i nie może ograniczać się do umieszczenia wyłącznie informacji w formie tabliczek czy znaków,
  • informacja przekazywana przez pracodawcę powinna być jak najszersza i zawierać dane m.in. o liczbie kamer, ich położeniu, czasie archiwizowania nagrań (zapisy np. w regulaminie pracy),
  • pracodawca powinien wywiesić czytelne tablice informujące o działaniu w danym zakładzie pracy monitoringu wizyjnego,
  • już teraz zakazane jest prowadzenie monitoringu wizyjnego w miejscach, gdzie pracownik może oczekiwać prywatności (toalety, stołówki, przebieralnie itp.),
  • ukryty monitoring wizyjny może być wprowadzony jedynie w tych sytuacjach, gdy jest to uzasadnione szczególnymi okolicznościami (np. w celu wykrycia przestępstwa), a jego charakter powinien być incydentalny, a nie systematyczny.

W większości państw Unii Europejskiej istnieją przepisy regulujące zasady wykorzystywania systemów monitoringu wizyjnego. Niewątpliwie Polska dołączy do tego grona. Zanim jednak to nastąpi, warto zadbać o stworzenie takiego środowiska pracy, które pozwoli na wdrożenie nowych przepisów bez ryzyka związanego z wprowadzeniem rewolucyjnych zmian.

Jeżeli są Państwo zainteresowani szkoleniami dot. monitoringu wizyjnego prosimy o kontakt z Polską Izbą Handlu  tel. 22 440 83 23.

Adam Suliga

Ekspert  Polskiej Izby Handlu

Już za niespełna miesiąc, 29 maja 2014r. Warszawa gościć będzie uczestników IV edycji międzynarodowej konferencji: ECR Forum For Cooperation. Organizatorem wydarzenia jest ECR Polska, stowarzyszenie zrzeszające największe na rynku przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe świadczące usługi na rzecz branży FMCG i DIY.

Owartości Forum stanowią przede wszystkim: świetny i intensywny program oraz znakomici prelegenci, doświadczeni mówcy i mentorzy biznesu, najlepsi z najlepszych. Wśród potwierdzonych prelegentów znajdują się m.in. Francois Colombie, Przewodniczący Rady Nadzorczej Auchan w Polsce i na Ukrainie, uznany za twórcę formatu hipermarketów w Polsce;Pierre Detry, Prezes Nestle Polska, największego producenta żywności; Ewald Raben, CEO Grupy Raben, największego operatora logistycznego w Polsce; Ireneusz Kazimierczyk, Prezez Zarządu Merlin.pl, najszybciej rozwijającego się sklepu internetowego w Polsce; czy Ken Hughes, CEO GlacierConsulting, fenomenalny mówca i europejskiej klasy ekspert od zachowań nabywców i shopper marketingu.

W tegorocznym Forum ECR udział weźmie ponad 200 przedstawicieli całego łańcucha dostaw – kadra zarządzająca wyższego i średniego szczeblafirm producentów, dystrybutorów, sieci handlowych i detalistów oraz dostawców usług dla branży FMCG i DIY.

Swój udział potwierdzili m.in. prezesi i dyrektorzy miedzy innymi takich firm jak: Auchan, Bahlsen Polska, Bakalland, Carrefour Polska, Castorama Polska, Coca-Cola HBC, Czerwona Torebka, Dachser, Danone, Dayli Polska, DHL, Empik, EPAL, FIEGE, FM Logistic, Frito Lay Poland, Global Coffee Group, Google Poland, Green Factory Logistics, Grupa Raben, HJ Heinz Polska, Jeronimo Martins Polska, KZRSS „Społem”, Leroy Merlin Polska, L'Oreal, Merlin.pl, Nestle Polska, Nivea Polska, PepsiCo, PGD Polska, Podravka Polska, POLOmarket, ZM Olewnik Bis i wielu innych!

Weź udział w Forum for Cooperation, jeśli chcesz:

- dowiedzieć się, jak przyszłość hipermarketów widzi twórca największej sieci tego formatu w Polsce;

- usłyszeć, jak przewidywany wzrost ludności i cen wpłynie na nasz rynek i jak, zdaniem polskiego szefa największego producenta żywności na świecie, firma może rozwijać się w sposób zrównoważony;

- przekonać się, co o rozwoju polskiego rynku FMCG sądzi CEO największego operatora logistycznego w Polsce;

- zrozumieć, jak wykorzystać irracjonalność konsumentów by zwiększyć własną sprzedaż;

- wiedzieć, jak skutecznie tworzyć strategię omni-channel w FMCG i DIY;

- poznać wydajne i sprawdzone przez liderów sposoby optymalizacji sprzedaży i łańcuchów dostaw;

- otrzymać solidną porcję inspiracji do działania i wskazówek do rozwoju swojego biznesu;

- wziąć udział w dyskusjach podczas jedynej konferencji zorientowanej na promocję dobrej współpracy.

 

Jesteśmy przekonani, że konferencja stanowi doskonałą okazję do nawiązania trwałych kontaktów biznesowych. Efektywnej wymianie informacji w życzliwej atmosferze biznesu sprzyjać będzie wieczorny Business Mixer.

Rejestracji uczestnictwa można dokonać za pośrednictwem strony www.ecr.pl/forum2014

 

Kontakt:

Anna Jarzębowska-Kwiatek
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. +48 501 484 283

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprasza do udziału w seminarium z cyklu "Europejskie Przedsiębiorstwo" pt.„VAT w transakcjach międzynarodowych MŚP”,organizowanym przez ośrodek sieci Enterprise Europe Network, afiliowany przy PARP.

Seminarium odbędzie się 14 maja 2014 r. w Warszawie, w sali „Srebrnej” w Hotelu JM, ul. Grzybowska 45, w godz. 10:00-15:00.

Zgłoszenia na seminarium można dokonać do dnia 12 maja br. poprzez wypełnienie elektronicznego formularza (tu link) zamieszczonego na stronie www.een.org.pl w zakładce seminaria. 

Uczestnictwo przedsiębiorców z sektora MŚP w seminarium jest bezpłatne.

Do udziału zapraszamy przedsiębiorców z sektora MŚP, przedstawicieli instytucji okołobiznesowych oraz uczelni wyższych i start-upów, a także osoby zamierzające rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej.

Celem seminarium jest przedstawienie uczestnikom aktualnej wiedzy i przybliżenie najnowszej praktyki dotyczącej rozliczania podatku VAT w obrocie międzynarodowym. Uczestnicy seminarium uzyskają informacje na temat zmian w zakresie VAT, które weszły w życie od kwietnia 2013 r. i od 2014 r.

Business Networking Congress to największa konferencja networkingowa w Polsce. Profesjonalne dwudniowe spotkanie biznesowe rozpocznie się 15 maja w sopockim hotelu Sheraton. Oprócz możliwości nawiązania kontaktów biznesowych, będzie to okazja na zaprezentowanie własnej marki.

Tym, co odróżnia Business Networking Congress od innych konferencji, jest wprowadzenie nowatorskich elementów, do których należy m.in. rotating diner, czyli obiad, podczas którego goście zamieniają się stolikami. To najlepsza okazja, by w prosty sposób poznać więcej nowych osób. Ponadto do dyspozycji każdego z uczestników będą asystenci, pomagający w nawiązywaniu kontaktów i udzielający niezbędnych informacji, a tydzień przed konferencją każdy z uczestników otrzyma katalog gości. Podczas konferencji wystąpią eksperci reprezentujący różne branże.

alt

www.BNCPolska.pl

Hotel Sheraton Sopot, 15 – 16 maja 2014

altPolska Izba Handlu w przeddzień wyborów do Europarlamentu zwróciła się do kandydatów z prośbą o przedstawienie stanowiska w wybranych kwestiach dotyczących gospodarki – ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z szeroko rozumianą branżą handlu i usług.

- Pytaliśmy o zagadnienia dotyczące bieżących procesów mających wpływ na sektor handlu detalicznego i usług oraz o trendy mogące kształtować tę część gospodarki.  Chcemy poznać priorytety kandydatów do Europarlamentu, zwróciliśmy uwagę na interesujące nas kwestie w kontekście europejskim, które będą miały wpływ na gospodarkę naszego kraju – komentuje Waldemar Nowakowski Prezes Polskiej Izby Handlu.

Dla branży handlu ważne jest jakie decyzje będą zapadać w najbliższej kadencji Europarlamentu.

stanowisko prasowe 24-04-2014

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis