Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 2% wyższa niż w czerwcu 2020 r., a liczba transakcji wzrosła a tym czasie o niespełna 3%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2021 r.: mdm +5,3% , rdr + 1,6 %

Upały w czerwcu 2021 r. przełożyły się na wzrost liczby transakcji w porównaniu z majem br. około 9%, natomiast wartość sprzedaży wzrosła w tym czasie o 5%. Największe wzrosty odnotowały lody i woda (w czerwcu 2021 r. wydatki na nie były o ponad 50% wyższe niż w maju), a także inne napoje. W czerwcu klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 wydali na piwo o 17% więcej niż w maju, a szczyt sprzedaży tej kategorii miał miejsce w upalną sobotę 19 czerwca, w dniu meczu Polska - Hiszpania w ramach Euro 2020 (sprzedaż piwa w tym dniu była o 50% wyższa niż średnia dzienna sprzedaż w całym czerwcu). Warto również dodać, że w tym dniu piwo pojawiało się na co trzecim paragonie, podczas gdy w całym czerwcu kategoria ta była obecna na 27% paragonów w sklepach małoformatowych. Dni, w które Polacy kibicowali swojej reprezentacji, to także czas kiedy duże wzrosty notowała sprzedaż chipsów, jednak w całym czerwcu wydatki na tę kategorię były tylko o 6% wyższe niż w maju 2021.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: - 1%

W porównaniu z czerwcem 2020 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych w czerwcu br. była tylko o około 3% wyższa, a wartość sprzedaży wzrosła o prawie 2%. W czerwcowych danych wyraźnie widać zmianę zachowań zakupowych - klienci przychodzą do sklepów znacznie rzadziej niż przed pandemią i starają się robić większe zakupy. Warto odnotować, że w porównaniu z również upalnym czerwcem 2019 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o 16% niższa, mimo iż wartość sprzedaży wzrosła w tym czasie tylko o niespełna 2%.

Średnia wartość koszyka w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła w czerwcu 2021 r. 17,71 zł, czyli prawie tyle co przed rokiem. W porównaniu z czerwcem 2019 r. średnia wartość transakcji wzrosła o 19%, jednak w dużej mierze przyczyniły się do tego rosnące ceny, gdyż średnia liczba opakowań wkładanych do koszyka zwiększyła się w tym czasie tylko o 4%.

W czerwcu 2021 r. duże wzrosty zarówno wartości, jak i wolumenu sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 odnotowały kategorie, które rok wcześniej ze względu na niekorzystną pogodę i pandemię, radziły sobie słabiej – m.in.: lody impulsowe (wzrost wartości sprzedaży rok do roku o ponad 40%), napoje izotoniczne czy woda czysta (wzrost o 36%). Klienci sklepów małoformatowych znacznie więcej niż przed rokiem wydali również m.in. również m.in. napoje gazowane i wodę smakową (odpowiednio o 23% i 34%), ale trzeba pamiętać, że za wzrostem tym stoją wyłącznie wyższe ceny (opłata cukrowa), ponieważ w przeliczeniu na litry sprzedaż napojów gazowanych spadła o 12%, a sprzedaż wody smakowej utrzymała się na poziomie sprzed roku. Wzrost cen wynikający z opłaty małpkowej nie zrekompensował natomiast spadku wolumenu sprzedaży wódek smakowych i czystych – w czerwcu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 18% mniej litrów wódek czystych i smakowych niż rok wcześniej.

Duże wzrosty wartości sprzedaży (o prawie 8%) w porównaniu z czerwcem 2020 r. odnotowała natomiast inna ważna dla małego formatu kategoria – produkty tytoniowe. W czerwcu 2021 r. nieco lepiej niż przed rokiem sprzedawały się papierosy i tytoń,  duże wzrosty odnotowały alternatywne produkty – wkłady do pogrzewaczy tytoniu oraz pody do elektronicznych papierosów.

Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w czerwcu 2021: mdm +3,4%, rdr +4,1%.

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis