Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

brico_kopia.jpggroszek_zolte.jpgbig_ben.jpgfrisco.jpgfaktoriawin.jpglewiatan_new.jpgalpan.gifGama.jpgsezam.jpgLeroyMerlin.jpgEurocash.jpgKoliber.jpgpsd.jpgmaxku.jpgTK_logo_2016.jpgnomax.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgintermarche_tabela.pngkzr-ss-spoem.jpgcomexmn.jpgNovitus.pngmkwiech.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpglogo-zabka-01.jpgbartnik.jpgrabat.jpgmaxel.jpgabc.jpgkontigo.pnginmedio.jpgjabluszko.jpgsolt_logo_male.jpgdesignum.jpgblysk.jpgalmares.jpgredlink.pngRYDZ.jpgKolporter.pngspoem-wss-srdmiescie.jpgMyShop_jpg.jpgdelikatesy.jpg

Produkt Polski logo

PRODUKT POLSKI – KUPUJ ŚWIADOMIE

Czy wiecie, że dla siedmiu na dziesięciu Polaków wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi to, że pochodzi on z Polski, a połowa konsumentów swój patriotyzm manifestuje podczas zakupów w sklepach z artykułami rolno-spożywczymi? Znak „Produkt polski” umożliwia konsumentom łatwiejsze wyszukiwanie produktów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców.Aby ułatwić konsumentom identyfikację produktów wytworzonych z polskich surowców, w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowano znak „Produkt polski” i zasady jego stosowania. Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych produkty opatrzone tą informacją muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski z tym, że w produktach przetworzonych dopuszcza się użycie importowanych składników (np. przypraw, bakalii) w ilości do 25% masy tych produktów, pod warunkiem że składniki takie nie są wytwarzane w kraju. Więcej o znaku „Produkt polski”

Wybierając żywność z oznaczeniem „Produkt polski”, konsument ma pewność, że została ona wytworzona w kraju i z rodzimych surowców. Przy bogatej ofercie na sklepowych półkach ma to niebagatelne znaczenie, a w efekcie przyczynia się także do budowania patriotyzmu konsumenckiego i wsparcia sprzedaży polskiej żywności.

Więcej na stronie kamanii. 

 

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 63 (8/2019)

kliknij tutaj

 

PIH logo n mini

 

Co w nim znajdziesz?

Waldemar Nowakowski, prezes PIH: Propozycja PIH dot. ustawy o marnowaniu żywności została uwzględniona przez parlamentarzystów w nowych przepisach. Z obowiązkówzwiązanych z ustawą zwolnione będą sklepy do 400m2 przez okres dwóch lat.

 Zmiany w sukcesji – kierunek dobry, ale przedsiębiorcy potrzebują więcej.

 Maciej Ptaszyński, dyrektor PIH: Współpraca z agencją PR powinna mieć charakter ciągły.

 Nowe zasady płatności kartami. Będzie bezpieczniej.

 Jak miasta ograniczają sprzedaż alkoholu? Sprawdziliśmy to półtora roku po uchwaleniu przepisów, które im to umożliwiły.

 Archaiczne przepisy o sprzedaży alkoholu przez internet blokują rozwój polskich firm.

 Sprzedaż w lipcu w sklepach małoformatowych do 300 m2 oraz w supermarketach od 301 m2 do 2500 m2 z wyłączeniem dyskontów.

 Wracamy z rankingiem „Równi w Biznesie”. Sprawdź pierwsze wyniki w kategorii kulinaria.

Ponad 3,72 miliarda zł obrotów Grupy Muszkieterów po pierwszym półroczu 2019 r.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w lipcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 6,2% wyższa niż w lipcu 2018 r., chociaż liczba transakcji była nieco niższa niż rok temu. W porównaniu z czerwcem 2019 r. odnotowano w tym formacie placówek spadek zarówno obrotów (o 3,1%), jak i liczby transakcji (o 4,5%).

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lipcu 2019 r.: -3,1% mdm   , rdr + 6,2%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła +7%.

Do 31 lipca 2019 r. należy zmienić oznaczenia literowe dla stawek VAT w kasach rejestrujących. 

  1. Podatnik ma obowiązek zaprogramować tylko te stawki VAT, których używa, nie musi programować wszystkich oznaczeń. Jeżeli nie występuje u niego dany rodzaj sprzedaży, np. nie występują usługi zwolnione z VAT, wówczas nie musi programować na kasie litery „E”,
  2. Podatnik może sam przeprowadzić zmiany w programowaniu stawek VAT, bez konieczności udziału serwisanta.

Poniżej przedstawiamy przyporządkowanie stawek poszczególnym literom

  • literze „A” – jest przypisana stawka podstawowa podatku w wysokości 23%,
  • literze „B” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 8%,
  • literze „C” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
  • literze „D” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
  • literze „E” – jest przypisane zwolnienie od podatku,
  • literze „F” i „G” – są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne).

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 816)

Źródło mf.gov.pl

Ponad 160 największych producentów aż 29 kategorii artykułów żywnościowych zostało ocenionych przez analityków Grupy Eurocash pod kątem ich strategii wobec małopowierzchniowych sklepów detalicznych. Okazuje się, że wielu z nich nie traktuje tak samo klientów z różnych rodzajów sklepów. Wyniki obliczeń wykonanych na podstawie posiadanych danych Nielsena są właśnie prezentowane w ramach 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w czerwcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,5% wyższa niż w maju 2019 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 9%. W porównaniu z czerwcem 2018 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 9,4%, choć liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie tylko o 2%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2019 r.: mdm +7,5% , rdr +9,4% .

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła 6,9%.

Polska Izba Handlu zwróciła się do Sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju, z prośbą o zmianę w procedowanej ustawie o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Obowiązek przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego powinien dotyczyć sklepów powyżej 500 m2, a nie 250 m2 jak, jest teraz w projekcie ustawy.

Obecnie mali i średni polscy przedsiębiorcy prowadzący tysiące placówek handlu detalicznego bardzo często posiadają sklepy o powierzchni przekraczającej 400 m2, a nadal według licznych metodologii są to podmioty kwalifikowane jako małe sklepy. U przedsiębiorców posiadających np. jeden czy dwa sklepy o powierzchni rzędu 400 - 500 m2 – co w przypadku handlu niezależnego jest częste – skala operacji handlowych nie jest duża. Sklepy te nie posiadają zaawansowanej infrastruktury technicznej (centralnych magazynów, systemów komputerowych śledzących towar).Tego typu rozwiązania cechują między innymi duże sieci handlowe, dla których często dominującą wielkością jest powierzchnia sklepu rzędu od 600 do ponad 1000 m2.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 66 (3/2020)

bryt napis

Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kongres MEATing

9 września 2020

Ożarów Mazowiecki

20200130 banner na www PIH

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

30 czerwca- 2 lipca 2020

Warszawa

worldfood2020 czerwiec

Warsaw Shop Expo

17-19 czerwca 2020

Warszawa

400x300 wse zdatą

RetailTec Congress

1-2 lipca 2020

Warszawa

Retail Tec 1 2 lipca20

Nex Day 2020

Warszawa

29 września 2020

nd wrz 2020