Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Polska Izba Handlu zaangażowała się w projekt prowadzony przez Ministerstwo Gospodarki uczestnicząc w "Ekspertyzie na rzecz przeciwdziałania upadłości przedsiębiorstw oraz polityki drugiej szansy" przeprowadzanej przez Pracownię Badawczą Monitor.

 

Informacje dostarczone przez Polską Izbę Handlu mają posłużyć do przygotowania założeń projektu mającego na celu skierowanie pomocy doradczej i finansowej do przedsiębiorców zagrożonych upadkiem, oraz tych, których biznes wymaga wsparcia. Sektor handlu jest gałęzią gospodarki szczególnie dotkniętą falą upadłości w ostatnim czasie, pod względem dynamiki wzrostu bankructw pierwszą kategorią jest handel spożywczo-przemysłowy, następnie branża odzieżowa oraz drogerie.

- Mamy nadzieję, że inicjatywa podjęta przez Ministerstwo Gospodarki przełoży się na konkretne działania - komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Izby - Doceniamy inicjatywę rozpoczęcia projektu od badania realnych potrzeb przedsiębiorców, jest to przykład dialogu bardzo potrzebnego dla skutecznego współdziałania organów Państwa oraz biznesu, którego wsparcie jest potrzebne dla rozwoju każdego nowoczesnego państwa.

 

W związku z wprowadzeniem pod obrady Sejmu rozbudowanego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw Polska Izba Handlu zwróciła się do Premiera Donalda Tuska z apelem o dostosowanie vacatio legis nowych przepisów do realiów rynku.

Wprowadzenie w życie projektu, który zakłada wprowadzenie drastycznych zmian zarówno w stawkach, jak i podstawowych zasadach rozliczeń podatku VAT już od 1 stycznia 2013, a według ostatnich informacji nawet od 1 grudnia 2012 grozi ogromnym chaosem organizacyjnym, informacyjnym i poważnymi stratami dla polskich przedsiębiorców - ostrzega Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu.

Według ekspertów Polskiej Izby Handlu wprowadzenie zmian w tym terminie może być zwyczajnie niemożliwe ze względu na potrzebę gruntownej przebudowy systemów informatycznych obsługujących zamówienia, faktury i księgowość. Większość przedsiębiorców nie będzie miało szansy wprowadzić odpowiednich zmian na czas, a co za tym idzie poniesie straty.

Konferencja_Drogerie_26_10_2012_8W dniu 26 października br. w hotelu Radisson Blu w Warszawie odbyła się pierwsza wspólna konferencja Wiadomości Kosmetycznych i Polskiej Izby Handlu skierowana do sektora polskiego handlu drogeryjnego.

W spotkaniu pod tytułem: "Nowoczesność z tradycjami - polski handel drogeryjny w dobie kryzysu i restrukturyzacji" wzięło udział blisko 100 reprezentantów polskich firm związanych z sektorem drogeryjnym, w tym największych sieci dystrybucyjnych, właścicieli sklepów oraz producentów. Inicjatorem spotkania były Wiadomości Kosmetyczne poszukujące dla sektora drogeryjnego właściwego partnera do społecznego dialogu z organami państwa, zaś gospodarzem - Polska Izba Handlu, która na to zapotrzebowanie postanowiła odpowiedzieć.

Spotkanie poprowadzone przez Panią Katarzynę Bochner, Redaktor Naczelną Wiadomości Kosmetycznych było okazją do przeanalizowania obecnej sytuacji gospodarczej na rynku drogeryjnym, zdefiniowania zagrożeń oraz szans rozwoju dla polskich przedsiębiorców. Temat ten przybliżyła Pani Prof. dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Banań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, będącego również patronem merytorycznym konferencji. W świetle danych mówiących, że drogerie są trzecią kategorią sklepów pod względem dynamiki wzrostu bankructw w sektorze handlu analiza ta była dobrym wstępem do dyskusji na temat możliwych działań, które można i należy podejmować, by przeciwdziałać niekorzystnym zmianom.

Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu zaprezentował dotychczasowe działania i osiągnięcia Polskiej Izby Handlu na rzecz sektora handlu w Polsce, takie, jak zawiązanie porozumienia między przedstwicielami sektora prowadzącego do utworzenia Departamentu Handlu i Usług przy Ministerstwie Gospodarki, działania na rzecz obniżenia opłat Interchange, czy też prace przy Ustawie Deregulacyjnej. Prezez Zarządu Izby Waldemar Nowakowski skierował również do uczestników propozycję konkretnych ustaleń i dyskusji możliwych rozwiązań biznesowych prowadzących do ochrony i zachowania równowagi konkurencyjnej w handlu drogeryjnym w Polsce, głównie dzięki nowoczesnej integracji sektora.

Konferencja była także okazją do premierowej prezentacji projektu "Program Promocji Eksportu" inicjowanego przez Polską Izbę Handlu w ramach działań na rzecz wspierania rozwoju rodzimych przedsiębiorców (producentów i dystrybutorów) na rynkach zewnętrznych.

Podczas forum dyskusyjnego kończącego spotkanie czołowi przedstawiciele rynku drogeryjnego w Polsce mieli szansę wypowiedzieć się na temat identyfikowanych przez nich trudności w prowadzeniu i rozwoju handlu kosmetykami, odwołano się między innymi do początków powstania sieci drogeryjnych oraz stopniowej ewolucji do współcześnie obecnych formatów. Jednym z podstawowych zagrożeń dla handlu nowoczesnego z tradycjami, a więc zarówno pojedynczych sklepów, małych sieci własnościowych czy też większych sieci franczyzowych uznano spadek siły nabywczej konsumentów, dynamiczny rozwój formatów dyskontowych o dużym udziale marki własnej, kurczące sie zasoby dogodnych lokalizacji, trudności w pozyskaniu funduszy na działalność oraz niski poziom integracji branży. Jako podstawową szansę zachowania różnorodności sektora uznano zrównoważoną konsolidację oraz dalszą integrację biznesu przy jednoczesnej dywersyfikacji formatów sprzedaży wymagającą inwestycji w nowoczesne systemy IT, obsługę klienta, zarządzanie kategorią oraz dyscyplinę zakupową.

Spotkanie zostało ocenione przez uczestników oraz organizatorów jako udane, w najbliższej perspektywie zaplanowano kolejne konferencje poświęcone rozwojowi branży kosmetycznej w Polsce, która obok sektora FMCG doświadcza poważnych problemów w związku ze słabnącą siłą nabywczą konsumenta oraz postąpującymi zmianami strukturalnymi na rynku.

Problem dotyczy liści tytoniowych, które w wyniku luki w ustawie nie są traktowane jako wyrób tytoniowych przed rozdrobnieniem, wobec czego są z powodzeniem sprzedawane na wagę, do samodzielnego przygotowania skrętów. Liście tytoniu są dostępne również w internecie, a koszt 20 zrobionych z nich papierosów wynosi ok. 2-3 zł. Jest to idealne i bardzo modne źródło tytoniu do palenia wśród młodzieży. Polska Izba Handlu apelowała w tej sprawie do resortu zdrowia i finansów we wrześniu br.

- Jesteśmy zadowoleni z szybkiej reakcji rządu na problem, który wskazywaliśmy jako duże zagrożenie tak dla handlu, który reprezentujemy, budżetu państwa, jak też dla polskiego społeczeństwa, w tym młodzieży, która ma nieograniczony dostęp do "tytoniu kolekcjonerskiego" - komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu.- Nie możemy pozwolić na sytuację, w której Bruksela chce ograniczać legalny handel wyrobami tytoniowymi, podczas gdy szara strefa tych wyrobów ma się coraz lepiej, a

Polska Izba Handlu zwróciła sie do Premiera Donalda Tuska z oficjalnym apelem o przyspieszenie działań rządu celem wypracowania ostatecznego modelu ustawowego regulującego wysokość opłat Interchange na polskim rynku.


"Każdy miesiąc oczekiwania na rozwiązanie legislacyjne obniżające wysokość opłat interchange do poziomu odpowiadającego średniej europejskiej to dla polskiego handlu i usług ok. 70 do 100 mln zł strat." - czytamy w liście Polskiej Izby Handlu skierowanym do Premiera - "W imieniu reprezentowanych przez Polską Izbę Handlu środowisk oraz ponad 30 tysięcy podmiotów handlu detalicznego zwracamy się z pilną

Polska Izba Handlu ocenia negatywnie najnowsze plany Ministerstwa Finansów, które ogłosiło projekt wzrostu akcyzy na wyroby tytoniowe, mający wejść w życie w 2013 roku.

- Jesteśmy zaniepokojeni założeniem, jakoby samo zwiększenie podatku miało przełożyć się bezpośrednio na spadek liczby palaczy w Polsce

W nawiązaniu do dzisiejszej informacji prasowej nt. planów budżetowych na rok 2013 podanej przez Ministerstwo Finansów Polska Izba Handlu wyraża swoje obawy związane z zaostrzającą się sytuacją w kategorii sprzedaży wyrobów tytoniowych.

W perspektywie ogłosznych przez KE założeń rewizji dyrektywy 31/2001/WE (dyrektywa tytoniowa) ograniaczającej znacznie ofertę legalnych wyrobów tytoniowych w państwach członkowskich (eliminacja min. papierosów typu slim, oraz mentolowych), oraz ułatwiającą podrabianie opakowań (jednolite opakowania w przyszłości pozbawione znaków handlowych) w połączeniu z rosnącą akcyzą, a więc ceną papierosów może doprowadzić do ogromnego wzrostu popularności papierosów z nielegalnych źródeł - oceniają eksperci Polskiej Izby Handlu.

 

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2