Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

intermarche_tabela.pnglogo-zabka-01.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgalmares.jpgMASPEX_RGB_m.jpglewiatan_new.jpgEurocash.jpgeuro-sklep-d.pngspoem-wss-srdmiescie.jpgBrainPoint-logo-kolor.pnggroszek.jpgbig_ben.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngInventage.pngbrico_kopia.jpgKoliber.jpgabc-logo.pngmaxku.jpgODIDO.pngkzr-ss-spoem.jpgabc-d.pngShell_logo.svg.pngTK_logo_2016mini.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgblysk.jpgShell_Pecten-CMYK.jpgarsenal.pngalpan.giflogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngmaxel.jpgMyShop_jpg.jpgCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngmkwiech.jpgpsd.jpgkontigo.pngdelikatesy.jpgLeroyMerlin.jpgRYDZ.jpgfaktoriawin.jpgfrisco.jpg

W ocenie Polskiej Izby Handlu nowelizacja ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele dotyka licznych obszarów funkcjonowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw handlowych w Polsce.

– Warto przede wszystkim zaplanować ją w taki sposób, aby nie pogorszyła obecnych możliwości funkcjonowania małych sklepów w niedziele niehandlowe lub w miarę możliwości stworzyć warunki do lepszego wykorzystania posiadanych przez nie zasobów. Dlatego też ewentualne zmiany powinny być przeprowadzone w tym zakresie niezwykle rozważnie – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. – Ważne jest także aby mikro, mali i średni przedsiębiorcy w handlu zachowali możliwość nawiązania walki konkurencyjnej z sieciami dyskontów, a z tej perspektywy ograniczenie handlu w niedziele jak dotąd okazywało się dla nich wsparciem – dodaje.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w lipcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 3,7% wyższa niż w czerwcu, choć liczba transakcji wzrosła w tym czasie tylko o 1%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lipcu 2021 r.: mdm +3,7 % , rdr + 0,3 %

Organizacje branży handlowej – Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz Polska Rada Centrów Handlowych – apelują do Polaków o szczepienie się, żeby uniknąć kolejnego lockdownu jesienią.

Franczyzobiorcy, franczyzodawcy oraz organizacje branżowe przyjęły Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Jest to pierwsza inicjatywa w obszarze podnoszenia standardów współpracy w tym sektorze, wspólna dla obu stron relacji franczyzowej. Pod Kodeksem podpisali się dotąd franczyzobiorcy zrzeszeni w Polskim Stowarzyszeniu Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, a także sieci franczyzowe: Delikatesy Centrum, Lewiatan czy Żabka Polska. Współinicjatorami projektu są Polska Izba Handlu oraz Polska Organizacja Franczyzodawców, a patronują mu także Federacja Przedsiębiorców Polskich, Konfederacja Lewiatan oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Kodeks Dobrych Praktyk pozostaje inicjatywą otwartą dla wszystkich podmiotów działających na rynku franczyzy w Polsce.

Ponad 40% handlu FMCG w Polsce prowadzi się w małych i średniej wielkości sklepach, a aż 18 mln Polaków ma taki w zasięgu kilku minut drogi od swojego domu. To wszystko czyni handel lokalny istotnym elementem gospodarki. Warto zwrócić uwagę na fakt, że za tym handlem stoją właściciele sklepów, którzy bez względu na okoliczności dbają o to, by Polacy mieli dostęp do żywności i produktów pierwszej potrzeby. Swoją niezłomność przedsiębiorcy pokazują od lat, ale do tej pory byli niewidoczni. Epidemia koronawirusa, pokazała, że to właśnie właściciele sklepów lokalnych stanęli na pierwszej linii frontu.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 2% wyższa niż w czerwcu 2020 r., a liczba transakcji wzrosła a tym czasie o niespełna 3%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2021 r.: mdm +5,3% , rdr + 1,6 %

W związku z pojawiającymi się przestrzeni publicznej informacjami, że rząd planuje prowadzić działania legislacyjne w kierunku nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele Polska Izba Handlu – najszersza i najbardziej reprezentatywna organizacja handlu w Polsce – zwraca uwagę, iż obecna forma wspomnianej ustawy jest korzystna dla małych sklepów funkcjonujących w segmencie mikro i MŚP. Zapewnia im możliwość elastycznego funkcjonowania w niedziele niehandlowe i tym samym nawiązywania walki konkurencyjnej z sieciami dyskontów.

Zbliżająca się legislacja w zakresie systemu depozytowego dla opakowań stanowić będzie także poważne wyzwanie dla handlu detalicznego. To właśnie sklepy staną się tym miejscem, gdzie założenia systemu zostaną zweryfikowane w pierwszej kolejności. Dlatego też, jako najszersza reprezentacja handlu w Polsce zrzeszająca około 30 000 podmiotów handlu detalicznego, prezentujemy niniejszym wybrane uwagi dotyczące planowanego wdrożenia systemu depozytowego na opakowania napojów.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis