Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych CMR i PIH, w lutym 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do lutego 2018 r. wzrosła o 10%, a liczba transakcji była o prawie 5% wyższa niż przed rokiem. W porównaniu ze styczniem 2019 r. obroty obniżyły się o 2,8%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 1%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lutym 2019 r.: +10% rdr, -2,8% mdm

Luty jest o 3 dni krótszy od stycznia, dlatego w ujęciu mdm większość kategorii w tym miesiącu odnotowuje spadki zarówno w wartości sprzedaży, jak i w liczbie transakcji. W tym roku z uwagi na dość wysokie jak na luty temperatury (w niektórych dniach dochodziły one do kilkunastu stopni ⁰C) sprzedaż niektórych kategorii szczególnie wrażliwych na pogodę była wyższa niż w styczniu br. Wzrost liczby transakcji w porównaniu z ubiegłym miesiącem odnotowały np. piwo, napoje gazowane oraz niegazowane czy wody (liczba paragonów z ta kategorią była o 5% wyższa niż w styczniu).

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +4,5%

Wzrost o ponad 10% w ujęciu rocznym, to efekt zarówno wyższej liczby transakcji, jak i większego koszyka – w lutym w lutym 2019 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 14,84 zł, o 4,5% więcej niż rok wcześniej. Wzrost średniej wartości koszyka widoczny jest również w supermarketach 301-2500 m2 (w lutym 2019 r. wyniosła ona około 30 zł, o ponad 3% więcej niż rok wcześniej), jednak mniejsza niż przed rokiem liczba transakcji przełożyła się ostatecznie na spadek obrotów w tym kanale o 4,4% w ujęciu rocznym i o 5,4% w ujęciu miesięcznym.

Jak pokazują dane CMR I PIH, w porównaniu z dość chłodnym lutym 2018 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyraźnie zwiększyła się w tym czasie sprzedaż m.in. piwa (liczba paragonów z tą kategorią była o 9% wyższa niż rok wcześniej, a wydatki na nią zwiększyły się o 16%), napojów, szczególnie gazowanych i energetyzujących i wody. Klienci częściej niż przed rokiem sięgali również po inne ważne dla małego formatu kategorie – papierosy, wódki czyste i smakowe, a także słodycze (głównie batony i wafelki impulsowe). Spadki sprzedaży w porównaniu z zeszłorocznym lutym odnotowały natomiast m.in. kawy i herbaty (sięgnęło po nie 4% klientów mniej niż przed rokiem), wino grzane, a także tanie trunki winopodobne.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 64 (10/2019)

bryt napis

Produkt Polski

Produkt Polski logo

Dołącz do webinarium nt. mechanizmu podzielonej płatności

Webinarium DOLACZ MPPlogotypy

Dołącz do webinarium nt. wykazu podatników VAT

Webinarium DOLACZ Wykazlogotypy

Kongres Mięsny

27 lutego 2020

Warszawabanery KM 2020 PIH 400x300

Forum Rozwoju Biznesu

6 marca 2020

Katowice

frb logo

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

21-23 kwietnia 2020

Warszawa

21 23.04.2020 2