Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 2,3% wyższe niż we wrześniu i aż o 7,8% wyższe niż w październiku 2016 r. Całkowita liczba transakcji utrzymała się na poziomie sprzed miesiąca, a w ujęciu rok do roku wzrosła o około 3%.

Październik to czas, kiedy w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyraźnie spada sprzedaż kategorii typowo letnich, takich jak piwo czy napoje czy lody. W październiku 2017 r. liczba paragonów, na których pojawiały się lody impulsowe lub familijne, była o ponad 50% niższa niż we wrześniu. Klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgali w tym czasie po czekolady (wydatki na tę kategorię były prawie 9% wyższe niż we wrześniu) czy batony, wzrosło również zainteresowanie gorącymi napojami, takimi jak herbaty (wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm o 8%) czy kawy. W ostatnim miesiącu w sklepach małego formatu znacznie lepiej niż we wrześniu sprzedawały się też praliny (wydatki na nie zwiększyły się aż o 30%), ale za ten wzrost odpowiadała głównie jedna okazja - Dzień Nauczyciela. Październik, a szczególnie ostatnie jego tygodnie, to okres, w którym szczyt sprzedaży osiągają znicze – również w tym roku wydatki na tę kategorię w październiku były kilkukrotnie wyższe niż w poprzednich miesiącach.

W ujęciu rok do roku w październiku 2017 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 odnotowano wzrost zarówno liczby transakcji, jak i obrotów. Wyższa wartość sprzedaży to efekt wzrostu cen żywności, ale też nieco cieplejszego niż w 2016 r. października, co przełożyło się na wyższą niż przed rokiem liczbę transakcji z piwem oraz napojami. W ostatnim miesiącu w sklepach małoformatowych wzrosła sprzedaż najważniejszych kategorii produktowych, czyli alkoholu i wyrobów tytoniowych – wydatki na nie były odpowiednio o 7% i o 5% wyższe niż przed rokiem. Jak pokazują dane paragonowe klienci częściej niż przed rokiem sięgali również po produkty, łatwe w przygotowaniu i oszczędzające czas, takie jak różnego rodzaju dania gotowe - liczba paragonów z gotowymi daniami chłodzonymi wzrosła w porównaniu z październikiem 2017 r. o niemal 30%, podobny wzrost odnotowały dania instant. Wyraźnie zwiększyło się także zainteresowanie zdrowymi przekąskami, takimi jak na przykład batony zbożowe (wzrost liczby transakcji o 11%) czy chipsy owocowe (wzrost o 25%). Duże wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały kategorie, które w ostatnim czasie znacząco podrożały, jak jajka czy masło (w październiku wydatki na kategorię były o 24% wyższe niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji spadła o około 13%).

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2017 r. wyniosła 13,6 zł, czyli o ponad 4% więcej niż w październiku 2016 roku i o prawie 3% więcej niż we wrześniu br.

Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2