Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych CMR i PIH, w listopadzie 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,1% wyższa niż rok wcześniej i o 9,2% niższa niż w październiku 2018 r. Liczba transakcji w listopadzie br. była aż o 13% niższa niż miesiąc wcześniej i o około 2% niższa niż w listopadzie 2017 r.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie 2018 r. : rdr +4,1%, mdm -9,2%

Niższe temperatury i dwa dodatkowe dni wolne w listopadzie przełożyły się na spadek większości kategorii w ujęciu mdm. Duże spadki zanotowały kategorie napojowe – w listopadzie liczba paragonów, na których występowały wody czyste, spadła w porównaniu z wrześniem o 19%, a liczba paragonów z napojami gazowanymi była niższa o 18%. Niższe temperatury nie sprzyjały konsumpcji piwa (wydatki na nie były o 11% niższe niż w październiku), ale już na kategorię wódek czystych nie miały większego wpływu (wartość sprzedaży tej kategorii utrzymała się na poziomie z października). Jak co roku jesienne chłody przyczyniły się natomiast do wzrostu popytu na wina grzane – w listopadzie wartość ich sprzedaży była o prawie 60% wyższa niż miesiąc wcześniej.

W takim samym okresie roku poprzedniego wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniósł: +8%

Jak pokazują dane CMR i PIH, niezmiennie najważniejszymi kategoriami dla sklepów małoformatowych pozostają alkohole, wyroby tytoniowe i napoje – w listopadzie odpowiadały one łącznie za niemal 50% obrotów. W listopadzie wartość sprzedaży papierosów utrzymała się na poziomie sprzed roku, natomiast wartość sprzedaży tytoniu zwiększyła się o 3%. Klienci sklepów małoformatowych coraz częściej sięgają też po wkłady do podgrzewaczy tytoniu. To kategoria, która na razie ma niewielką dystrybucję i niewysoki udział w całkowitej liczbie transakcji, ale jej sprzedaż z miesiąca na miesiąc systematycznie rośnie – w listopadzie liczba paragonów, na których pojawiały się podgrzewacze, była o 11% wyższa niż w październiku br. i 10 razy wyższa niż w listopadzie 2017 r.

W listopadzie 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 14,84 zł, czyli o 6,5% więcej niż rok wcześniej – ten wynik to po części efekt nieco wyższych niż przed rokiem cen, a po części większej liczby opakowań wkładanych jednorazowo do koszyka. W listopadzie na paragonie można było znaleźć średnio 3,7 opakowania, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

 

cmr logo nowe http://www.cmr.com.pl/

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 65 (12/2019)

bryt napis

Produkt Polski

Produkt Polski logo

Dołącz do webinarium nt. mechanizmu podzielonej płatności

Webinarium DOLACZ MPPlogotypy

Dołącz do webinarium nt. wykazu podatników VAT

Webinarium DOLACZ Wykazlogotypy

Kongres Mięsny

27 lutego 2020

Warszawabanery KM 2020 PIH 400x300

Forum Rozwoju Biznesu

6 marca 2020

Katowice

frb logo

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

21-23 kwietnia 2020

Warszawa

21 23.04.2020 2