Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Checkpoint-Primary-Logo-Navy.pngFlexee-Orangered-RGB.jpgfaktoriawin.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgbrico_kopia.jpgmkwiech.jpgRYDZ.jpgalmares.jpgmaxku.jpgMASPEX_RGB_m.jpgarsenal.pngEurocash.jpgTK_logo_2016mini.jpgbig_ben.jpgkzr-ss-spoem.jpgdelikatesy.jpggroszek.jpgKoliber.jpgabc-d.pngLeroyMerlin.jpgkontigo.pnglewiatan_new.jpgBrainPoint-logo-kolor.pnglogo-zabka-01.jpgmaxel.jpgabc-logo.pngeuro-sklep-d.pngspoem-wss-srdmiescie.jpgintermarche_tabela.pnglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngMyShop_jpg.jpgblysk.jpgpsd.jpgfrisco.jpgalpan.gif

Miło nam poinformować, że Izba została patronem Targów Franczyza 2022, które odbędą się w dniach 20-22 października 2022 r. w Warszawie.

Targi Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki to 3 dni spotkań biznesowych, kilkaset konceptów franczyzowych i tysiące przedsiębiorców zainteresowanych otwarciem własnej firmy pod znaną marką. Swój pomysł na firmę prezentują tu przedstawiciele znanych marek z kraju u zagranicy, którzy aktywnie szukają przyszłych franczyzobiorców. Odwiedzający mają do wyboru licencje sieci franczyzowych z kilkunastu branż.

Zachęcamy do zapoznania się z informacją prasową na temat wydarzenia.

W tym roku po raz drugi została wręczona specjalna nagroda Retail Champion – Wybrany przez konsumentów. To szczególne wyróżnienie na rynku retail/FMCG, które zostaje przyznane sieciom detalicznym przez ich konsumentów. Jej celem jest wyróżnienie sieci detalicznych działających w poszczególnych formatach na polskim rynku, szczególnie takich, które wprowadzają rozwiązania doceniane przez kupujących. Badania zostały przeprowadzone przez niezależną polską firmę badawczą GFK Polonia.

Produkty markowe stanowią 95% sprzedaży w małoformatowych sklepach sieciowych. Tak znaczący udział wydatków na markowe produkty w sieciowych sklepach małoformatowych czyni z nich ważny kanał sprzedaży tych artykułów. Tymczasem producenci nadal oferują niezależnej części rynku gorsze warunki współpracy niż sieciom dyskontów czy supermarketów (w których udział produktów markowych w sprzedaży jest znacząco niższy). Potwierdzają to wyniki najnowszego Rankingu Równi w Biznesie, przygotowywanego cokwartalnie przez Grupę Eurocash.

W związku z rozpoczęciem prac w Sejmie nad projektem ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw  wdrażającą dyrektywę Omnibus Polska Izba Handlu przedstawia główne uwagi w tym zakresie. Uwagi te przesłaliśmy jeszcze przed rozpoczecięm prac w Sejmie do Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polska Izba Handlu została partnerem instytucjonalnym Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2022.

Forum Rynku Spożywczego i Handlu to największa i prestiżowa konferencja poświęcona sektorowi spożywczemu, handlowemu i HoReCa w Polsce. Wydarzenie odbywa się z udziałem najważniejszych producentów, dostawców i liderów rynku handlowego, a także przedstawicieli rządu i organizacji branżowych. Prelegenci rozmawiać będą między innymi o tym, jak branża powinna zareagować na zmienną rzeczywistość, w tym inflację i wzrost cen, o ekoprodukcji i gospodarce cyrkularnej, rosnącym znaczeniu produkcji roślinnej żywności oraz o tym, co czeka branżę HoReCa.

14 września Ministerstwo Sprawiedliwości udostępniło przedstawicielom branży założenia do projektu ustawy o franczyzie z prośbą o zgłaszanie w tym przedmiocie ewentualnych uwag, propozycji i komentarzy. Polska Izba Handlu i jej członkowie z najwyższą uwagą przeanalizują propozycję założeń i będą brać udział w procesie konsultacji.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w sierpniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 17,5% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 6,4% w porównaniu z chłodnym sierpniem 2021 r.

Polska Izba Handlu jako najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce jak wiele innych organizacji i reprezentantów przed przedsiębiorców w obecnej chwili zwróciła się z apelem do premiera Mateusza Morawieckiego, marszałek Sejmu  pani Elżbiety Witek i  pani minister Olgi Semeniuk o wsparcie przedsiębiorstw handlu w ważnych dla nich aspektach. Na pierwszy plan oczywiście wysuwa się apel o potraktowanie branży handlu jako sektora priorytetowego w zaopatrzeniu w energię oraz zapewnienie dostępu do zasobów zapewniających nieprzerwaną działalność zarówno małym sklepom jak i hurtowniom i centrom dystrybucyjnym.

Zwracamy także uwagę na konieczność działania mających na celu zapewnienie dziesiątkom tysięcy polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw dostęp do zasobów energetycznych i cieplnych w cenach pozwalających na ich zakup bez ryzyka bankructwa . Podkreślamy iż oprócz wspomnianej wcześniej energii elektrycznej należy także podjąć działania aby nośniki energii służące do ogrzewania placówek handlowych były dostępne dla przedsiębiorców w cenach umożliwiających im zakup bez narażania się na utratę rentowności, która już w tej chwili oscyluje często na poziomie 1 % lub niżej. W sytuacji gwałtownego wzrostu cen energii i opału przed zbliżającym się sezonem grzewczym niezbędne jest podjęcie systemowych działań gwarantujących, że zakup surowców energetycznych będzie dla małych sklepów ciężarem do udźwignięcia – dlatego też w ocenie branży handlu należą się im takie same ułatwienia jak odbiorcom prywatnym.

Niezwykle ważnym aspektem naszego apelu - aspektem w którym idziemy dalej niż inne organizacje jest zwrócenie uwagi rządzących na problematykę tworzenia prawa .Niestety w chwili obecnej standardy tworzenia prawa w naszym kraju, w szczególności prawa gospodarczego ulegają trwałej erozji co prowadzi do systematycznego pogarszania warunków prowadzenia biznesu. Konieczne jest stworzenie platformy do konsultacji z branżą handlową – szczególnie z reprezentacją dziesiątek tysięcy lokalnych sklepów oraz zapewnienie odpowiednio długiego vacatio-legis – proponowane minimum dla zmian dotykających branżę handlową to 3 miesiące, zalecane co najmniej 6 miesięcy. Przykłady w tym zakresie są liczne a to przecież od jakosci konsultacji i odpowiednio długich vacatio legis zależy czy przedsiębiorcy będą mogli właściwie je wdrożyć i czy będzie ono zgodne z praktyką biznesu i czy będzie rzeczywiście wsparciem dla przedsiębiorstw czy tylko kolejnym utrudnieniem.

czytaj treść apelu

 

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości

29-30 listopada 2023 r.

Warszawa

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis