Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Dick.jpg1Minute.jpgbartnik.jpgmaxel.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgfrisco.jpginmedio.jpgRYDZ.jpggroszek_zolte.jpgSpar.jpgalpan.gifkontigo.pngbadplold.jpgbrand_distribution.jpgEurocash.jpgNovitus.pngrabat.jpgintermarche_tabela.pngpolski_tyton.jpgmaxku.jpgpoland_workforce.pngalmares.jpgjabluszko.jpgdelikatesy.jpgmarketing_prewencyjny.jpgKoliber.jpgTK_logo_2016.jpgnomax.jpgdesignum.jpgbricomarche.pngTK_logo_2016mini.jpglewiatan_new.jpgabc.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgblysk.jpgmkwiech.jpgsolt_logo_male.jpgcomexmn.jpgKolporter.pngGama.jpgkzr-ss-spoem.jpgsezam.jpgdak1.jpgredlink.png_Arsenal_PL_logo_male.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgLeroyMerlin.jpgfaktoriawin.jpgpsd.jpg

Jak wynika z danych CMR, w lipcu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1% niższa niż w w czerwcu 2017 r. i o 3,3% wyższa niż w lipcu 2016 r. Liczba transakcji zaraportowanych w ostatnim miesiącu była o 2% niższa niż w lipcu 2016 r.

W porównaniu z czerwcem br. średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 1,6%. W lipcu 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,07 zł, czyli o 5,3% więcej niż rok wcześniej. 

Rząd przesunął termin zawieszenia ustawy o podatku od handlu do 1 stycznia 2019 roku.

– W czerwcu Komisja Europejska uznała, że podatek handlowy w Polsce jest nieuzasadnioną pomocą państwa – wobec tego dalsze zawieszenie podatku przez polski rząd jest słuszną decyzją. Środowisko handlu popierało przyjętą w 2016 wersję podatku, jeżeli nie może ona zostać wdrożona, nie widzimy innej możliwości, dlatego też warto poczekać na wyrok TSUE. Do tego czasu nie ma innej opcji, zatem zawieszenie tego podatku do 2019 wydaje się najbardziej rozsądnym rozwiązaniem  komentuje Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce weszła w życie 1 września 2016 roku. Wtedy też Komisja Europejska zawiesiła pobieranie tego podatku i rozpoczęła postępowanie wyjaśniające. Polski rząd zawiesił zatem jego pobieranie do 1 stycznia 2018 roku. W czerwcu Komisja Europejska wydała decyzję, że podatek ten jest w Polsce nieuzasadnioną pomocą państwa. 

Piąta edycja raportu Polskiej Izby Handlu „Równi w Biznesie” przygląda się dokładnie rynkowi wody butelkowanej. To kolejna już kategoria, w której lokalni producenci prowadzą bardziej przyjazną małoformatowym politykę sklepom niż najwięksi gracze. Oto zwycięzcy rankingu w kategorii „Woda”.

Pod adresem CETA, czyli Kompleksowej Umowy Gospodarczo-Handlowej zawartej pomiędzy Unią Europejską a Kanadą, kieruje się wiele głosów krytyki. Jednym z najmocniej kwestionowanych rozwiązań przewidzianych w CETA jest system rozstrzygania sporów pomiędzy inwestorami a państwami (ISDS – Investor State Dispute Settlement). Mechanizm ten gwarantuje inwestorom możliwości dochodzenia roszczeń bezpośrednio od państwa przed niezależnym sądem arbitrażowym, z pominięciem sądownictwa krajowego.

Jak wynika z danych CMR, w czerwcu 2017 obroty sklepów małoformatowych do 300m2 były wyższe o 3,9% w porównaniu do maja 2017 oraz o 5,6% wyższe w porównaniu do czerwca ubiegłego roku.

W czerwcu, wraz z rozpoczęciem lata oraz pojawieniem się wysokich temperatur klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają po produkty, które przyniosą ochłodę i pomogą ugasić pragnienie. Wartość sprzedaży lodów impulsowych wzrosła w porównaniu do poprzedniego miesiąca o 20% oraz o ok. 3% w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Obroty generowane przez wodę mineralną były o ok. 8% wyższe niż maju 2017, jednak o ok. 4% niższe niż w czerwcu ubiegłego roku. Na napoje gazowane klienci wydali o 10% więcej niż w maju b.r. oraz o niemal 4% więcej niż w czerwcu 2016.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 była o 3,9% wyższa w czerwcu 2017 roku w porównaniu do maja 2017 roku i wyższa o 5,6% niż w czerwcu rok wcześniej – wynika z badań Polskiej Izby Handlu i agencji badawczej CMR.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 49 (7/2017)

kliknij tutaj

PIH logo n mini

Groźba poważnej destabilizacji polskiego rynku spożywczego – ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi wchodzi w życie 12 lipca.

Rząd pracuje nad ustawą, która ma dostosować polskie prawo do dyrektywy unijnej dot. ochrony środowiska. Planuje się wprowadzenie od stycznia 2018 roku obowiązkowej opłaty za jednorazowe reklamówki– nawet do 1zł.

Rozumiemy tego typu działania, ale trzeba wprowadzać je rozważnie. Dla niektórych sieci sklepów darmowe reklamówki są sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej. Można zastanowić się jak inaczej rozwiązać problem zanieczyszczania środowiska – zawsze lepiej edukować niż nakazywać. I czy 1zł to jednak nie za dużo za jednorazową siatkę? – komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby handlu. 

Który z producentów napojów gazowanych jest najbardziej przyjazny małoformatowym sklepom?

Czwarta część rankingu „Równi w Biznesie” Polskiej Izby Handlu

Przedstawiamy Państwu już czwartą odsłonę rankingu „Równi w Biznesie”. Pokazuje on, którzy producenci obecni na polskim rynku traktują po partnersku wszystkie jego segmenty – zarówno wielkie scentralizowane sieci, jak i niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Tym razem Polska Izba Handlu przyjrzała się sytuacji na rynku napojów gazowanych. Nie obyło się bez niespodzianek.

30 czerwca br., polska branża handlowa reprezentowana przez Polską Radę Centrów Handlowych, Forum Polskiego Handlu, Polską Organizację Handlu i Dystrybucji, Polską Izbę Handlu, Konfederację Lewiatan oraz Krajową Radę Gastronomii i Cateringu, przedłożyła Minister Elżbiecie Rafalskiej wspólne stanowisko dotyczące projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 50 (9/2017)

Promocja zdrowia w pracy

Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

26 września 2017

Katowice

Kongres AUE

26 września 2017

Katowice

Kurs dla menagerów HR

Warszawa

14-15 października 2017

18-19 listopada 2017 

IV Konferencja i Targi Producentów Marek Własnych

25-26 października 2017

Kielce

Targi Opakowań

21-22 listopada 2017

Sosnowiec

PL Show 2017

7 - 8 grudnia 2017

Lublin