Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

spoem-wss-srdmiescie.jpgdesignum.jpgcomexmn.jpgpsd.jpgKoliber.jpgRYDZ.jpglewiatan_new.jpggroszek_zolte.jpgEurocash.jpgGama.jpgsezam.jpgMyShop_jpg.jpgbig_ben.jpgkzr-ss-spoem.jpgalpan.gifmkwiech.jpglogo-zabka-01.jpgjabluszko.jpgsolt_logo_male.jpgkontigo.pngabc.jpgbartnik.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgKolporter.pngnomax.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpginmedio.jpgblysk.jpgfaktoriawin.jpgalmares.jpgbrico_kopia.jpgLeroyMerlin.jpgmaxku.jpgredlink.pngrabat.jpgTK_logo_2016.jpgdelikatesy.jpgfrisco.jpgintermarche_tabela.pngmaxel.jpg

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości ma na celu ograniczenie nieodpowiedzialnych zachowań związanych z alkoholem, ale nie ograniczenie zgodnej z prawem sprzedaży i konsumpcji napojów procentowych. Ich legalna sprzedaż jest ważna, bo daje możliwość właśnie odpowiedzialnego i bezpiecznego spożycia. Jest to przeciwieństwem szarej strefy, gdzie trunki o niejasnym składzie, niewiadomego pochodzenia są udostępniane osobom nieletnim lub nietrzeźwym.

Półtora roku po uchwaleniu przepisów, które dały samorządom możliwość ograniczania sprzedaży alkoholu w sklepach, sprawdziliśmy, jak to wygląda w polskich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Na 39 miast odpowiedziało nam 36 (92%). W 8 miastach są takie ograniczenia godzinowe, w pozostałych 28 nie ma. Pokazuje to duży poziom zrozumienia samorządów, że rozwiązanie problemów wynikających z nadużycia alkoholu nie leży w pozornym zmniejszaniu dostępności, kosztem spokoju i bezpieczeństwa mieszkańców na granicach stref zakazu i wzrostu szarej strefy.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 62 (6/2019)

kliknij tutaj

PIH logo n mini

Jak wynika z danych CMR i PIH, w maju 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 2% wyższe niż w kwietniu, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o 3%. W porównaniu gorącym majem 2018 r. liczba transakcji obniżyła się jednak o 3,8%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w maju 2019 r.: mdm +2% , rdr +3,9%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6,9%.

Na środę 12 czerwca zaplanowane jest się pierwsze czytanie ustawy, która ma ograniczyć zatory płatnicze.

Nowe założenia mają regulować transakcje biznesowe między dużymi przedsiębiorcami a mikro-, małymi- lub średnimi firmami. Mają nałożyć na kupującego obowiązek zapłaty za towary w określonym terminie – maksymalnie do 60 dni. Są jednak branże, które nie powinny podlegać takim zasadom, bo rządzą się odmiennymi regułami. Dla nich zbyt rygorystyczne podejście do problematyki płatności może zaszkodzić poprzez zbytnie ujednolicenie i niedostosowane do specyfiki biznesu.

Kwiecień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Jak wynika z danych CMR i PIH, w kwietniu 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 4,5% wyższe niż w lutym, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o nieco ponad 2%. W porównaniu kwietniem 2018 r. wartość sprzedaży wzrosła o 13,7%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2019 r.: mdm +4,5% , rdr 13,7%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +2,4%.

Wysoki wzrost obrotów w ujęciu rocznym to efekt ruchomej daty Wielkanocy. W ubiegłym roku święto to było obchodzone 1 kwietnia, przez co całe przedświąteczne zakupy trzeba było zrobić jeszcze w marcu, natomiast w br. zarówno sama Wielkanoc, jak i przygotowania do niej przypadały na kwiecień.

tt4

 

Do 20 maja 2019 roku każdy podmiot gospodarczy, w tym sklep i hurtownia, który prowadzi sprzedaż wyrobów tytoniowych, musi być zarejestrowany w systemie śledzenia wyrobów tytoniowych Track&Trace. Rejestracja jest częścią unijnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia tych produktów.

 

  • Rejestracja w oficjalnej wersji systemu możliwa jest na stronie https://www.idissuer.pl
  • Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz instrukcje, jak złożyć wnioski m.in. o kod podmiotu (EOID) i kod zakładu (FID), znajdują się na stronie https://help.idissuer.pl/Home/Instructions?title=FAQ
  • Jeśli nie jesteście Państwo pewni, czy otrzymaliście prawidłowy kod, można to zweryfikować na podstawie pierwszych czterech znaków. Kody z systemu produkcyjnego rozpoczynają się od znaków KPL1; z systemu testowego PWPS.
  • Podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami tytoniowymi muszą zarejestrować zaróno podmiot (uzyskają wtedy kod EOID), jak i zakład (kod FID).
  • Wiele pytań z zakresu interpretacji przepisów rozwiewa także Ministerstwo Finansów na stronie https://www.podatki.gov.pl/akcyza/system-sledzenia-wyrobow-tytoniowych-track-trace/pytania-i-odpowiedzi/
  • Aby zapewnić płynność w obrocie wyrobami tytoniowymi od 20 maja, a także uniknąć wielokrotnej rejestracji tego samego podmiotu np. przez hurtownię sugerujemy, aby podmioty już zarejestrowane wydrukowały i posiadały w sklepie dokument „Potwierdzenie rejestracji zakładu”, który otrzymały drogą mailową z systemu PWPW.
  • W razie innych pytań trzeba kontaktować się z infolinią PWPW od poniedziałku do piątku, w godz. 7.00 do 15.00, tel.+48 732 122 031.

 

Więcej o systemie Track&Trace, przeczytasz tutaj.

Od 20 maja 2019 każda paczka papierosów, a także każde opakowanie zbiorcze zawierające wyroby tytoniowe w ilości większej niż paczka wprowadzane do obrotu na terenie Unii Europejskiej czy to przez producenta czy też importera musi być zarejestrowane w systemie śledzenia wyrobów tytoniowych Track&Trace. Celem wprowadzenia systemu przez dyrektywę 2014/40 było wg. Komisji Europejskiej wyeliminowanie z obrotu nielegalnych wyrobów tytoniowych. System wymaga rejestracji producentów, linii produkcyjnych, importerów, dystrybutorów, punktów detalicznych i śledzenia produktów przez wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie do ostatniego dystrybutora przed pierwszym punktem detalicznym – czyli sklepem.

We wtorek Rada Ministrów rozpatrzy ustawę, która ma ograniczyć zatory płatnicze. Proponowane zmiany są celowe i pożądane, jednak nie uwzględniają specyfiki niektórych branż oraz są zbyt ogólne. Może to doprowadzić do ograniczenia udziału małych i średnich przedsiębiorców w rynku.

Polska Izba Handlu, najszersza reprezentacja handlu detalicznego, z satysfakcją przyjęła wiadomość o uruchomieniu dzisiaj przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych rejestracji podmiotów gospodarczych, w tym sklepów i hurtowni, które prowadzą sprzedaż wyrobów tytoniowych. Rejestracja jest częścią unijnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia tych produktów. Podmioty mogą się rejestrować na stronie www.idissuer.pl.

W odpowiedzi na stanowisko PWPW z 29 kwietnia informujemy, że dzisiaj (30 kwietnia) otrzymaliśmy informację z Komisji Europejskiej, iż w Austrii, Chorwacji, Bułgarii, Czechach, Łotwie, Holandii, Portugalii, Rumunii i Wielkiej Brytanii podmioty wydające identyfikatory prowadzą przedrejestrację podmiotów detalicznych handlujących wyrobami tytoniowymi, tak aby po 10 maja „hurtowo” załadować dane do systemu Dentsu i w ten sposób dopełnić formalności  w możliwie krótkim czasie. Komisja Europejska potwierdza, iż pełne specyfikacje systemu są dostępne.

Do uruchomienia unijnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia wyrobów tytoniowych zostały zaledwie 3 tygodnie. Tymczasem Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, która odpowiada za system w Polsce, nie rozpoczęła jeszcze rejestracji podmiotów biorących udział w całym łańcuchu dostaw wyrobów tytoniowych. Wyzwanie jest ogromne, ponieważ w systemie musi się zarejestrować ponad 100 000 sklepów, 900 hurtowni oraz wszyscy producenci wyrobów tytoniowych.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w marcu 2019 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 17% wyższa niż w lutym, co przełożyło się na wzrost obrotów w tym kanale o nieco ponad 16%. W porównaniu marcem 2018 r. zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży wzrosły o około 4%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w marcu 2019 r.: mdm + 16%, rdr +4%

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 66 (3/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Warsaw Shop Expo

17-19 czerwca 2020

Warszawa

400x300 wse zdatą

MEATing 2020 Online

24 czerwca 2020

meating online

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

30 czerwca- 2 lipca 2020

Warszawa

worldfood2020 czerwiec

RetailTec Congress

1-2 lipca 2020

Warszawa

retailtec Baner logo

Kongres MEATing

9 września 2020

Ożarów Mazowiecki

20200130 banner na www PIH

Nex Day 2020

Warszawa

29 września 2020

nd wrz 2020

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia