Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Marnowanie żywności jest zjawiskiem, które dotyka zarówno sklepy, gastronomię, rolnictwo, jak i każdą osobę. Niezależnie od tego, jak dobrze planujemy dostawy, zakupy i wykorzystanie nabytych produktów - część z nich trafia na śmietnik. W wyniku tego zjawiska w Polsce co roku wyrzuca się blisko 9 mln ton żywności, przez co zajmujemy niechlubne 5 miejsce wśród krajów Unii Europejskiej.

Najczęściej do kosza trafia pieczywo (58%), ziemniaki (37%), wędliny (37%) oraz warzywa i owoce (po ok. 18%), czyli produkty szybko psujące się. Wiele sklepów zastanawia się co zrobić, aby tych produktów marnować jak najmniej: proponują promocyjne ceny na produkty ze zbliżającym się terminem ważności lub tuż przed zamknięciem sklepu - jednak zawsze coś zostaje. Co robić z tą żywnością?

Pierwszym działaniem, jakie bym rekomendowała jest po prostu oddanie produktów potrzebującym. Głośnym echem odbiła się sprawa piekarza o dobrym sercu , który rozdawał niesprzedany chleb, a Urząd Skarbowy naliczył mu bardzo wysokie podatki. Wywołało to ogromne oburzenie społeczne i dzięki naciskom opinii publicznej od 2009 roku żywność oddawana na cele charytatywne nie jest obciążona podatkiem VAT, jeśli oddają ją wytwórcy żywności np. piekarze, a od 2013 ulga dotyczy również sklepów.

Oddać ale komu?

Najprostszym rozwiązaniem jest kontakt z Bankami Żywności, są one w stanie rozdysponować każdą ilość jedzenia, nawet tego z bardzo krótką datą przydatności do spożycia oraz produkty mrożone. Współpracują z wieloma organizacjami charytatywnymi, jadłodajniami dla ubogich, świetlicami środowiskowymi, ośrodkami wychowawczymi, domami dziecka czy hospicjami. W 2017 roku Banki Żywności wsparły 1 447 844 osób potrzebujących w Polsce przekazując ponad 6500 ton żywności.

Kontakt do Banków Żywności: https://bankizywnosci.pl/kontakt/banki-zywnosci/

Mimo, że sklepy odpowiadają za marnowanie żywności w niewielkim stopniu (zaledwie 5%) to możemy wpłynąć na największych marnujących - naszych klientów , aby oni rozsądniej kupowali. Oferujmy produkty luzem (a nie tylko w wielopakach), o różnych gramaturach, ograniczmy promocje „3 w cenie 2”, oferujmy produkty sypkie (typu fasola) na wagę. Przydatne mogą być również przepisy co pysznego upichcić z tak zwanych „resztek” dodawane np. w formie ulotki przy zakupie konkretnych produktów lub zawieszone w odpowiednich alejkach.  

Marnowanie żywności wiąże się także z ogromnym kosztem dla środowiska - aby ją wytworzyć wykorzystuje się hektolitry wody, paliwa i masę energii. Aby otrzymać kilogram ziemniaków trzeba zużyć 90 litrów wody, a produkcja mięsna (np. wołowiny) to ponad 10 tys. litrów wody na 1kg mięsa. Do tego dochodzi wpływ na środowisko transportu, produkcji opakowań, przechowywania i utylizacji.

Przeciwdziałanie marnowaniu żywności jest wyzwaniem dla Nas wszystkich, zarówno dla gospodarstw domowych, jak i sklepów. Jeśli jednak zaczniemy o tym myśleć już dziś, to każdego dnia problem będzie malał, a żywność zamiast na śmietniku trafi do tych, którzy naprawdę jej potrzebują.

 

kstobieckaKatarzyna Stobiecka: koordynator CSR, prywatnie pasjonatka idei społecznej odpowiedzialności biznesu

Autorka bloga www.poczuj-miete-do-csr.pl

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 64 (10/2019)

bryt napis

Produkt Polski

Produkt Polski logo

Dołącz do webinarium nt. mechanizmu podzielonej płatności

Webinarium DOLACZ MPPlogotypy

Dołącz do webinarium nt. wykazu podatników VAT

Webinarium DOLACZ Wykazlogotypy

Kongres Mięsny

27 lutego 2020

Warszawabanery KM 2020 PIH 400x300

Forum Rozwoju Biznesu

6 marca 2020

Katowice

frb logo

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

21-23 kwietnia 2020

Warszawa

21 23.04.2020 2