Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Polska Izba Handlu przedstawiła Ministerstwu Przedsiębiorczości i Technologii zestaw propozycji dotyczących projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych.

Celem tych zmian ma być poprawa warunków przejmowania firm osób zamierzających odejść na emeryturę przez ich następców.

Dotychczasowa ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej dotyczyła jedynie przypadków sukcesji po śmierci przedsiębiorcy. To dobrze, że MPiT zajął się w nowym projekcie ustawy zagadnieniami dotyczącymi sukcesji za życia biorąc pod uwagę nasze postulaty, które zgłaszamy już od 2018 roku. Jednak aby rozwiązania były kompletne potrzebne są pewne poprawki i te propozycje właśnie złożyliśmy – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Proponowane przez PIH zmiany dotyczą między innymi przeniesienia praw i obowiązków związanych z koncesjami, licencjami i pozwoleniami w przypadku sukcesji za życia. Jest to szczególnie ważne dla przedsiębiorstw handlowych prowadzących handel alkoholem, ale także w przypadku przedłużenia trwania spółki osobowej po śmierci wspólnika, podział ogółu praw i obowiązków wspólnika w spółce osobowej między kilka osób, umożliwienia obniżenia, rozłożenia na raty lub odroczenia płatności, gdy w skład spadku wchodzi przedsiębiorstwo i wielu innych aspektów.

40% przedsiębiorców w handlu przekroczyło 50-ty rok życia. Powinni mieć możliwość skutecznej i nieskomplikowanej sukcesji w przypadku decyzji o przejściu na emeryturę. Każdy ma prawo do zasłużonego odpoczynku. Potrzebna jest możliwość prostego i płynnego przekazania swoich biznesów – dodaje Waldemar Nowakowski, prezes PIH.

Warto podkreślić, że problem sukcesji za życia i jego ocena przez Polską Izbę Handlu została odnotowana w opublikowanym niedawno w raporcie MPiT dotyczącym ograniczenia handlu w niedziele.

Uwagi PIH tutaj

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis