Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

mkwiech.jpgfrisco.jpgabc-logo.pngbrico_kopia.jpgMASPEX_RGB_m.jpgODIDO.pngCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngmaxku.jpgTK_logo_2016mini.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngkzr-ss-spoem.jpglewiatan_new.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgMyShop_jpg.jpgLeroyMerlin.jpgarsenal.pngRYDZ.jpgalmares.jpgalpan.giffaktoriawin.jpgBrainPoint-logo-kolor.pngabc-d.pngFlexee-Orangered-RGB.jpgblysk.jpglogo-zabka-01.jpgintermarche_tabela.pngmaxel.jpgKoliber.jpgEurocash.jpggroszek.jpgkontigo.pngbig_ben.jpgeuro-sklep-d.pngpsd.jpgdelikatesy.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpg

altWedług danych Polskiej Izby Handlu sprzedaż detaliczna w sierpniu 2014 roku w stosunku do sierpnia 2013 spadła o 4,9% , w stosunku do lipca 2014 spadła o 3,2%.

Podane dane są szacunkowe i  opierają się na sondażu przeprowadzonym wśród właścicieli handlowych sieci detalicznych FMCG małego i średniego formatu, członków PIH (z wyłączeniem dyskontów i hipermarketów), stanowiących łącznie ok. 20 proc. rynku.

altPlanowana jest kolejna administracyjna redukcja interchange, 10 września br. w Sejmie RP odbyła się konferencja w tej sprawie, prowadzona przez posła Wincentego Elsnera. Zmiana zakłada wprowadzenie w Polce stawek równych poziomowi proponowanemu przez Komisję Europejską (0,2-0,3%).

- Popieramy każdą inicjatywę obniżania stawek interhcange, przez długi czas były one u nas najwyższe spośród krajów UE. Niższe koszty akceptacji kart płatniczych przyczyniają się do rozwoju obrotu bezgotówkowego. Jest to bardzo dobra propozycja, mamy nadzieję, że zostanie wprowadzona w życie – mówi Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.

Od 01 lipca br. opłata interchange w Polsce wynosi 0,5% (wcześniej ok. 1,3%).  Obniżenie to wynik ustawowej regulacji, o którą zabiegała Polska Izba Handlu wraz z innymi organizacjami (m.in. POHID i FROB).

Zmniejszenie opłaty interchange dla przedsiębiorcy może nie nastąpić automatycznie, należy zadbać o to, aby obniżka interchange nie została zrekompensowana wzrostem marży agenta rozliczeniowego. Firmy muszą podpisać odpowiedni aneks do umowy z agentem rozliczeniowym, aby odczuć skutki niższych opłat interchange.

stanowisko prasowe 11-09-2014

altPolska Izba Handlu będąc członkiem Krajowej Izby Gospodarczej włączyła się w projekt związany z rozwojem dialogu społecznego na szczeblu krajowym, jak i regionalnym, poprzez reprezentację w Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, wojewódzkich komisjach dialogu społecznego, Powiatowych Radach Zatrudnienia oraz innych instytucjach dialogu. Aby jednak Krajowa Izba Gospodarcza  - a pośrednio również Polska Izba Handlu i podmioty w niej zrzeszone mogły uzyskać możliwość takiej reprezentacji uzyskać, niezbędne jest przygotowanie dokumentów formalnych związane z przystąpieniem do Komisji Trójstronnej.

W tym celu niezbędne jest wykazanie przed Sądem Okręgowym w Warszawie, iż w strukturach samorządu gospodarczego, reprezentowanego przez Krajową Izbę Gospodarczą, zatrudnionych jest co najmniej 300 000 Pracowników oraz zrzeszeni członkowie prowadzą działalność w więcej niż połowie sekcji PKD.

W związku z powyższym zwracamy się z uprzejmą prośbą o kontakt w celu wypełnienia oraz podpisania, formularza dotyczącego danych o zatrudnieniu i kodach PKD Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do 19 września 2014

Uczestnictwo przedstawicieli samorządu gospodarczego w pracach Trójstronnej Komisji Gospodarczej na wszystkich szczeblach dialogu społecznego daje Państwu, jako Pracodawcom możliwość wpływu na podejmowanie najistotniejszych decyzji społeczno-gospodarczych, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju przedsiębiorczości.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 18 (09/2014)

kliknij tutaj

alt

 

Tym razem kilka zdań na temat mało znanego, a jakże ważnego programu Razem bezpieczniej. Jego celem jest ograniczenie skali zjawisk i zachowań, które budzą powszechny sprzeciw i poczucie zagrożenia.

Jest on zgodny z przyjętym przez Radę Ministrów dokumentem Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015, a jednym z jego priorytetów jest Budowa zintegrowanej wspólnoty społecznej i jej bezpieczeństwa.Podstawą prawną funkcjonowania programu Razem bezpieczniej jest uchwała Nr 218/2006 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2006 roku oraz uchwała zmieniająca (uchwała Nr 218/2006 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2006 roku Nr 109/2012 z dnia 29 czerwca 2012 roku).

Do najważniejszych obszarów wymagających podjęcia działań w ramach programu należy zaliczyć: bezpieczeństwo w miejscach publicznych i w miejscu zamieszkania, przemoc w rodzinie, bezpieczeństwo w szkole, bezpieczeństwo w środkach komunikacji publicznej, bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bezpieczeństwo w działalności gospodarczej, ochrona dziedzictwa narodowego. Bezpieczeństwo w działalności gospodarczej to, w myśl programu, ochrona małej i średniej przedsiębiorczości przed wymuszeniami, napadami i przestępczością pospolitą, oraz zorganizowanie przejrzystej komunikacji między Policją, a przedsiębiorcami w celu w pełni bezpiecznego prowadzenia uczciwej i efektywnej działalności gospodarczej. W każdej jednostce Policji od 2007 roku istnieją ogólnodostępne punkty informacyjne dla obywateli, w których można uzyskać informacje na temat: sposobu składania zawiadomienia o przestępstwie, sposobu postępowania, gdy jest się świadkiem przestępstwa lub wykroczenia, sposobów zapobiegania przestępczości, praw ofiary przestępstwa itp.

Podstawowym warunkiem skuteczności programu Razem bezpieczniej jest wymiana doświadczeń w dziedzinach, których dotyczy program, a także korzystanie z zasobów Banku Dobrych Praktyk, który stanowi bazę sprawdzonych inicjatyw dotyczących poprawy bezpieczeństwa.

Adam Suliga

                                               Ekspert  Polskiej Izby Handlu

Opinie na temat certyfikatów są bardzo różne. Zdobią gabinety prezesów i stanowią powód do dumy, ale czy zawsze i wszystkie? Czemu powinny służyć?

Na początek warto zwrócić uwagę na słowo akredytacja. Akredytacji wybranym jednostkom certyfikacyjnym udzielają Ministerstwa Gospodarki zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej. To właśnie certyfikaty wystawione przez te podmioty przedstawiają największą wartość.  Wybór jednostki certyfikacyjnej i szkoleniowej jako partnera do działań biznesowych to wbrew pozorom nie łatwa decyzja tym bardziej iż wiąże się to z uzyskaniem efektów współpracy w dłuższej perspektywie. Europejskie badania naukowe dowodzą, że 70% firm w najbliższej perspektywie deklaruje wzrost działań w zakresie poprawy jakości swoich wyrobów i usług. Na pytanie ,,jakie są trzy najważniejsze elementy zagrożenia dla firmy?’’ na drugim miejscu po ,,zagrożeniu ekonomicznym’’ pojawiła się „obawa o kwalifikowany personel”. Ciągły rozwój jest bezpośrednio związany ze świadomym i konsekwentnym realizowaniem celów związanych z jakością oraz z dostosowywaniem wiedzy swojego personelu do potrzeb obecnego rynku.

Dokonywanie wyboru partnera w certyfikacji jedynie na podstawie parametru ceny, jest krótkoterminową perspektywą, a powinno być to działanie długofalowe oparte na wizji rozwoju, partnerstwa i czerpania z tego partnerstwa jak największych korzyści dla organizacji. Niemalże koniecznym jest zwrócenie uwagi na to czy partner to jednostka z szerokim doświadczeniem branżowym, gospodarczym oraz terytorialnym. Jednym z takich podmiotów działających na terenie naszego kraju jest Quality Austria-Polska, która obecnie jest reprezentowana w ponad 60 krajach świata i posiada uprawnienia dla systemów zarządzania min. wg. ISO 9001, ISO 14001, ISO 31000, OHSAS, SCC, VDA, ISO/TS 16949, BRC, IFS, ISO 22000, HACCP, EN 1090, ISO 50001, FSC, PEFC (www.qualityaustria.com.pl).

Adam Suliga

                                                      Ekspert  Polskiej Izby Handlu

W Kielcach odbyły się pierwsze w Polsce Targi i Konferencja Marek Własnych Private Label Middle Europe (25-26 czerwca 2014).

TUTAJ RELACJA WIDEO Z TARGÓW

Swoje stoiska w halach Targów Kielce zaprezentowało ponad 100 firm z Niemiec, Austrii, Włoch, Ukrainy, Litwy, Belgii, Serbii, Węgier i Polski. PLME to jedna z nielicznych w Europie międzynarodowych platform biznesowych dla przemysłu marek własnych, miejsce spotkań wyłącznie specjalistycznej grupy przedstawicieli firm - producentów, odbiorców hurtowych i najważniejszych sieci handlowych z całego Starego Kontynentu. Dzięki skoncentrowaniu w jednym miejscu wszystkich podmiotów zainteresowanych działaniami w tym sektorze, targi PLME są doskonałym miejscem do prezentacji najnowszej gamy produktów i nawiązania szerokich sieci kontaktów biznesowych. W czasie dwóch dni wystawy targi odwiedziło tysiąc osób.

Ważnym punktem targów była konferencja poruszająca wiele aspektów tematu marek własnych w strategii handlowej.

Polską Izbę Handlu podczas Targów reprezentowali Wiceprezes Ryszard Jaśkowski oraz Dyrektor Maciej Ptaszyński.

alt

na zdj. Ryszard Jaśkowski

 

 

altPolska Izba Handlu złożyła do Rzecznika Praw Obywatelskich wniosek o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją RP zmiany Art. 119 § 1 w Kodeksie Wykroczeń. Dotyczy to zwiększenia progu  wartości od jakiej kradzież jest uznawana za przestępstwo – zgodnie z obowiązującą od listopada 2013 roku nowelizacją  kradzież poniżej ¼ minimalnego wynagrodzenia (obecnie 420zł ) to tylko wykroczenie.

Polska Izba Handlu zauważa, że jest to niezgodne z Konstytucją RP, która w bezdyskusyjny sposób zakłada ochronę własności obywateli, nie wartościując jej. Dotyczy to przede wszystkim:

1.      art. 64 Konstytucji RP

Artykuł ten gwarantuje każdemu równą ochronę własności. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego jest szeroko reprezentowany pogląd o obowiązku powstrzymywania się przez ustawodawcę przed tworzeniem regulacji, które mogłyby pozbawić ochrony prawnej lub ją ograniczać. Może tak się stać jedynie, gdy będzie to niezbędne do zachowania bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zmiana w Kodeksie Wykroczeń dot. ścigania kradzieży jest ograniczeniem ochrony własności, jaką ma gwarantować państwo i nie została wprowadzona w nadzwyczajnej sytuacji o jakiej mówi Konstytucja RP.

2.      art. 20 i 22 Konstytucji RP

Artykuły te mówią o gwarancji prowadzenia działalności gospodarczej na równych zasadach w oparciu o gospodarkę wolnorynkową. Wprowadzenie omawianych zmian w Kodeksie Wykroczeń wprowadza dyskryminację mniejszych przedsiębiorców. Dysponują one niewielkimi środkami i nie są w stanie zapewnić sobie ochrony przed złodziejami we własnym zakresie, są zdane na środki jakie gwarantuje państwo, a te zostają znacznie zawężone.

Wniosek taki złożyliśmy po konsultacjach z firmami handlowymi, na których regulacja  ta ma bezpośredni wypływ, to one w  praktyce najbardziej doświadczają następstw tej zmiany. Złodzieje stali się bardziej zuchwali, rabunek z kalkulatorem w ręku stał się bardziej opłacalny, bo kara za kradzież do 420zł jest porównywalna z mandatem za np. nieprawidłowe parkowanie. Arbitralne ustalanie, że przestępstwo w przypadku kradzieży zaczyna się od ¼ najniższego wynagrodzenie jest nieuzasadnione – kradzież zawsze pozostaje kradzieżą, niezależnie czy jest to 1/4 czy np. 3/8 wynagrodzenia. Co więcej dowiązanie kryterium tego co jest przestępstwem, a co nim nie jest do zmiennej wartości jaką jest najniższe wynagrodzenie, to relatywizowanie pojęcia przestępstwa – komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.

Polska Izba Handlu już od 2012 wraz z innymi organizacjami walczy o odejście od wprowadzania zmian w Kodeksie Wykroczeń, które przerzucają jedynie odpowiedzialność za walkę z przestępczością na obywateli i przedsiębiorców oraz postuluje rozwiązania pozwalające na skuteczniejszą walkę ze złodziejami.

Wniosek o zainicjowanie kontroli zgodności przepisu ustawy z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej

Szczegółowe uzasadnienie wniosku Polskiej Izby Handlu

 

stanowisko prasowe 28-08-2014

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis