Kategoria mikro- małych i średnich przedsiębiorstw jest szczególnie istotna z punktu widzenia strategii rozwoju gospodarki na świecie, jest również priorytetem w działaniach Unii Europejskiej i - przynajmniej nominalnie - dla polskiego Rządu. Ostatnie działania tego ostatniego budzą duże wątpliwości przedstawicieli Polskiej Izby Handlu.
- Resort finansów nie po raz pierwszy uderza w najbardziej produktywny sektor gospodarki, a jednocześnie sektor najbardziej niedofinansowany - mówi Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu - Według oceny Polskiej Izby Handlu zrzeszającej zarówno drobnych przedsiębiorców, jak też producentów urządzeń kasowych prowadzona przez MF gwałtowna fiskalizacja małego biznesu oraz zmiany wytycznych bez zachowania okresów przejściowych mogą doprowadzić do kolejnego załamania koniunktury w handlu.
Mowa min. o rozporządzeniu Ministra Finansów, które weszło w życie z dniem 1 marca, narzucając obowiązek stosowania kas fiskalnych przez przedsiębiorców przekraczających poziom 20 tys pln obrotu rocznie.
Czy czterokrotny wzrost strat w handlu (do
W związku z informacją o skierowaniu do prac sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych obniżającego wysokość opłat za obsługę kart płatniczych w Polsce Polska Izba Handlu zaapelowała do Marszałek Sejmu ostrzegając przed spodziewanymi naciskami ze strony organizacji płatniczych.
W nawiązaniu do wypowiedzi Pana Tomasza Suchańskiego, dyrektora generalnego sieci Biedronka opublikowanej przez portalspozywczy.pl w artykule z dnia 7 marca 2013 (link) informujemy, że zgodnie z naszą najlepszą wiedzą nie istnieje oficjalne stanowisko UOKiK w sprawie ograniczenia sprzedaży produktów markowych w unikalnych gramaturach do niektórych sieci dyskontów, na które powołuje się w swojej wypowiedzi Pan Suchański w nawiązaniu do wątpliwości Polskiej Izby Handlu.
Polska Izba Handlu zajmowała się sprawą dedykowanych gramatur produktów markowych w roku ubiegłym, kiedy to został udowodniony fakt udzielania przez producentów odmów sprzedaży wybranych gramatur produktów markowych argumentowanych produkowaniem ich na wyłączność sieci Biedronka należącej do Jeronimo Martins Polska. Zebrany materiał dowodowy został przekazany do UOKiK z prośbą o rozpatrzenie naszych wątpliwości.
UOKiK odmówił wówczas rozpoznania materiału, wszczęcia postępowania i zajęcia oficjalnego stanowiska, poprzestając na nieformalnej opinii, że zarejestrowane przez nas odmowy sprzedaży artykułów markowych w unikalnych gramaturach sieciom innym niż Biedronka nie stanowią czynu nieuczciwej konkurencji. Tym samym sprawa została więc niejako rozstrzygnięta arbitralnie bez jej oficjalnego rozpoznania. Skorzystanie przez Prezesa UOKiK z prawa do niepodejmowania rozpoznania i wszczęcia postępowania uniemożliwiło jednocześnie złożenie formalnego odwołania, co zamknęło Izbie możliwości dalszego zadziałania w tej sprawie.
Działanie to w praktyce oznacza brak wiążącego stanowiska UOKiK w tej sprawie wydanego w trybie administracyjnym. Trudno więc nazywać to działanie zajęciem stanowiska, jest to raczej unikanie podjęcia tematu i blokowanie działań związanych z formalnym wyjaśnieniem sytuacji.
Komunikat prasowy z dnia 07-03-2013
W imieniu Komitetu Handlu przy Krajowej Izbie Gospodarczej zapraszamy na konfrerenję prasową:
Od kiedy kradzież nie jest przestępstwem?
Na konferencji zaprezentujemy