Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

_Arsenal_PL_logo_male.jpgredlink.pngdelikatesy.jpgmaxel.jpgfaktoriawin.jpgEurocash.jpgTK_logo_2016.jpgGama.jpgkontigo.pngjabluszko.jpgsezam.jpgbrico_kopia.jpg_Arsenal_EU_logo_male.jpgdesignum.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgpsd.jpgMyShop_jpg.jpgKoliber.jpglewiatan_new.jpgRYDZ.jpgblysk.jpgLeroyMerlin.jpgsolt_logo_male.jpgfrisco.jpgKolporter.pngintermarche_tabela.pngalpan.gifspoem-wss-srdmiescie.jpggroszek_zolte.jpgbartnik.jpgmkwiech.jpginmedio.jpglogo-zabka-01.jpgrabat.jpgnomax.jpgkzr-ss-spoem.jpgbig_ben.jpgabc.jpgalmares.jpgcomexmn.jpgmaxku.jpg

Na stronie Ministerstwa Rozwoju (https://www.gov.pl/web/rozwoj/zalecenia-dla-obiektow-handlowych-w-zwiazku-z-rozprzestrzenianiem-sie-koronawirusa) została opublikowana Informacja przygotowana na podstawie rekomendacji Głównego Inspektora Sanitarnego dla osób zarządzających obiektami handlowymi w związku z potencjalnym ryzykiem zakażenia koronawirusem. 

Dziś sprzedawcy w Europie, w tym w Polsce, wysyłają co roku znaczną liczbę niesprzedanych lub zwróconych produktów do zniszczenia. Duża część tych artykułów jest w idealnym stanie, aby zostać przekazana na cele charytatywne. Są to na przykład odzież, zabawki, produkty higieniczne itp. Chociaż istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu darowizny, produkty te są wysyłane do zniszczenia.

Dlaczego?

Obecne polskie przepisy dotyczące podatku VAT wymagają od darczyńcy zastosowania 23% stawki VAT, obliczonej na podstawie początkowej ceny sprzedaży na wszystkie towary. Jedyne zwolnienie z podatku VAT, które istnieje w przypadku działalności charytatywnej, dotyczy tylko łatwo psujących się artykułów spożywczych, które stanowią niewielką część dostępnych niesprzedanych produktów. Dlatego zniszczenie produktów jest tańsze niż ich oddanie… Polskie przepisy dotyczące podatku VAT blokują rozwój zrównoważonych programów darowizn na dużą skalę. Z pewnością wymagają one zmiany, aby polscy sprzedawcy mieli opłacalną ekonomicznie opcję darowizn za zwrócone lub niesprzedane zapasy.

Prosimy przedsiębiorców, którzy spotykają się z takim problemem o kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Podczas dzisiejszych konsultacji w udziałem wiceministra zdrowia Polska Izba Handlu po raz kolejny wystąpiła z wnioskiem, aby na końcowym etapie prac parlamentarnych wprowadzić niezbędne dla handlu niezależnego oraz małych i średnich przedsiębiorstw zmiany w ustawie o opłacie od napojów słodzonych.

Projektowana ustawa zasadniczo zmienia funkcjonowanie rynku handlu detalicznego i będzie miała ogromny wpływ na sytuację wszystkich jego uczestników, a w szczególności niezależnych polskich handlowców, dla których napoje stanowią znaczące źródło obrotów oraz obszar walki konkurencyjnej z dyskontami.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu,w styczniu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2019 r. wzrosła o 2,5%, chociaż liczba transakcji była o około 3% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2019 r. obroty obniżyły o 14,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 8%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2020 r.: mdm -14,6%, rdr +2,5%

Polska Izba Handlu wysłała do senackich Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Zdrowia pismo ws. ustawy w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Treść jest dostępna tutaj. 

W lutym br. w życie wejdą nowe unij­ne prze­pi­sy do­ty­czą­ce prze­cho­wy­wa­nia da­nych pod­mio­tów oraz za­kła­dów bio­rą­cych udział w ob­ro­cie wy­ro­ba­mi ty­to­nio­wy­mi. W związ­ku z pla­no­wa­ny­mi zmia­na­mi, wszyst­kie pod­mio­ty za­re­je­stro­wa­ne w sys­te­mie ID Is­su­er zo­bo­wią­za­ne są do ak­tu­ali­za­cji da­nych ad­re­so­wych nie póź­niej niż do 31 marca 2020 roku. Brak ak­tu­ali­za­cji da­nych pod­mio­tu unie­moż­li­wi re­je­stro­wa­nie jego ruchu w sys­te­mie ob­ro­tu wy­ro­ba­mi ty­to­nio­wy­mi na te­re­nie Pol­ski oraz UE.

Więcej na stronie PWPW

  • Niejasności w kwestii naliczania opłat dot. napojów słodzonych oraz alkoholowych  w małych pojemnościach
  • Problemy definicyjne
  • Ryzyko nieszczelności proponowanych przepisów
  • Tworzenie nowych skomplikowanych zobowiązań zamiast wykorzystania istniejących mechanizmów

Takie m.in. uwagiwobec wniesionego do Sejmu Rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów zgłasza Polska Izba Handlu, najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce, jednocześnie apelując o przeprowadzenie dodatkowych konsultacji społecznych w sprawie projektu.

Zaznaczyliśmy zmiany wprowadzone w ustawie dot. promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów z 27.01.20 w stosunku do przyjętych przez Radę Ministrów 4.02.20 (na czerwono) http://www.pih.org.pl/images/dokumenty/ud32_v4_vs_v5.pdf   

Zwróciliśmy się do Premiera Mateusza Morawieckiego z prośbą o konsultacje społeczne nowej wersji projektu. http://www.pih.org.pl/images/dokumenty/pismo_ws_konsultacje_spoleczne_UD32.pdf

 Polska Izba Handlu

zaprasza na konferencję prasową

Konferencja będzie dotyczyła ustawy związanej z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (podatku od napojów słodzonych i małych pojemności alkoholu)

11.02.2020 (wtorek), godz. 11.00

Warszawa

Centrum Prasowe Foksal, ul. Foksal 3/5

 

Prosimy o potwierdzenie przybycia:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,9% wyższa od niż rok wcześniej, nieco wyższa niż przed rokiem była też liczba transakcji. W porównaniu z listopadem 2018 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 4,6%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w grudniu 2019 r.: mdm +4,6%, rdr +4,9%

Spółki mają obowiązek do 13 kwietnia 2020 roku złgosić osoby fizyczne sprawujące w nich kontrolę do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

Na stronie Ministerstwa Finansów znajdują się szczegółowe informacje.

"Czym jest CRBR

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to system, w którym są gromadzone i przetwarzane informacje o beneficjentach rzeczywistych, tj. osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką.

Jednym z głównych zadań CRBR jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Posiadanie dokładnych i aktualnych danych o beneficjentach rzeczywistych ma kluczowe znaczenie dla zwalczania tych zjawisk, ponieważ uniemożliwia przestępcom ukrycie swojej tożsamości w skomplikowanej strukturze korporacyjnej. Publiczny charakter rejestru, umożliwiający każdemu nieodpłatny dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych, zapewnia również większą kontrolę informacji przez społeczeństwo obywatelskie oraz przyczynia się do zwiększenia zaufania do rynku finansowego i uczestników obrotu gospodarczego".

 

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 66 (3/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Warsaw Shop Expo

17-19 czerwca 2020

Warszawa

400x300 wse zdatą

MEATing 2020 Online

24 czerwca 2020

meating online

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

30 czerwca- 2 lipca 2020

Warszawa

worldfood2020 czerwiec

RetailTec Congress

1-2 lipca 2020

Warszawa

retailtec Baner logo

Kongres MEATing

9 września 2020

Ożarów Mazowiecki

20200130 banner na www PIH

Nex Day 2020

Warszawa

29 września 2020

nd wrz 2020

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia