Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

faktoriawin.jpgRYDZ.jpgalmares.jpgMyShop_jpg.jpgarsenal.pngabc-logo.pngTK_logo_2016mini.jpgdelikatesy.jpgbrico_kopia.jpgmkwiech.jpgabc-d.pngalpan.giflogo-zabka-01.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgLeroyMerlin.jpggroszek.jpgblysk.jpgBrainPoint-logo-kolor.pngSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngpsd.jpgintermarche_tabela.pnglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pnglewiatan_new.jpgfrisco.jpgmaxku.jpgkzr-ss-spoem.jpgEurocash.jpgCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngMASPEX_RGB_m.jpgkontigo.pngmaxel.jpgKoliber.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgbig_ben.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgeuro-sklep-d.pngODIDO.png

altRadosław Gałka, Prezes POLAND WORKFORCE w wywiadzie dla programu „Eurofakty” emitowanym w Telewizji Wrocław, przedstawił jakie nowe obowiązki nakłada na pracodawców delegujących pracowników za granicę przyjęta w kwietniu tego roku Dyrektywa Wdrożeniowa.

Materiał dotyczący pracy za granicą informuje, jak ważne jest weryfikowanie wiarygodności pracodawcy, aby nasz wyjazd do pracy był legalny i bezpieczny. W okresie wakacyjnym, kiedy zagraniczne wyjazdy do pracy są najpopularniejsze wzrasta niebezpieczeństwo natknięcia się na nieuczciwych pośredników. Przed wyjazdem koniecznie należy sprawdzić czy Agencja Pracy, która deleguje nas do pracy jest wpisana do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia. Trzeba także pamiętać, że umowa między pracownikiem a agencją musi zostać podpisana w Polsce.

Prezes POLAND WORKFORCE podkreśla, że przepisy Dyrektywy Wdrożeniowej dot. delegowania pracowników spowodują lepszą możliwość weryfikacji, czy określona agencja zatrudnienia działa legalnie. Dodatkowo firmy wysyłające pracowników do pracy w UE będą musiały zorganizować zakwaterowanie oraz dojazd do miejsca pracy swoim pracownikom.

Zachęcamy do zapoznania się z całym materiałem: obejrzyj program

 

 

altWyroby tytoniowe to istotny element w naszym eksporcie artykułów rolno-spożywczych i ważny punkt w bilansie handlowym. I to są również miejsca pracy – podkreśla w Radiowej Jedynce Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

Pusłuchaj tutaj >>>

 

 

15/07/14

Uwagi do projektu założeń do projektu Ustawy o Monitoringu Wizyjnym, który został opublikowany cztery dni temu przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Najważniejsze punkty projektu, na które już teraz powinni zwrócić uwagę przedstawiciele firm członkowskich Polskiej Izby Handlu, to:

1. Wyodrębniona zostanie następująca kategoria przestrzeni, w której monitoring może być prowadzony:

zamknięta przestrzeń przeznaczona do użytku publicznego – ograniczona obszarowo przestrzeń lub obiekt udostępnione do użytku na warunkach określonych przez właściciela lub zarządzającego bez względu na fakt czy udostępniana jest ona dla ograniczonego czy nieograniczonego kręgu osób (np. sklepy, budynki użyteczności publicznej, zakłady pracy, szkoły, zamykane parki, przestrzeń wspólna w domach wielorodzinnych). Jako zamkniętą przestrzeń przeznaczoną do użytku publicznego należy również traktować, przestrzeń niespełniającą kryteriów otwartej przestrzeni publicznej i przestrzeni prywatnej... Monitoring wizyjny w zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego będzie mógł być prowadzony przez podmioty publiczne lub podmioty niepubliczne realizujące zadania publiczne w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego lub ochrony osób i mienia oraz podmioty nierealizujące zadań publicznych w celu ochrony osób i mienia, rozumianych zgodnie z ustawą z dnia z 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. poz. 1221 z późn. zm.).

2. Zdefiniowana zostanie zasada proporcjonalności, co oznacza, że sposób prowadzenia monitoringu wizyjnego musi odpowiadać celom monitoringu... Ponieważ specyfika monitoringu wizyjnego implikuje potrzebę pewnego poszerzenia zakresu ochrony wizerunku, to ochronie przed rozpowszechnianiem ma podlegać także, odbierany lub zarejestrowany w systemie monitoringu wizyjnego, obraz pojazdu o cechach pozwalających na identyfikację osoby fizycznej lub prawnej będącej właścicielem lub użytkownikiem pojazdu bądź władających pojazdem na podstawie innych tytułów prawnych. Ochrony wizerunku nie będą natomiast naruszać zanonimizowane nagrania, tj. nagrania, w oparciu o które brak jest możliwości identyfikacji tożsamości osoby, której dotyczy obraz – obraz ten będzie mógł być upowszechniany.

3. Administrator systemu monitoringu wizyjnego, będący organem, jednostką organizacyjną, podmiotem lub osobą decydującą o celach i środkach funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego, będzie odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego. Będzie on zobowiązany do zarządzania systemem w sposób zgodny z celami ustawy oraz kontrolowania prawidłowości funkcjonowania systemu. Ponadto będzie on zobowiązany do zastosowania środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę odbieranego, rejestrowanego, odtwarzanego lub przetwarzanego w celu automatycznej identyfikacji osób obrazu, odpowiednią do zagrożeń, w tym do zabezpieczenia obrazu przed udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem kopii zarejestrowanego obrazu przez osobę nieuprawnioną, zmianą, utratą lub zniszczeniem zarejestrowanego obrazu. Administrator systemu monitoringu wizyjnego będzie mógł powierzyć innemu podmiotowi, w drodze umowy zawartej na piśmie, realizację zadań związanych z administrowaniem systemem monitoringu wizyjnego. W tym wypadku podmiot, o którym mowa powyżej, będzie mógł administrować systemem wyłącznie w zakresie i celu przewidzianym w umowie. Odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów niniejszej ustawy będzie spoczywać na administratorze systemu monitoringu wizyjnego, co nie wyłącza odpowiedzialności podmiotu, który zawarł umowę, za administrowanie systemem niezgodnie z tą umową. Do obsługi systemów monitoringu wizyjnego będą dopuszczone wyłącznie osoby posiadające upoważnienie dostępowe nadane przez administratora systemu monitoringu wizyjnego. Ponadto administrator systemu monitoringu wizyjnego będzie prowadził ewidencję osób upoważnionych do dostępu do systemu monitoringu wizyjnego, która powinna zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, datę nadania i ustania oraz zakres upoważnienia do dostępu do systemu monitoringu wizyjnego, a także identyfikator, jeżeli jego istnienie wynika ze specyfiki systemu informatycznego. Osoby, które zostaną upoważnione do dostępu do systemów monitoringu wizyjnego, będą obowiązane do nieudostępniania informacji uzyskanych w trakcie prowadzenia monitoringu oraz dotyczących bezpieczeństwa funkcjonowania systemów monitoringu wizyjnego. Upoważnienie do dostępu do systemów monitoringu wizyjnego lub nagrań z niego będzie mogło być nadawane wyłącznie w kontekście realizacji celów monitoringu wizyjnego. Administrator systemu będzie również zobowiązany do prowadzenia rejestru udostepnień.

4. Nagrania z systemów monitoringu wizyjnego będą przechowywane nie dłużej niż jest to konieczne z perspektywy celowości funkcjonowania poszczególnych systemów, przy uwzględnieniu terminu maksymalnego – 90 dni, chyba że w tym okresie uprawnione organy wystąpią o zabezpieczenie zarejestrowanego obrazu jako dowodu w sprawie w ramach toczącego się postępowania. Termin przechowywania nagrań, przy uwzględnieniu wskazanego powyżej terminu maksymalnego, określać będzie administrator systemu w dokumentacji systemu, biorąc pod uwagę cel prowadzonego monitoringu wizyjnego. Administrator systemu monitoringu wizyjnego będzie zobowiązany do umożliwienia sporządzenia (lub samodzielnego sporządzenia) kopii z nagrań funkcjonariuszowi albo żołnierzowi podmiotów uprawnionych wskazanemu w pisemnym wniosku Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej, Szefa Biura Ochrony Rządu, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub ich Zastępców albo osób przez nich upoważnionych oraz właściwego miejscowo komendanta straży gminnej/miejskiej lub jego zastępcy, a także na ustne żądanie funkcjonariusza albo żołnierza posiadającego pisemne upoważnienie osób wskazanych powyżej.

5. Monitoring wizyjny prowadzony w celu ochrony osób i mienia w zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego będzie mógł obejmować otwartą przestrzeń publiczną, tylko w takim zakresie, który pozostaje niezbędny dla realizacji celu prowadzenia monitoringu wizyjnego, tj. ochrony osób i mienia. Kluczowe w tym zakresie pozostanie respektowanie ogólnych zasad prowadzenia monitoringu, w tym w szczególności zasady proporcjonalności oraz minimalnej ingerencji w inną przestrzeń, niż w odniesieniu do której jest on realizowany. Monitoring wizyjny będzie mógł być prowadzony również w celu optymizacji lub weryfikacji sposobów wykonywania powierzonych obowiązków wynikających ze stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych wykonywanych w zakładach pracy lub innych, wskazanych w umowach, miejscach. W tym wypadku osoba, której stanowisko pracy lub inne – określone w umowie – miejsce wykonywania powierzonych obowiązków lub czynności objęte będzie monitoringiem wizyjnym w związku z realizacją ww. celu, a nie ochrony osób i mienia, będzie informowana o prowadzonym monitoringu przez jego administratora z chwilą zawierania umowy lub objęcia monitoringiem wizyjnym. Natomiast prowadzony w tym celu monitoring nie będzie mógł naruszać zasad prowadzenia monitoringu wizyjnego wynikających z projektowanej regulacji w odniesieniu do zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego. Administratorzy systemów monitoringu wizyjnego w zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego będą zobowiązani do poinformowania o objęciu danej przestrzeni monitoringiem wizyjnym, poprzez umieszczenie stosownych oznaczeń przy wejściu w obręb danej przestrzeni (obiektu). Oznaczanie to realizowane będzie przy wykorzystaniu tablic informacyjnych zawierających piktogram oraz wskazanie danych administratora systemu monitoringu wizyjnego. Jeśli w danej przestrzeni (obiekcie) funkcjonują wyodrębnione obszary, w których wykorzystywane są odrębne systemy monitoringu wizyjnego, w odniesieniu do poszczególnych z nich, administratorzy będą zobowiązani do zapewnienia oddzielnego oznakowania na granicy ich obszarów. Monitoring wizyjny nie będzie mógł być prowadzony w miejscach, w których mogłoby to naruszać godność człowieka (w tym w toaletach, przebieralniach, gabinetach lekarskich, pomieszczeniach socjalnych). Monitoring wizyjny nie będzie mógł być łączony z prowadzeniem bieżącego przekazywania lub rejestracji dźwięku pozwalającego na słuchanie lub zapis prowadzonych rozmów.

Jest to oczywiście tylko część przedmiotowego projektu ustawy, ale w mojej ocenie część najistotniejsza dla branży. Chociaż przed wdrożeniem ostatecznej jej wersji obowiązywać będzie jednoroczne vacatio legis, to uważam, że już dzisiaj warto o tym mówić, zwłaszcza dlatego, że wprowadzone zostaną przepisy sankcjonujące niewykonanie obowiązków związanych z oznaczaniem miejsca usytuowania kamery albo przestrzeni lub obiektu objętych monitoringiem wizyjnym, terminami i sposobem przechowywania zapisów z monitoringu wizyjnego oraz bezprawnym dopuszczeniem się technicznego odzyskania zarejestrowanego obrazu z monitoringu wizyjnego po upływie maksymalnego czasu jego przechowywania. Naruszenia prawa będzie stanowić również dokonywanie rejestracji dźwięku w sposób pozwalający na słuchanie lub zapis prowadzonych rozmów czy prowadzenie monitoringu wizyjnego, w miejscu które może skutkować naruszeniem godności osoby objętej monitoringiem wizyjnym. Sankcjonowane będzie również prowadzenie w sposób nieuprawniony monitoringu w zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego osób trzecich, dokonywanie automatycznej identyfikacji osób w sposób nieuprawniony, udostępnianie obrazu lub nagrań osobom nieupoważnionym czy wykonywanie kopii nagrań w celach niezgodnych z przeznaczeniem.

Adam Suliga, Ekspert Polskiej Izby Handlu

altWedług danych Polskiej Izby Handlu sprzedaż detaliczna w czerwcu 2014 roku w stosunku do czerwca 2013 spadła o 3,5% , w stosunku do maja 2014 spadła o 4,2%.

Spadek ten jest po części wynikiem deflacji jaką obserwujemy podczas wakacyjnych miesięcy tego roku. Członkowie PIH informowali o zamykaniu mniejszych placówek handlowych, co także ma wpływ na zmniejszenie sprzedaży w tych sieciach - komentuje Joanna Chilicka rzecznik prasowy Polskiej Izby Handlu.

Podane dane są szacunkowe i  opierają się na sondażu przeprowadzonym wśród właścicieli handlowych sieci detalicznych FMCG małego i średniego formatu, członków PIH (z wyłączeniem dyskontów i hipermarketów), stanowiących łącznie ok. 20 proc. rynku.

 

kominikat prasowy 09-07-2014

 

 

 

altCo z innowacją w marce własnej?>>>

alt

Wymagający konsument>>>

 

altWłasny pomysł na markę własną>>>

altMarka Własna nie tylko wyszła z ukrycia.>>>

altMarka Własna Krajowa Platforma Handlowa "Społem" Sp. z o.o.>>>

 

altCo z tą marką własną?>>>

altAudycja w Polskim Radiu dot. marek własnych>>>

alt

Raport: Jak postrzegamy marki własne>>>

altTargi i Konferencja Marek Własnych Private Label Middle Europe (Kielce,25-26 czerwca 2014)>>>

altMarki własne - wprowadzenie>>>

Polska Izba Handlu  we współpracy z firmą Cobalt Spark – nowym członkiem Izby uruchomiła zakładkę MARKI WŁASNE.

Znajdziecie tu państwo zbiór informacji dot. marek własnych.

Zachęcamy zarówno do jej śledzenia jak i do nadsyłania własnych informacji na temat rozwiązań w tym zakresie wprowadzanych Państwa Firmach oraz do nadsyłania opinii i uwag. Chcielibyśmy, aby miejsce to stało się aktywnym forum wymiany poglądów na temat znaczenia i rozwoju marek własnych.

Jak dotąd jest to pierwsza tego typu baza wiedzy na stronie organizacji działającej na rzecz handlu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


altDorota Kałowska– ekspert ds. marki własnej Polskiej Izby Handlu, strateg i partner w Cobalt Spark.

Od 16 lat zajmuje się doradztwem Klientom w zakresie wdrażania i zarządzania marką (Cadbury Wedel, Agros Nova, McCain, Schulstad, Harper Hygienics, Grupa INCO, Danone, Grupa ZPR / Wydawnictwo Murator, Polpharma S.A.,  LLC Cotton Club etc.).

Od blisko 10 lat współpracuje również  z sieciami handlowymi w zakresie wdrażania marek własnych
i projektowania opakowań (Leader Price, Piotr i Paweł,  JMP/ Biedronka, Carrefour Polska,  Żabka Polska , Auchan, Real;- Makro, ROST XXI) .

Autorka wielu publikacji na temat zarządzania marką i efektywnego wykorzystania opakowań w budowaniu wartości marki. Aktywny trener prowadzący szkolenia zarówno dla brand managerów jak i osób zarządzających markami własnymi.

 

altOd 1 lipca opłata interchange (należność za wykonywanie operacji kartami płatniczymi) w Polsce stanowi0,5%, obecnie kształtuje się na poziomie ok. 1,3%.  Obniżenie to wynik ustawowej regulacji, o którą zabiegała Polska Izba Handlu wraz z innymi organizacjami (m.in. POHID i FROB).

Zmniejszenie opłaty interchange dla przedsiębiorcy może nie nastąpić automatycznie, należy zadbać o to, aby obniżka interchange nie została zrekompensowana wzrostem marży agenta rozliczeniowego. Firmy, które rozliczają się na podstawie stawki stałej muszą podpisać odpowiedni aneks do umowy z agentem rozliczenioweym, aby odczuć skutki niższych opłat interchange.

Równolegle Komisja Europejska pracuje nad projektem obniżającym interchange  do 0,2%/0,3% na terenie UE, jeżeli koncepcja ta zostanie zaakceptowana, nowe stawki mogą obowiązywać już w drugiej połowie 2015 roku.

Od 18 czerwca do 25 lipca w Ministerstwie Gospodarki trwają spotkania poświęcone omówieniu propozycji dotyczących opracowania Białej Księgi, która będzie zawierać rekomendacje służące podniesieniu efektywności systemu udzielania zamówień publicznych. Grupy eksperckie pracują między innymi nad wdrożeniem zasady „best value for money”, która ma zwrócić uwagę zamawiających na aspekty poza cenowe w postępowaniu przetargowym. Dotychczas najczęściej głównym kryterium wyboru wykonawców zamówień była cena. Nowa ustawa ma to zmienić… że może, pokazuje czerwcowy wynik przetargu na ochronę budynków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w którym o wyborze Agencji Ochrony nie decydowała już wyłącznie cena.

W jaki sposób planowane zmiany wpłyną na jakość usług świadczonych przez Agencje Ochrony na rzecz obiektów sieci retail? Otóż jak wiadomo, te same Agencje Ochrony biorą udział w przetargach publicznych i w przetargach komercyjnych. Dotychczas te pierwsze, jak już wcześniej wspomniałem, kierowały się przede wszystkim aspektem cenowym, co wpływało na jakość. Ale jak można było oczekiwać wysokiej jakości, jeżeli pozwalano, aby przetarg wygrywała Agencja Ochrony, która oferowała ochronę za 7, 6, 5, a czasem nawet mniej złotych za 1 godzinę pracy Pracownika Ochrony? Później ci sami Pracownicy Ochrony lub Pracownicy Ochrony pracujący według takich samych zasad (czyli często bez zasad) realizowali zadania związane z ochroną przedsiębiorstw komercyjnych.  Nowe przepisy będą obligowały oferentów (w tym również Agencje Ochrony) do zapewnienia takiego poziomu świadczonych usług jaki zostanie w nich określony. To z kolei wymusi na oferentach doprowadzenie do stanu, w którym poprzez odpowiednie szkolenia, wdrożenie i kontrolę, standardy te będą przestrzegane w całej organizacji. Tym samym z zasad tych będzie można korzystać nie tylko podczas przetargów publicznych, ale także podczas przetargów komercyjnych.

Jeżeli są Państwo zainteresowani szkoleniami dot. bezpieczeństwa prosimy o kontakt z Polską Izbą Handlu  tel. 22 440 83 23.

Adam Suliga

                                                     Ekspert  Polskiej Izby Handlu

Szeroko pojęta informatyka już od dawna stała się częścią naszego życia. Właściwie nie ma już sektora, który nie byłby wspierany technologią teleinformatyczną lub nie stanowiłaby ona o jego przyszłości, rozwoju, postępie, czy też zwykłym funkcjonowaniu. Systemy teleinformatyczne lub układy elektroniczne pracują tak, jak ktoś je zaprogramował. Zaprogramował, by z jednej strony ułatwiać nam życie i w czymś pomóc, a z drugiej, świadomie lub nieświadomie realizując cele cyberprzestępców, stara się coś zepsuć lub w czymś nam przeszkodzić. Wykorzystując technologię często zapominamy o bezpieczeństwie, ponieważ uważamy, że korzystamy tylko z czegoś wirtualnego. Ale bezpieczeństwo nie jest wirtualne. Już kilkanaście lat temu jeden ze światowych guru z zakresu kryptografii – Bruce Schneier pisał, że „Bezpieczeństwo nie jest produktem, lecz procesem”. Cytat ten jak mantrę powinniśmy przypominać sobie szczególnie w dzisiejszych czasach, wśród tak licznych zmian jakie zachodzą w otaczającej nas rzeczywistości. Bezspornym jest fakt, iż incydentów dotyczących zagrożenia sieci IT jest coraz więcej. Uderzają one w każdą branżę. Konsekwencje zawsze są wielopoziomowe i często strata finansowa jest najmniej istotna. Nikt nie da pewności, że nasze dane są bezpieczne…

W dzisiejszych czasach prawie każdy z nas posiada swój własny samochód i każdy jest nauczony, że skoro jest jego właścicielem, musi wykonywać przeglądy techniczne. I tak jak robimy badania techniczne samochodu dla bezpieczeństwa swojego, swoich dzieci, najbliższych jeżdżących z nami, tak samo obecnie musimy myśleć o bezpieczeństwie informacji, którą przetwarzamy my, nasi najbliżsi, czy też nasi pracownicy lub dostawcy usług niezbędnych nam do funkcjonowania i przynoszenia zysków. Badajmy nasze systemy, badajmy jakość bezpieczeństwa naszych danych. Dziś to jedyna szansa by przetrwać!

Jeżeli są Państwo zainteresowani szkoleniami dot. bezpieczeństwa prosimy o kontakt z Polską Izbą Handlu  tel. 22 440 83 23.

Adam Suliga

Ekspert  Polskiej Izby Handlu

 

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis