Do 20 maja 2019 roku każdy podmiot gospodarczy, w tym sklep i hurtownia, który prowadzi sprzedaż wyrobów tytoniowych, musi być zarejestrowany w systemie śledzenia wyrobów tytoniowych Track&Trace. Rejestracja jest częścią unijnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia tych produktów.
Więcej o systemie Track&Trace, przeczytasz tutaj.
Od 20 maja 2019 każda paczka papierosów, a także każde opakowanie zbiorcze zawierające wyroby tytoniowe w ilości większej niż paczka wprowadzane do obrotu na terenie Unii Europejskiej czy to przez producenta czy też importera musi być zarejestrowane w systemie śledzenia wyrobów tytoniowych Track&Trace. Celem wprowadzenia systemu przez dyrektywę 2014/40 było wg. Komisji Europejskiej wyeliminowanie z obrotu nielegalnych wyrobów tytoniowych. System wymaga rejestracji producentów, linii produkcyjnych, importerów, dystrybutorów, punktów detalicznych i śledzenia produktów przez wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie do ostatniego dystrybutora przed pierwszym punktem detalicznym – czyli sklepem.
We wtorek Rada Ministrów rozpatrzy ustawę, która ma ograniczyć zatory płatnicze. Proponowane zmiany są celowe i pożądane, jednak nie uwzględniają specyfiki niektórych branż oraz są zbyt ogólne. Może to doprowadzić do ograniczenia udziału małych i średnich przedsiębiorców w rynku.
Polska Izba Handlu, najszersza reprezentacja handlu detalicznego, z satysfakcją przyjęła wiadomość o uruchomieniu dzisiaj przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych rejestracji podmiotów gospodarczych, w tym sklepów i hurtowni, które prowadzą sprzedaż wyrobów tytoniowych. Rejestracja jest częścią unijnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia tych produktów. Podmioty mogą się rejestrować na stronie www.idissuer.pl.
W odpowiedzi na stanowisko PWPW z 29 kwietnia informujemy, że dzisiaj (30 kwietnia) otrzymaliśmy informację z Komisji Europejskiej, iż w Austrii, Chorwacji, Bułgarii, Czechach, Łotwie, Holandii, Portugalii, Rumunii i Wielkiej Brytanii podmioty wydające identyfikatory prowadzą przedrejestrację podmiotów detalicznych handlujących wyrobami tytoniowymi, tak aby po 10 maja „hurtowo” załadować dane do systemu Dentsu i w ten sposób dopełnić formalności w możliwie krótkim czasie. Komisja Europejska potwierdza, iż pełne specyfikacje systemu są dostępne.
Do uruchomienia unijnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia wyrobów tytoniowych zostały zaledwie 3 tygodnie. Tymczasem Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, która odpowiada za system w Polsce, nie rozpoczęła jeszcze rejestracji podmiotów biorących udział w całym łańcuchu dostaw wyrobów tytoniowych. Wyzwanie jest ogromne, ponieważ w systemie musi się zarejestrować ponad 100 000 sklepów, 900 hurtowni oraz wszyscy producenci wyrobów tytoniowych.
Jak wynika z danych CMR i PIH, w marcu 2019 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 17% wyższa niż w lutym, co przełożyło się na wzrost obrotów w tym kanale o nieco ponad 16%. W porównaniu marcem 2018 r. zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży wzrosły o około 4%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w marcu 2019 r.: mdm + 16%, rdr +4%
W związku z doniesieniami o planowanym przez rząd zwiększeniu wysokości akcyzy na wyroby tytoniowe o 3% Polska Izba Handlu wyraża swoje zaniepokojenie tym projektem. Wielokrotnie wskazywano, że każda podwyżka większa niż 2% stawki kwotowej istotnie wpływa na cenę i tym samym na zachowania konsumenta. Rząd nie powinien popełniać błędów poprzedników, czyli robić wysokich skokowych podwyżek. Jeżeli ma już być jakiś wzrost, to lepiej zrobić to dwukrotnie o mniejszą wartość np. o 1,5% niż raz o 3%. Podwyżka 3% może zwiększyć szarą strefę, szczególnie że, zbiega się z nałożonym przez UE zakazem sprzedaży papierosów mentolowych od maja 2020 r., co z pewnością negatywnie wpłynie na legalny rynek wyrobów tytoniowych – stwierdza Maciej Ptaszyński Dyrektor Polskiej Izby Handlu.