Zdaniem członków Komitetu ds. Handlu reprezentujących sieci handlowe, niezależnych ekspertów, organizacje branżowe oraz producentów należy zwrócić uwagę na kilka aspektów projektu.
Na stronie Ministerstwa Rozwoju (https://www.gov.pl/web/rozwoj/zalecenia-dla-obiektow-handlowych-w-zwiazku-z-rozprzestrzenianiem-sie-koronawirusa) została opublikowana Informacja przygotowana na podstawie rekomendacji Głównego Inspektora Sanitarnego dla osób zarządzających obiektami handlowymi w związku z potencjalnym ryzykiem zakażenia koronawirusem.
Dziś sprzedawcy w Europie, w tym w Polsce, wysyłają co roku znaczną liczbę niesprzedanych lub zwróconych produktów do zniszczenia. Duża część tych artykułów jest w idealnym stanie, aby zostać przekazana na cele charytatywne. Są to na przykład odzież, zabawki, produkty higieniczne itp. Chociaż istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu darowizny, produkty te są wysyłane do zniszczenia.
Dlaczego?
Obecne polskie przepisy dotyczące podatku VAT wymagają od darczyńcy zastosowania 23% stawki VAT, obliczonej na podstawie początkowej ceny sprzedaży na wszystkie towary. Jedyne zwolnienie z podatku VAT, które istnieje w przypadku działalności charytatywnej, dotyczy tylko łatwo psujących się artykułów spożywczych, które stanowią niewielką część dostępnych niesprzedanych produktów. Dlatego zniszczenie produktów jest tańsze niż ich oddanie… Polskie przepisy dotyczące podatku VAT blokują rozwój zrównoważonych programów darowizn na dużą skalę. Z pewnością wymagają one zmiany, aby polscy sprzedawcy mieli opłacalną ekonomicznie opcję darowizn za zwrócone lub niesprzedane zapasy.
Prosimy przedsiębiorców, którzy spotykają się z takim problemem o kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Podczas dzisiejszych konsultacji w udziałem wiceministra zdrowia Polska Izba Handlu po raz kolejny wystąpiła z wnioskiem, aby na końcowym etapie prac parlamentarnych wprowadzić niezbędne dla handlu niezależnego oraz małych i średnich przedsiębiorstw zmiany w ustawie o opłacie od napojów słodzonych.
Projektowana ustawa zasadniczo zmienia funkcjonowanie rynku handlu detalicznego i będzie miała ogromny wpływ na sytuację wszystkich jego uczestników, a w szczególności niezależnych polskich handlowców, dla których napoje stanowią znaczące źródło obrotów oraz obszar walki konkurencyjnej z dyskontami.
Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu,w styczniu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2019 r. wzrosła o 2,5%, chociaż liczba transakcji była o około 3% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2019 r. obroty obniżyły o 14,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 8%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2020 r.: mdm -14,6%, rdr +2,5%
Polska Izba Handlu wysłała do senackich Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Zdrowia pismo ws. ustawy w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Treść jest dostępna tutaj.
W lutym br. w życie wejdą nowe unijne przepisy dotyczące przechowywania danych podmiotów oraz zakładów biorących udział w obrocie wyrobami tytoniowymi. W związku z planowanymi zmianami, wszystkie podmioty zarejestrowane w systemie ID Issuer zobowiązane są do aktualizacji danych adresowych nie później niż do 31 marca 2020 roku. Brak aktualizacji danych podmiotu uniemożliwi rejestrowanie jego ruchu w systemie obrotu wyrobami tytoniowymi na terenie Polski oraz UE.