Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

brico_kopia.jpgMyShop_jpg.jpgabc-d.pngMASPEX_RGB_m.jpgpsd.jpgRYDZ.jpgKoliber.jpgbig_ben.jpgmaxku.jpgTK_logo_2016mini.jpgalpan.gifintermarche_tabela.pngEurocash.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpggroszek.jpgkontigo.pngarsenal.pngdelikatesy.jpgfrisco.jpgBrainPoint-logo-kolor.pngSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngfaktoriawin.jpgkzr-ss-spoem.jpglogo-zabka-01.jpgLeroyMerlin.jpgabc-logo.pnglewiatan_new.jpgmaxel.jpgalmares.jpgmkwiech.jpgODIDO.pngeuro-sklep-d.pngblysk.jpgCheckpoint-Primary-Logo-Navy.png

Od 18 czerwca do 25 lipca w Ministerstwie Gospodarki trwają spotkania poświęcone omówieniu propozycji dotyczących opracowania Białej Księgi, która będzie zawierać rekomendacje służące podniesieniu efektywności systemu udzielania zamówień publicznych. Grupy eksperckie pracują między innymi nad wdrożeniem zasady „best value for money”, która ma zwrócić uwagę zamawiających na aspekty poza cenowe w postępowaniu przetargowym. Dotychczas najczęściej głównym kryterium wyboru wykonawców zamówień była cena. Nowa ustawa ma to zmienić… że może, pokazuje czerwcowy wynik przetargu na ochronę budynków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w którym o wyborze Agencji Ochrony nie decydowała już wyłącznie cena.

W jaki sposób planowane zmiany wpłyną na jakość usług świadczonych przez Agencje Ochrony na rzecz obiektów sieci retail? Otóż jak wiadomo, te same Agencje Ochrony biorą udział w przetargach publicznych i w przetargach komercyjnych. Dotychczas te pierwsze, jak już wcześniej wspomniałem, kierowały się przede wszystkim aspektem cenowym, co wpływało na jakość. Ale jak można było oczekiwać wysokiej jakości, jeżeli pozwalano, aby przetarg wygrywała Agencja Ochrony, która oferowała ochronę za 7, 6, 5, a czasem nawet mniej złotych za 1 godzinę pracy Pracownika Ochrony? Później ci sami Pracownicy Ochrony lub Pracownicy Ochrony pracujący według takich samych zasad (czyli często bez zasad) realizowali zadania związane z ochroną przedsiębiorstw komercyjnych.  Nowe przepisy będą obligowały oferentów (w tym również Agencje Ochrony) do zapewnienia takiego poziomu świadczonych usług jaki zostanie w nich określony. To z kolei wymusi na oferentach doprowadzenie do stanu, w którym poprzez odpowiednie szkolenia, wdrożenie i kontrolę, standardy te będą przestrzegane w całej organizacji. Tym samym z zasad tych będzie można korzystać nie tylko podczas przetargów publicznych, ale także podczas przetargów komercyjnych.

Jeżeli są Państwo zainteresowani szkoleniami dot. bezpieczeństwa prosimy o kontakt z Polską Izbą Handlu  tel. 22 440 83 23.

Adam Suliga

                                                     Ekspert  Polskiej Izby Handlu

Szeroko pojęta informatyka już od dawna stała się częścią naszego życia. Właściwie nie ma już sektora, który nie byłby wspierany technologią teleinformatyczną lub nie stanowiłaby ona o jego przyszłości, rozwoju, postępie, czy też zwykłym funkcjonowaniu. Systemy teleinformatyczne lub układy elektroniczne pracują tak, jak ktoś je zaprogramował. Zaprogramował, by z jednej strony ułatwiać nam życie i w czymś pomóc, a z drugiej, świadomie lub nieświadomie realizując cele cyberprzestępców, stara się coś zepsuć lub w czymś nam przeszkodzić. Wykorzystując technologię często zapominamy o bezpieczeństwie, ponieważ uważamy, że korzystamy tylko z czegoś wirtualnego. Ale bezpieczeństwo nie jest wirtualne. Już kilkanaście lat temu jeden ze światowych guru z zakresu kryptografii – Bruce Schneier pisał, że „Bezpieczeństwo nie jest produktem, lecz procesem”. Cytat ten jak mantrę powinniśmy przypominać sobie szczególnie w dzisiejszych czasach, wśród tak licznych zmian jakie zachodzą w otaczającej nas rzeczywistości. Bezspornym jest fakt, iż incydentów dotyczących zagrożenia sieci IT jest coraz więcej. Uderzają one w każdą branżę. Konsekwencje zawsze są wielopoziomowe i często strata finansowa jest najmniej istotna. Nikt nie da pewności, że nasze dane są bezpieczne…

W dzisiejszych czasach prawie każdy z nas posiada swój własny samochód i każdy jest nauczony, że skoro jest jego właścicielem, musi wykonywać przeglądy techniczne. I tak jak robimy badania techniczne samochodu dla bezpieczeństwa swojego, swoich dzieci, najbliższych jeżdżących z nami, tak samo obecnie musimy myśleć o bezpieczeństwie informacji, którą przetwarzamy my, nasi najbliżsi, czy też nasi pracownicy lub dostawcy usług niezbędnych nam do funkcjonowania i przynoszenia zysków. Badajmy nasze systemy, badajmy jakość bezpieczeństwa naszych danych. Dziś to jedyna szansa by przetrwać!

Jeżeli są Państwo zainteresowani szkoleniami dot. bezpieczeństwa prosimy o kontakt z Polską Izbą Handlu  tel. 22 440 83 23.

Adam Suliga

Ekspert  Polskiej Izby Handlu

 

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 16 (07/2014)

kliknij tutaj

 

alt

26-06-14                                                                                                               

alt

 

 

 

Na zakończonym wczoraj Kongresie przedsiębiorcy, analitycy rynku, politycy i urzędnicy dyskutowali o minionych 25-latach przemian i wyzwaniach związanych z przyszłością przemysłu spirytusowego w Polsce. Za główne bariery w rozwoju uznano nierówne traktowanie branży w legislacji, brak przewidywalnej polityki podatkowej państwa i skalę szarej strefy. Przedsiębiorcy podkreślali, że najwyższy czas zerwać z postrzeganiem wódki przez pryzmat PRLu. Zmieniła się branża, jej produkty i konsumenci. Na dalszym rozwoju sektora, szczególnie eksportu, może zyskać cała gospodarka. O ile urzędnicy stworzą zdrowe warunki funkcjonowania biznesu.

W wystąpieniu inaugurującym I Kongres Branży Spirytusowej Wicepremier i Minister Gospodarki Janusz Piechociński podkreślił rolę przemysłu spirytusowego dla gospodarki oraz rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Ocenił, że polska żywność, w tym wyroby spirytusowe, są na świecie synonimem wysokiej jakości i budują dobre imię kraju poza granicami. Dlatego rozwój eksportu w którym tkwi największy potencjał jest wspólnym zadaniem producentów i administracji państwowej. Zaznaczył jednak, że nie mniej ważne jest zachowanie umiaru i korzystanie z alkoholu w sposób odpowiedzialny.

Gratulując branży organizacji I Kongresu i nowej jakości w rozwoju wyrobów spirytusowych Minister Rolnictwa Marek Sawicki przypomniał o wpływie sektora na rozwój rolnictwa i gorzelnictwa, oraz utrzymania wielowiekowej tradycji wytwarzania mocnych alkoholi. Jego zdaniem tradycja, lokalność i wysoka jakość dają dobre podstawy do konkurowania polskich producentów na globalnych rynkach.

Przewodniczący Rady Głównej ZP PPS Andrzej Janota otwierając Kongres w imieniu branży przypomniał, że każdy napój alkoholowy zawiera etanol, który ma taki sam wpływ na konsumenta. Z tej perspektywy każda kategoria napojów alkoholowych powinna być traktowana tak samo, również w legislacji. Oceniając zmiany jakie zaszły na rynku alkoholi w ciągu ostatnich 25 lat, podkreślił, że Polska już dawno przestała być krajem wódczanym, a statystyczny Polak w 2012 r. wypił 99l piwa, 8l mocnych alkoholi i 6l wina. Kreśląc wizję rozwoju przemysłu spirytusowego w ciągu najbliższych 5 lat A. Janota zadeklarował, że celem branży pozostaje szerzenie kultury odpowiedzialnej konsumpcji mocnych alkoholi, rozwój eksportu i innowacji produktowych.

Następnie dyskusje panelowe poprowadził redaktor Wojciech Szeląg, Polsat News.

 

Spóźniona prywatyzacja i nadmierne opodatkowanie

Pierwszy panel dyskusyjny Kongresu poświęcony był przemianom branży w kontekście transformacji polskiej gospodarki. Przypominając jak kształtowały się przepisy i swoboda działalności przedsiębiorców przez ostatnie 25 lat, Andrzej Arendarski,Prezes Krajowej Izby Gospodarczej, zauważył, że niestety wiele obietnic rządu dotyczących większych ułatwień dla przedsiębiorców wciąż nie zostało spełnionych, szczególnie w odniesieniu do przepisów akcyzowych. Branża spirytusowa przekazała Ministerstwu Finansów pakiet postulatów deregulacyjnych i wciąż czeka na ich realizację.

Dyrektor Generalny Stock Polska (dawny Polmos Lublin) Mariusz Borowiak podsumowując okres przemian gospodarczych ocenił, że prywatyzacja w branży spirytusowej, choć przeprowadzona niemal z 10-letnim opóźnieniem, pozwala dziś na nadrabianie zaległości dzięki obecności prywatnego kapitału i know-how. Problemem są nadal negatywne stereotypy, które pokutują w świadomości ludzi, od których zależy otoczenie gospodarcze branży: wódka wciąż postrzegana jest jako źródło zła, a nie jako równoprawny produkt polskiej gospodarki. Restrykcyjna ustawa, zakazująca wszelkiej komunikacji poza półką sklepową, zamyka możliwości edukacji i promowania odpowiedzialnej konsumpcji, co producenci uważają za pilną potrzebę i swój obowiązek.

Podkreślił także, że firmy, niezależnie od źródła pochodzenia prywatnego kapitału, są ważnym elementem polskiej gospodarki: inwestują w rozwój zakładów, płacą podatki w Polsce i tutaj tworzą miejsca pracy. Każda podwyżka akcyzy skutkuje wzrostem szarej strefy, na czym tracą wszyscy: producenci, skarb państwa oraz konsumenci. W wyniku ostatniej podwyżki stawki akcyzy o 15%, legalna sprzedaż napojów spirytusowych zmalała aż o 6% w pierwszym kwartale, a branża przewiduje kolejne spadki.

Z kolei Maciej Ptaszyński z Polskiej Izby Handlu zwrócił uwagę, że załamanie na rynku mocnych alkoholi uderza zawsze w małe i średnie sklepy, które pozostają najważniejszym kanałem sprzedaży. PIH prognozuje, że w wyniku spadków sprzedaży nawet do ok. 30 proc najmniejszych placówek handlowych może mieć trudności z utrzymaniem sie na rynku.

Odnosząc się do polityki podatkowej państwa Maciej Rapkiewicz, ekspert Instytutu Sobieskiego zaznaczył,
że od lat 90-tych mocne alkohole są najbardziej obciążoną podatkowo kategorią alkoholi. Nadmierne podnoszenie akcyzy prowadzi zawsze do utraty wpływów i rozwoju szarej strefy. Wynika to zarówno z danych historycznych, prognoz rynkowych oraz przykładów z innych państw. Optymalnym rozwiązaniem dla budżetu państwa jest równomierne podnoszenie stawek akcyzy we wszystkich segmentach, co ogranicza ryzyko budżetowe i maksymalizuje wpływy.

Przedstawiciel Komisji Finansów Publicznych, poseł Michał Jaros, broniąc decyzji rządu dotyczącej ostatniej podwyżki akcyzy na wyroby spirytusowe, podkreślił, że podjęto ją  w oparciu o wyliczenia Ministerstwa Finansów, a jej skutki będzie można oceniać dopiero pod koniec roku, gdy dostępne będą pełne dane. Zaznaczył, że pełni zgadza się z sygnalizowaną przez branżę potrzebą zmiany obowiązującej ustawy o wychowaniu w trzeźwości, która powstała w 1982 r. i nie odzwierciedla dzisiejszych realiów rynkowych.

Firmy rodzinne toną w gąszczu regulacji

Kolejny panel Kongresu poświęcony był regionalnym wyrobom spirytusowym. Poseł Jan Krzysztof Ardanowski, reprezentujący Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podkreślił, że znaczenie lokalnych produktów
w sektorze spożywczym rośnie, a ich potencjał zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym nie został jeszcze w pełni wykorzystany. W imieniu Komisji zadeklarował gotowość do pracy na rzecz poprawy przepisów dotyczących branży, pod warunkiem, że będzie zgoda większości parlamentarnej.

Przedstawiciele małych firm produkujących trunki oparte na lokalnych produktach i recepturach podnieśli problem nadmiernych regulacji branży spirytusowej i braku zaufania do przedsiębiorców, co zniechęca wiele osób do prowadzenia legalnego biznesu. Krzysztof Maurer, producent śliwowicy łąckiej, który zdecydował się rozpocząć legalną produkcję znanego trunku, przytoczył wszystkie przeszkody, które musiał pokonać i straty jakie ponosi w porównaniu do producentów pozostających w szarej strefie. Karol Majewski, producent wysokiej klasy nalewek staropolskich podkreślił, że nadmierne obciążenia prowadzą do spadku jakości wyrobów regionalnych z których duża część wytwarzana jest z surowców o niskiej jakości.

Bierzmy przykład z whisky

Wystąpienie gościa specjalnego KongresuNicka Sopera ze Scotch Whisky Association otworzyło panel dyskusyjny dotyczący eksportu. N. Soper przedstawił historię sukcesu gospodarczego szkockiej whisky. Zaznaczył, że widzi wiele podobieństw między popularną szkocką a polską wódką, takich jak wielowiekowa tradycja, zakorzenienie w lokalnej kulturze, wysoka jakość produktów. Podkreślił, że w przypadku Szkocji kluczem do sukcesu była długofalowa współpraca całej branży i administracji państwowej w budowaniu marki szkockiej whisky i znoszeniu barier w dostępie do zagranicznych rynków.

Krzysztof Kouyoumdjiands. Dyrektor Relacji Zewnętrznych CEDC podkreślił, że jako branża mamy wiele atutów, ale musimy się nauczyć lepiej je wykorzystywać. Jednym z mocnych punków jest wysoka rozpoznawalność kilku polskich marek, którym udało się odnieść sukces eksportowy. Za nimi powinny jednak iść kolejne.

Marek Korowajczykz Ministerstwa Gospodarki podkreślił, że Polska musi nadganiać zaległości w zakresie promocji kraju i swoich kluczowych produktów wzorując się na krajach zachodnich jak np. Wielka Brytania
i szkocka whisky. Zaznaczył, że administracja będzie promować polskie mocne alkohole podczas spotkań dyplomatycznych i handlowych, ale do tego potrzebna jest lepsza reputacja napojów spirytusowych w kraju
i akceptacja społeczna dla takich działań.

„Uczmy się od Szkotów tego, jak może wyglądać współpraca biznesu z administracją państwową i nie wstydźmy się polskiej wódki, tradycji i kultury, ale promujmy ją wspólnie, bo zyskamy na tym wszyscy-  podsumował dyskusję Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowa S.A. i Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. Pamiętajmy jednak, że tylko ten przedsiębiorca, który ma zdrowy, silny biznes w kraju może myśleć o ekspansji zagranicznej, która wymaga długoterminowych inwestycji – dodał A. Szumowski.

Przyszłość to odpowiedzialni konsumenci

Otwierające drugi panel prezentacje firm badawczych Nielsen i TNS Polska pokazały, że zarówno przemiany społeczne, jak i trendy rynkowe płynące z zachodu mają pozytywny wpływ na zmiany w kulturze konsumpcji mocnych alkoholi w Polsce. Małgorzata Cichecka z Nielsen, zwróciła uwagę na szybki rozwój segmentu wódek o niższej zawartości procentowej alkoholu, które stanowią już 23% kategorii oraz sukces whisky. Jej zdaniem w kolejnych latach na rynku mocnych alkoholi pojawi się jeszcze więcej innowacji smakowych, Polacy szukają bowiem nowych smaków i sposobów serwowania.

Z kolei Piotr Kwiatkowski, Prezes TNS Polska, na podstawie badań społecznych porównał postawy Polaków wobec alkoholu w 1962 i 2012 roku. W stosunku do okresu PRLu zmienił się zarówno profil konsumentów mocnych alkoholi, powody i okoliczności spożywania. Dziś większość Polaków pije alkohol zachowując umiar (86% mężczyzn, 99% kobiet). O ponad połowę wzrósł też odsetek abstynentów, którzy stanowią 24%,
co plasuje Polaków na poziomie średniej europejskiej. Porównując profile socjodemograficzne konsumentów poszczególnych kategorii alkoholi, ocenił, że napoje spirytusowej są najbardziej demokratyczną kategorią.

Aneta Jóźwicka, Przewodnicząca Komitetu ds. Społecznej Odpowiedzialności ZP PPS zaznaczyła,
że priorytetem producentów i sprzedawców mocnych alkoholi jest i będzie edukacja konsumentów,
bo spożywanie alkoholu przez nieletnich, kierowców, kobiety w ciąży bądź nadużywanie nie leżą ani w interesie społeczeństwa ani branży. Dodatkowo promocja odpowiedzialnej kultury picia alkoholu w dłuższym okresie czasu, sprawia, że akceptowalność społeczna dla niewłaściwych zachowań, np. prowadzenia pod wpływem alkoholu maleje.

Branża apeluje uproszczenie przepisów i partnerskie traktowanie

Podsumowując I Kongres Branży Spirytusowej Leszek Wiwała, Prezes ZP PPS, zaznaczył, że celem branży jest zrównoważony rozwój, który daje pozytywny wpływ na budżet państwa, gospodarkę i rolnictwo. Podkreślił potencjał eksportowy polskiej wódki i jej rolę w budowaniu pozytywnego wizerunku naszego kraju za granicą. Przypomniał, że obecnie w Polsce funkcjonuje 27 mikroprzedsiębiorstw w branży spirytusowej, podczas gdy np. w Niemczech jest to 20 tys. Do stabilnego rozwoju sektora potrzebne jest jednak konkurencyjne otoczenie regulacyjne i podatkowe, którego brakuje. Dlatego producenci zrzeszeni w ZP PPS apelują do rządu
o partnerskie traktowanie, w tym szczególnie przewidywalną politykę podatkową, deregulacje i skuteczniejszą walkę z szarą strefą.

I Kongres Branży Spirytusowej pod patronatem Ministra Gospodarki odbył się 24 czerwca br. w Warszawie. Organizatorami spotkania byli Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy i Krajowa Izba Gospodarcza.

 

***

Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowyjest organizacją branżową zrzeszającą producentów napojów spirytusowych. Do jego zadań należy podejmowanie działań ukierunkowanych na rozwój branży spirytusowej w Polsce i za granicą poprzez współpracę z przedstawicielami władzy publicznej oraz organizacjami społecznymi. ZP PPS zajmuje się przede wszystkim kwestiami związanymi z tworzeniem odpowiednich warunków prawnych i ekonomicznych dla rozwoju branży, umacnianiem wielowiekowej tradycji wyrobów spirytusowych, promowaniem nowych technologii oraz realizacją działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w branży spirytusowej. Podejmuje również szerokie działania edukacyjne mające na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat zagrożeń związanych z jego nieodpowiedzialną konsumpcją i sprzedażą alkoholu. Członkami ZP PPS są: Akwawit-Polmos S.A., Bacardi Martini Polska, Brown Forman Polska, CEDC International, Diageo Polska, Komers International, Mazurskie Miody, Pernod Ricard Polska, PHP Wiesław Wawrzyniak, Polmos Siedlce, Polmos Żyrardów, Polmos Warszawa, PPUH Tłocznia Maurer, Stock Polska, Vinpol.

 

KONTAKT:

Iga Wasilewicz, Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy

tel. 22 630 98 87, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ul. Trębacka 4, lok. 338 – 342, 00-074 Warszawa

www.pps.waw.pl

altJeżeli zatrudniasz osoby niepełnosprawne, i są wśród nich prawdziwe asy - zgłoś udział swojej sieci handlowej w Forum „Zwrotnica Życia”. Pochwal się dobrymi praktykami i pokaż innym, że osoby niepełnosprawne to utalentowani, sprawni i wartościowi pracownicy.

Wielu przedsiębiorców w Polsce ma opory w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  w swoich firmach, głównie z powodu panujących stereotypów, obaw oraz przekonania, że osoby niepełnosprawne nie są w stanie efektywnie pracować, a ich zatrudnienie  kreuje problemy.

Tymczasem, przypadki firm, które zdecydowały się na zatrudnienie niepełnosprawnych pracowników dowodzą, że poprzez zaangażowanie, pracowitość, wydajność i lojalność mogą oni stanowić cenną wartość dla firmy,  będąc zarazem motywującymi przykładami dla innych pracowników i robiąc prawdziwe kariery.

“Zwrotnica Życia” jest nowo powstałym otwartym forum, które integruje pracodawców oraz inne grupy interesariuszy,  celem promowania dobrych praktyk zatrudniania osób niepełnosprawnych w handlu, przyczyniając się tym samym do zmniejszania wysokiego stopnia bezrobocia wśród osób niepełnosprawnych.

Wzięcie udziału w Forum jest bardzo proste: wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na www.zwrotnicazycia.pl, wskazując przykład kariery osoby niepełnosprawnej, pracującej w Waszych sklepach. Spośród nadesłanych zgłoszeń, zostaną wybrane przez jury najciekawsze, najbardziej inspirujące przypadki, które zostaną przedstawione przez laureatów na konferencji Forum „Zwrotnica Życia” w dniu 16 października w Warszawie.
Będzie to znakomita okazja na zademonstrowanie szerokiemu audytorium  złożonemu z pracodawców, opiniotwórców i przedstawicieli różnych instytucji, Waszej polityki zatrudniania osób niepełnosprawnych oraz dobrych praktyk. Uczestnictwo w Forum to także szansa na wyróżnienie w branży, jako firmy odpowiedzialnej społecznie, która inspiruje innych do zmiany postaw, przełamywania barier i zwiększenia zatrudnienia osób niepełnosprawnych. To także możliwość wymiany doświadczeń i opinii, oraz źródło informacji dotyczących zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Forum jest otwarte dla wszystkich sieci handlowych i sklepów, zatrudniających osoby niepełnosprawne. Informacje i zgłoszenia dostępne są na stronie www.zwrotnicazycia.pl. Na zgłoszenia czekamy do 20 sierpnia.

Forum Zwrotnica Życia jest wspierane i rekomendowane przez Polską Izbę Handlu.

 

altDawid, 33 lata, korzysta z protezy nogi. Od ponad 3 lat pracuje w Nomi, jako sprzedawca w Dziale Handlowym. W 2013 roku został aż 11 razy Sprzedawcą Miesiąca! Dawid jest niezwykle sumienny, pracowity, przyjacielski i uczciwy. Jest wzorem dla innych, także w pełni sprawnych pracowników.

altSzkolenia realizowane przez Polską Izbę Handlu we współpracy ze Stowarzyszeniem Naukowo-Technicznym Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego

Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego to pozarządowa organizacja społeczna o zasięgu krajowym, będąca członkiem Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej i zrzeszająca kadrę naukową i inżynieryjno-techniczną gospodarki żywnościowej.

W ramach Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego działa Ośrodek Doskonalenia Kadr SITSpoż. - ODK SITSpoż., który od 1993 roku jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych województwa mazowieckiego Kuratorium Oświaty, od 2005 roku wpisany jest do rejestru instytucji szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie.

Szkolenia - Kontakt: Joanna Chilicka tel. 728 253 660 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szkolenia ogólne dla pracowników sklepów

1. Rozpoznawanie fałszywych znaków pieniężnych – szkolenie jednodniowe

Szkolenie skierowane jest do kasjerów i innych osób, które zajmują się obsługą gotówkową.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznają zabezpieczenia na polskich i unijnych banknotach, sposoby wykrywania fałszywych znaków pieniężnych. Podczas ćwiczeń praktycznych weryfikują uzyskaną wiedzę teoretyczną.

2. Kasjer złotowo – walutowy - szkolenie jednodniowe

Szkolenie skierowane jest do kasjerów i innych osób, które zajmują się obsługą gotówkową.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznają zasady i metody kasowania należności, wystawiania dowodów sprzedaży i sposoby postępowania w sytuacjach konfliktowych. Ponadto nabywają wiedzy odnośnie sporządzania raportów kasowych.

3. Prawo konsumenckie i obsługa reklamacji - szkolenie jednodniowe

Szkolenie skierowane jest do pracowników punktów informacyjnych i reklamacyjnych.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznają wymagania prawne dotyczące postępowania reklamacyjnego oraz zapoznają się z możliwościami prowadzenia procesu reklamacyjnego przez osobę sprzedającą.

Szkolenia dla pracowników sklepów zakończone egzaminami

1. Szkolenia energetyczne wraz z egzaminem energetycznym - szkolenie jedno- lub dwudniowe

Szkolenie skierowane jest do osób pracujących na stanowiskach związanych z dozorem i eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci energetycznych.

Szkolenie obejmuje zagadnienia obsługi, konserwacji, remontów, montażu i kontrolno-pomiarowe dla Grupy 1., Grupy 2. i Grupy 3.

Po szkoleniu ma miejsce egzamin przed Komisją Kwalifikacyjną

2. Szkolenia BHP – wstępne i okresowe, dla kadry zarządzającej i pracowników

Czas i tematyka zgodne z wymaganiami Rozporządzenia w sprawie szkoleń BHP.

Szkolenia dotyczące  systemów jakości

1. Wdrażanie systemu zarządzania jakością zgodnego z normami PN-EN ISO 9001 - szkolenie dwudniowe

Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej i osób odpowiedzialnych za system jakości w firmie – na etapie budowy swojego sytemu.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznają zagadnienia teoretyczne – podstawy prawne i wymagania normatywne dla systemu jakości zgodnego z PN-EN ISO 9001 oraz dodatkowo biorą udział w warsztatach z zakresu pisania podstawowych procedur dla swojej firmy.

2. Audit wewnętrzny systemów jakości w firmie. Zasady prowadzenia auditów wewnętrznych - szkolenie dwudniowe

Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej i osób odpowiedzialnych za system jakości w firmie – na etapie budowy i rozwoju sytemu.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznają cel i korzyści wynikające z dobrze przeprowadzonego auditu wewnętrznego a także zapoznają się z zasadami planowania i prowadzenia auditów wewnętrznych.

3. Auditor wewnętrzny systemów jakości w firmie (szkolenie zakończone certyfikatem) - szkolenie dwudniowe

Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej i osób odpowiedzialnych za system jakości w firmie – na etapie budowy i rozwoju sytemu.

W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznają się z zasadami planowania i prowadzenia auditów wewnętrznych. W trakcie warsztatów przećwiczą proces auditowania, w tym zadawanie pytań auditowych oraz rozpoznawanie i dokumentowanie stwierdzonych niezgodności. Po zdaniu egzaminu uzyskują odpowiedni certyfikat.

Szkolenia dotyczące systemu HACCP

1. Szkolenia i wdrażanie systemu HACCP w placówkach gastronomicznych i handlowych.

Szkolenie skierowane jest do kierowników sklepów i osób odpowiedzialnych za system HACCP w firmie.

W trakcie szkolenia uczestnicy powtórzą wiedzę z zakresu zasad i etapów systemu HACCP oraz sposobu pisania i weryfikowania procedur. W module dotyczącym wdrażania systemu sporządzą wybrane procedury dla swoich firm.

2. Szkolenia doskonalące dla auditorów systemu HACCP – szkolenie jednodniowe.

Szkolenie skierowane jest do osób odpowiedzialnych za system HACCP w firmie.

W trakcie szkolenia uczestnicy powtórzą wiedzę z zakresu zasad i etapów systemu HACCP oraz sposobu pisania i weryfikowania procedur. W trakcie warsztatów przećwiczą proces auditowania, w tym rozpoznawanie i dokumentowanie stwierdzonych niezgodności a także pisanie raportu końcowego.

3. Zapewnienie identyfikowalności towarów w sklepie spożywczym dla działów Owoce/ Warzywa/ Ryby/ Produkty Suche/ Napoje/ Piekarnia/ Cukiernia, Świeże/ Mrożonki/ Nabiał – szkolenie jednodniowe

Szkolenie skierowane jest do kierowników sklepów i osób odpowiedzialnych za system jakości w firmie.

W trakcie szkolenia zostaną przypomniane wymagania prawne dotyczące identyfikowalności towarów w sklepie spożywczym oraz możliwości zarządzania tym tematem. W części warsztatowej zostanie przećwiczone procedury postepowania zapewniającego identyfikowalność towarów na terenie sklepu.

Wymagania prawne dla handlu i przemysłu spożywczego:

1. Bieżące szkolenia ze zmian w prawie żywnościowym – szkolenie jednodniowe

Szkolenia kierowane do kierowników sklepów, handlowców i osób odpowiedzialnych za reprezentację firmy w kontaktach z jednostkami kontrolnymi.

W trakcie szkolenia zostaną przekazane informacje dotyczące aktualnych i przewidywanych zmian w prawie żywnościowym, mające wpływ na funkcjonowanie placówek handlowych, etykietowanie produktów żywnościowych oraz późniejsze informowanie klientów na terenie placówki handlowej.

2. Znakowanie żywności – szkolenie jednodniowe

Szkolenia kierowane do kierowników sklepów, punktów gastronomicznych, handlowców i osób odpowiedzialnych za reprezentację firmy w kontaktach z jednostkami kontrolnymi.

W trakcie szkolenia zostaną przekazane informacje dotyczące aktualnych wymagań prawnych w zakresie informacji, które muszą znajdować siew na etykiecie produktu a także przedstawione zostaną przykłady typowych błędów popełnianych przez producentów żywności.

3. Wymagania prawne dla maszyn, sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyrobów budowlanych i ciśnieniowych stosowanych w handlu i przemyśle spożywczym

Szkolenia kierowane do kierowników sklepów, handlowców i osób odpowiedzialnych za reprezentację firmy w kontaktach z jednostkami kontrolnymi.

W trakcie szkolenia zostaną przekazane informacje dotyczące aktualnych wymagań prawnych dla maszyn, sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyrobów budowlanych i ciśnieniowych stosowanych w handlu i przemyśle spożywczym.

Szkolenia dla kadry zarządzającej:

1. Prawo pracy dla mikro- i małych przedsiębiorstw – szkolenie jednodniowe

Szkolenie skierowane do właścicieli mikro i małych przedsiębiorstw a także osób odpowiedzialnych za sprawy personalne w tych firmach.

Celem szkolenia jest przedstawienie aktualnego stanu prawnego w zakresie wymagań prawa pracy – wystawiania świadectw pracy, obliczania wymiaru zatrudnienia i urlopu i in. oraz konsultacje indywidualnych przypadków zgłaszanych przez uczestników.

2. Prawo podatkowe dla mikro- i małych przedsiębiorstw – szkolenie jednodniowe

Szkolenie skierowane do właścicieli mikro i małych przedsiębiorstw a także osób odpowiedzialnych za sprawy księgowe w tych firmach.

Celem szkolenia jest przedstawienie aktualnego stanu prawnego w zakresie wymagań prawa podatkowego w tym ustawy o podatku od towarów i usług  oraz konsultacje indywidualnych przypadków zgłaszanych przez uczestników.

Szkolenia doskonalące dla najwyższej kadry kierowniczej:

1. Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych – szkolenie dwudniowe

Autorskie szkolenia warsztatowe kierowane do najwyższego kierownictwa firmy oraz dyrektorów ds. PR.

2. Budowa marki i zarządzanie wydatkami marketingowymi – szkolenie dwudniowe

Autorskie szkolenia warsztatowe kierowane do najwyższego kierownictwa firmy oraz pracowników w funkcji minimum dyrektora ds. marketingu.

Celem szkolenia jest zdobycie praktycznych umiejętności pozwalających poznać i zrozumieć zagadnienia związane z zarządzaniem marką oraz wypracować styl komunikacji dla marki.

 

altNieuczciwe praktyki handlowe w łańcuchach dostaw stały się na tyle istotnym problemem, że proponuje się jego rozwiązanie na poziomie Unii Europejskiej poprzez wprowadzenie jednolitego, restrykcyjnego aktu prawnego. Alternatywą jest wypracowanie w krajach UE kompromisu wśród uczestników łańcucha dostaw, wspólne przyjęcie dobrych praktyk i powstrzymanie się od niewłaściwych działań.

Nieuczciwe praktyki handlowe w łańcuchu dostaw stały się przedmiotem prac Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w 2005 r., który podkreślił problem i skrytykował jego negatywne aspekty. W rezultacie utworzono przy Forum Wysokiego Szczebla do spraw Poprawy Funkcjonowania Łańcucha Dostaw Żywności – platformę ekspertów ds. praktyk w zakresie umów zawieranych między przedsiębiorstwami.

Platforma opracowała zbiór zasad dotyczących praktyk w łańcuchu dostaw, które przedstawione zostały w Zielonej Księdze w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw produktów spożywczych i niespożywczych między przedsiębiorstwami i przyjęte przez 11 organizacji reprezentujących środowiska europejskiego łańcucha dostaw.

W 2013 r. osiem z nich ogłosiło zamiar rozpoczęcia procesu wdrażania zasad uczciwych praktyk na zasadzie dobrowolności. Prace w tym zakresie wsparła Komisja Europejska, która równocześnie przedłużyła okres prac nad znalezieniem kompromisu do końca 2014 r.

W efekcie obecnej fragmentacji przepisów na unijnym rynku, przedsiębiorstwa nie są w stanie skorzystać ze spójnej ochrony. Nie istnieją też w UE mechanizmy egzekwowania przepisów służących zwalczaniu nieuczciwych praktyk handlowych.

Zjawiska te, nasilająca się konkurencja i wspomniane działania na forum UE powinny stać się dla handlu i producentów bodźcem do działań na rzecz poprawy relacji w łańcuchu dostaw w celu uniknięcia regulacji rynku za pomocą dyrektyw i rozporządzeń. Warto podjąć prace nad odbudową zaufania w oparciu o zasady swobody umów, ekwiwalentności świadczeń, dobrowolności korzystania ze świadczeń i przeprowadzić analizę ewentualnych skutków aktu prawnego UE dla dostawców i handlu, gdyby inicjatywa samoregulacji nie powiodła się.

Nadszedł czas aby przedsiębiorstwa włączyły się do działań dotyczących inicjatywy samoregulacji w łańcuchach dostaw, aby uniknąć narzuconych przez Komisję Europejską rozwiązań, które mogą potencjalnie utrudniać funkcjonowanie przedsiębiorstw.

altOrganizacje reprezentujące handel i usługi w Polsce, zgromadzone w  Radzie Konsultacyjnej przy Ministrze Gospodarki, 18 czerwca br. przekazały Prezydentowi RP pismo, z prośbą o niepodpisywanie Ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług z dnia 9 maja 2014 r.

Projekt tej ustawy zawiera wyjątkowo niekorzystne i represyjne zapisy uderzające w funkcjonowanie handlu detalicznego w Polsce. Nakłada ona na handlowców nieproporcjonalnie wysokie kary za nieodpowiednie informowanie o cenie towaru – w wysokości maksymalnie 20 000 zł przy jednorazowym naruszeniu, a przy trzech przypadkach w roku może to być nawet 40 000 zł. Wysokość nakładanych kar w żaden sposób nie koresponduje z poziomem szkodliwości, jaki stanowi błędne oznaczenie ceny, czego przyczyną jest z reguły błąd techniczny czy ludzki – często nie leżący nawet po stronie detalisty – komentuje Waldemar Nowakowski Prezes Polskiej Izby Handlu. Ważne aby ewentualne kary za tego rodzaju wykroczenia, ściśle korespondowały z jego realną szkodliwością i skalą jednostki która się go dopuściła – takie regulacje są niezbędne ponieważ projekt ustawy w obecnym kształcie tego nie gwarantuje – dodaje prezes PIH.

W obecnym stanie prawnym kary za takie uchybienia przewidywane przez kodeks wykroczeń to grzywna maksymalnie do 1500 zł, ustawa zakłada trzynastokrotne zwiększenie wysokości kary. Zwielokrotnienie przez tę ustawę wysokości kar za błędnie oznaczoną cenę nie przyczyni się w żaden sposób do zmniejszenia ilości zdarzeń związanych z błędnie przedstawioną ceną, ponieważ nie będzie miało żadnego wpływu na powody i częstotliwość ich występowania (błędy ludzkie, błędy systemu).

Warto zwrócić uwagę, że w przypadku najmniejszych nieskomputeryzowanych placówek handlowych incydentalne wystąpienie takiego błędu jest praktycznie niemożliwe do wychwycenia, ani uniknięcia, a kara rzędu 20 000 czy 40 000 jest równoznaczna z pozbawieniem zarobków czy możliwości opłacenia składek ZUS nie tylko właściciela, ale także osób przez niego zatrudnianych, a tym samym równa się zniszczeniu takiego punktu handlowego i tworzonych przezeń miejsc pracy.

Dodatkowo szczególnie demoralizującym wydaje się fakt, że kradzież ze sklepu towarów o wartości do 420zł (1 /4 pensji minimalnej) w świetle obecnie obowiązujących przepisów nie jest przestępstwem, a jedynie wykroczeniem w praktyce karanym na ogół grzywną w wysokości 500zł, za to błędne oznaczenie ceny ma być zagrożone karą do 40 000 zł.

Dlatego też jako reprezentanci środowiska handlu detalicznego i usług w naszym kraju raz jeszcze apelujemy do Pana Prezydenta o zawetowanie Ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług z dnia 9 maja 2014 r jako wysoce szkodliwej dla polskiego handlu i miejsc pracy – dodaje Waldemar Nowakowski.

 

W imieniu Rady Konsultacyjnej ds. Handlu i Usług pod pismem podpisali się przedstawiciele:

Instytut Badania Rynku Konsumpcji i Koniunktur

Kongregacja Przemysłowo-Handlowa

Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kupców i Drobnej Wytwórczości

Polska Federacja Producentów Żywności

Polska Izba Handlu

Polska Izba Paliw Płynnych

Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego

Stowarzyszenie Polska Wódka

Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy

Związek Rzemiosła Polskiego

 

Pismo do wiadomości otrzymał Janusz Piechociński, Wicepremier, Minister Gospodarki.

stanowisko prasowe 24-06-2014

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis