Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

logo-zabka-01.jpgPODWOJNE_PALUSZKI.jpgMyShop_jpg.jpgbrico_kopia.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pnginmedio.jpgfaktoriawin.jpgblysk.jpgmaxku.jpgGama.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgmkwiech.jpgLeroyMerlin.jpgKoliber.jpgRYDZ.jpgabc.jpgnomax.jpgalpan.gifbig_ben.jpgTK_logo_2016.jpgpsd.jpgkzr-ss-spoem.jpgrabat.jpgredlink.png_Arsenal_EU_logo_male.jpgdesignum.jpglewiatan_new.jpggroszek_zolte.jpgjabluszko.jpg_Arsenal_PL_logo_male.jpgmaxel.jpgalmares.jpgcomexmn.jpgEurocash.jpgsezam.jpgdelikatesy.jpgintermarche_tabela.pngkontigo.pngfrisco.jpgsolt_logo_male.jpg

Sejm rozpoczął procedowanie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Proponowane zmiany wprowadzają dodatkowe opodatkowanie całego sektora handlu, który działa w formie spółek jawnych oraz spółek komandytowych. Polska Izba Handlu wzięła udział w konsultacyjach społecznych dotyczących tej ustawy. Poniżej przedstawiamy wybrane uwagi w tej sprawie przygotowane wraz Kancelarią Finansową Lex sp. z o.o.

W odpowiedzi na zaproszenie Ministerstwa Cyfryzacji do konsultacji w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych Polska Izba Handlu wzięła udział w konsultacjach społecznych projektu ustawy. PIH jako najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce, jest żywotnie zainteresowana rozwojem rynku usług IT i telefonii komórkowej w tym również w  obszarach takich jak sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy technologia komórkowa. W chwili obecnej rozwój handlu detalicznego jest ściśle związany z technologiami informacyjnymi – nie tylko w związku z epidemią koronawirusa, która przenosi bardzo liczne jego aspekty do sfery cyfrowej – jak powstające od początku bieżącego roku tysiące sklepów internetowych, ale także w obszarach związanych z rozwojem handlu i nawiązaniem przez małe i średnie placówki handlowe walki konkurencyjnej z zagranicznymi sieciami dyskontów. Dzięki technologii, big data oraz usprawnieniu komunikacji właściciele małych sklepów mogą zwiększyć swoją świadomość dotyczącą cen, konkurencji, trendów, spersonalizowanych ofert a także komunikacji z dostawcami i dystrybutorami. Tanie i konkurencyjne technologicznie rozwiązania pomagają też w raportowaniu i wdrażaniu rozwiązań wymaganych przez instytucje państwowe jak kasy online czy planowane rozwiązania w zakresie e-paragonów. To zaledwie wybrane aspekty dla których dobre, tanie i wysokowydajne rozwiązania na rynku telekomunikacyjnym są ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw handlowych w Polsce.

W ciągu ostatniego roku sklepy niezależne poprawiły swoją konkurencyjność cenową względem dyskontów i supermarketów. Jednak ograniczenia wywołane przez COVID-19 sprawiły, że znowu wielu producentów zaczęło proponować gorsze warunki handlowi niezależnemu i jego klientom – wynika z analizy drugiego kwartału 2020 roku na podstawie rankingu Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu „Równi w Biznesie”.

Rozpoczęto realizację projektu nadzwyczajnego. Terminy zgłoszeń do udziału w projekcie:

 Start rekrutacji                     - 29.09.2020 r.

 Zakończenie rekrutacji       - 30.11.2020 r.

Przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w projekcie powinni wypełnić formularz rejestracyjny udostępniony na stronie internetowej https://www.parp.gov.pl/component/site/site/formularz-kontaktowy-kompetencje-dla-sektorow-covid Przy wypełnianiu formularza należy zapoznać się z definicją przedsiębiorstwa.

Ostatnie 6 miesięcy to dla sklepów spożywczych czas trudny, ale też bardzo ciekawy, ponieważ duży wpływ na to, co i kiedy się sprzedaje miały rozporządzenia i zalecenia sanitarne, a także obawy klientów związane z epidemią covid19.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 68 (9/2020)

Co w nim znajdziesz?

☑ Obszerny materiał o potrzebie uregulowania przepisów dot. sprzedaży alkoholu przez Internet

☑ Raport CMR o wpływie koronawirusa na sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 – podsumowanie ostatnich 6 miesięcy

Koncepcję FROB dot. wdrożenia w Polsce paragonów elektronicznych

Informację od Kancelarii Finansowej Lex o projektowanych zmianach w opodatkowaniu spółek jawnych

Artykuł dr Magdaleny Kot o zaufaniu w organizacji w czasie kryzysu

działalności

☑ Relację Muszkieterów dot. wzrostu zainteresowania założenia własnego biznesu pod znanym szyldem

☑ Komunikat o Sektorowej Ramie Kwalifikacji Handlu i korzyści z jej wdrożenia

 

kliknij tutaj

PIH logo n mini

 

Na początku nakazu noszenia maseczek w sklepach częściej się zdarzało, że klienci lekceważyli ten obowiązek. Obecnie obserwujemy, że sytuacja się poprawia i klienci stosują się do tych wymogów. Jednak cały czas zdarzają się zbędne dyskusje z ekspedientami oraz problematyczne sytuacje w punktach handlowych i usługowych. Pamiętajmy, że pracownicy sklepów przez wiele godzin codziennie narażają swoje zdrowie, przebywając w miejscu, gdzie przewijają się setki ludzi.

Ponawiamy nasz apel z lipca br. :Uszanujmy ich pracę i zakładajmy maseczkę przed wejściem do sklepu, nie czekajmy na upomnienie, nie wdawajmy się w dyskusje, myślmy o bezpieczeństwie innych w tym trudnym czasie. Nie ryzykujmy utraty zdrowia innych przez nieodpowiedzialne zachowania, dlatego Polska Izba Handlu zdecydowanie apeluje do wszystkich o zakładanie maseczek w sklepach i punktach usługowych.

Z pewnością jednak dużą pomocą w egzekwowaniu noszenia maseczek w sklepach byłyby doprecyzowanie przepisów. Przepisy te nie są jasne zarówno dla sprzedawców, jak i klientów.

Zgodnie z odpowiedzią na pytanie o to, czy klient może być nieobsłużony bez maseczki, PIH otrzymała z GIS informację w lipcu br.: „…odmowa obsługi klienta nieprzestrzegającego nakazu znajduje swe uzasadnienie i w związku z tym personel sklepu nie naraża się przez to na odpowiedzialność wykroczeniową za nieobsłużenie klienta w sklepie, określoną w art. 135.(KW)…”.

Z drugiej strony w sierpniu br. Sąd Rejonowy w Suwałkach nałożył karę 100 zł na ekspedientkę, która odmówiła sprzedaży klientowi bez maseczki.

Doprecyzowanie tej kwestii ułatwiłoby funkcjonowanie sklepom w obszarze ich uprawnień w tym zakresie, a klientom mającym wątpliwości dało ostateczną informację.

Warto jednak także kierować się rozsądkiem i troską o innych, a założenie maseczki w sklepie czy punkcie usługowym na kilkanaście minut naprawdę nie jest problemem.

Sierpień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w sierpniu 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 9% niższa niż rok wcześniej, mimo to ich obroty wzrosły o 6%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2020 r. : -0,4% mdm, +6% rdr

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +7,2%

30  września wejdą w życie przepisy nakładające obowiązek znakowania mięsa sprzedawanego na wagę grafiką przedstawiającą flagę kraju pochodzenia produktu. Rozporządzenie tutaj.

Od kilku miesięcy światowa, a tym samym i polska gospodarka odczuwa skutki trwającej pandemii. Dynamiczna sytuacja rynkowa i zmieniające się przepisy dają się we znaki praktycznie wszystkim branżom.

Obecna sytuacja sprzyja zmianie podejścia do prowadzenia biznesu, weryfikacji strategii oraz uwzględnienia nowych nawyków zakupowych konsumentów. Jak to zrobić? Odpowiedzią może być e-commerce.

W związku z wysoką liczbą stwierdzonych przypadków COVID-19 w ostatnich dniach Polska Izba Handlu apeluje o bezwzględne zasłanianie nosa i ust podczas wizyt we wszystkich sklepach oraz placówkach usługowych.

Jest to także obowiązek wynikający z przepisów obowiązujących w czasie epidemii. Nie ryzykujmy utraty zdrowia innych przez nieodpowiedzialne zachowania. Pracownicy sklepów przez wiele godzin codziennie narażają swoje zdrowie, przebywając w miejscu, gdzie przewijają się setki ludzi. Uszanujmy ich pracę i zakładajmy maseczkę przed wejściem do sklepu, nie czekajmy na upomnienie, nie wdawajmy się w dyskusje, myślmy o bezpieczeństwie innych w tym trudnym czasie. Bądźmy odpowiedzialni społecznie.

Jednocześnie warte podkreślenia jest, że sieci handlowe na bieżąco monitorują zarówno zalecenia ze strony organów państwowych, jak i z własnej inicjatywy podejmują kroki o charakterze prewencyjnym. Stosują zaostrzone procedury dotyczące zasad higieny i bezpiecznej sprzedaży, w większości przypadków wyprzedzając i rozszerzając przyjęte rozwiązania prawne dotyczące epidemii.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 68 (9/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia