Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w sierpniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,3% niższa niż przed rokiem, a liczba transakcji spadła w tym czasie o 7,9%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2021 r.: -6,5 mdm % , -5,3 rdr %

W porównaniu z upalnym lipcem br. zarówno obroty, jak i łączna liczba klientów odwiedzających sklepy małoformatowe do 300 m2 obniżyły się o prawie 7%. Największe spadki odnotowała kategoria najbardziej wrażliwa na wahania temperatur, czyli lody. W sierpniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 30% mniej opakowań lodów niż rok temu i o 40% mniej niż w lipcu br.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6%

Chłodny sierpień przyniósł także duże spadki w innych kategoriach wrażliwych na pogodę – w analizowanym okresie w sklepach małoformatowych sprzedało się o 23% litrów wody butelkowanej i aż o 33% litrów napojów gazowanych mniej niż w sierpniu 2020 r., co przełożyło się na spadki w ujęciu wartościowym odpowiednio o 20,5% i o 5% (w przypadku napojów gazowanych spadek wartości sprzedaży został ograniczony przez wzrosty cen związane z opłatą cukrową). Piwo, czyli kategoria, która 2021 r. nie może zaliczyć do udanych, w sierpniu znów musiało się zmierzyć ze spadki sprzedaży – klienci sklepów małoformatowych kupili o 19% mniej opakowań piwa niż przed rokiem i wydali na nie o 17% mniej. W ujęciu rdr niewielki spadek w ujęciu wolumenowym dotknął nawet najdynamiczniej rosnącą część rynku piwa, czyli warianty bezalkoholowe. Wydatki na ten rodzaj piwa w porównaniu z sierpniem 2020 r. wzrosły jednak o 7%, do czego przyczyniły się w dużej mierze wyższe ceny piw smakowych, objętych podobnie jak inne słodzone napoje opłatą cukrową.

Sierpień 2021 r. nie był udany również dla mocniejszych alkoholi – sprzedaż wódek w ujęciu wolumenowym spadła o 12% w porównaniu z sierpniem 2020 r., co przełożyło się na spadek wartości sprzedaży o 4%. Wydatki na whisky utrzymały wprawdzie się na poziomie sprzed roku, jednak wina stołowe odnotowały spadek o 10%.

Lepiej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się natomiast m.in. słodycze, szczególnie impulsowe (wydatki na batony czekoladowe wzrosły o 14% w porównaniu z sierpniem 2020 r.), dania gotowe oraz żywność dla zwierząt (wartość sprzedaży w ujęciu rdr urosła o niemal 5%).

W sierpniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,18 zł, o 3% więcej niż w sierpniu 2020 r. i aż o 19% więcej niż dwa lata wcześniej.

Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w sierpniu 2021: mdm -6,5%%, rdr +0,5%.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2