Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Sama idea Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) niesie ze sobą wymierne korzyści, ale zanim zaczniemy realne działania pojawia się podstawowe pytanie - o koszty takich przedsięwzięć. MŚP często rezygnują, ponieważ obawiają się, że większe projekty pociągną za sobą duże koszty, a małe aktywności pozostaną niezauważone. Jednak nawet te drobne działania mają znaczenie i warto zacząć właśnie od nich.

CSR można wprowadzać na wiele różnych sposobów, poniżej 10 pomysłów, które pomogą Wam zintegrować ideę Społecznej Odpowiedzialności Biznesu z charakterem waszej działalności.

 

1. DZIAŁAJ LOKALNIE 

Działając lokalnie nie musicie posiadać dużego budżetu na CSR, liczy się Wasz wpływ na okolicę. Można oczywiście zaangażować się w większe działanie, jak np. odnowienie placu zabaw czy wsparcie rzeczowe domu dziecka, ale nie do wszystkiego potrzeba środków finansowych. Żeby zacząć wystarczy czas i zaangażowanie, organizowanie wykładów lub warsztatów w domu kultury lub bibliotece, akcja od-śmiecenia parku, zbiórka sprzętów np. elektronicznych dla lokalnej świetlicy.

Jeśli dysponujecie miejscem w okolicy sklepu można urządzić rodzinny piknik, koszty takiego spotkania są niewielkie, a zostawią pozytywne skojarzenia u klientów i pracowników.

 

 2. POSTAW NA PRACOWNIKÓW

Pracownicy to największy kapitał. Nie zapominaj o tym, to oni najczęściej rozmawiają z klientami, ich praca jest świadectwem Waszej działalności. Rolą pracodawcy jest zadbanie o godne warunki pracy i przejrzystą komunikację, to daje poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że pracownicy są bardziej lojalni.

Mile widziane będą też drobne działania dla pracowników, jak np. konkursy. Nagroda nie musi być pieniężna. Równie mocno ucieszy wolna godzina lub możliwości wyboru zmian w grafiku.

Pracownicy są zgrani również poza pracą? Super! Możesz wesprzeć ich np. w stworzeniu sportowej drużyny piłkarskiej, kolarskiej czy biegowej. Małe wsparcie np. koszulki będzie rozpoznawalnym symbolem firmy i zaangażowania w rozwój pracowników.

 

3. ZAANGAŻUJ SIEBIE I PRACOWNIKÓW W WOLONTARIAT

Każdy może być wolontariuszem, jedyne co trzeba poświęcić to trochę czasu. Możliwe, że wśród pracowników są osoby zaangażowane w różne wolontariaty, ktoś może jeździć do schroniska lub pomaga dzieciom.

Przy odrobinie wsparcia ze strony firmy można w ramach wolontariatu np. pomóc dzieciom organizować czas. Wiele osób ma pasje, którymi chętnie się podzieli, mogą to być aktywności sportowe, modelarstwo, fotografia, wędrówki po regionie czy zwykła pomoc przy odrabianiu lekcji.

 

4. ZWRÓĆ UWAGĘ NA ŚRODOWISKO

Warto pokazać, że dobro naszej planety jest dla Was ważne i minimalizujecie negatywny wpływ na środowisko. Przyjrzyjcie się swoim odpadom (kartonom, plastikom) - co można ponownie wykorzystać? Dbajcie o zasady recyklingu.

Ludzie, gdy mogą, często wybierają rozwiązania ekologiczne. Niech w waszym sklepie oprócz „foliówek” będą torby wielorazowe, płócienne czy siatki na owoce i warzywa oraz pudełko na zużyte baterie.

 

5. WSPÓŁPRACUJ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

W regionie zawsze działa wiele organizacji pozarządowych skupionych na lokalnych problemach, warto się z nimi skontaktować.

Wystarczy też drobny gest jak udostępnienie parkingu dla autobusu honorowego oddawania krwi, powieszenie i rozpowszechnianie informacji o najbliższym spotkaniu fundacji DKMS, która poszukuje dawców szpiku dla dziecka z waszego miasta. Możecie również wesprzeć organizacje typu Caritas, UNICEF, PAH czy Szlachetna Paczka.

 

6. STAWIAJ NA LOKALNE PRODUKTY

Wspieranie lokalnych produktów jest bardzo ważne dla rozwoju regionu. Sama mam ulubiony osiedlowy sklepik, do którego zawsze idę po najlepsze ogórki małosolne pod słońcem, właśnie takie drobne rzeczy zwiększają przywiązanie do sklepu. Jeśli macie w swojej ofercie produkty regionalne, od waszych rodzimych dostawców, promujecie je.

Ostatnimi czasy wiele mówi się np. o ratowaniu pszczół. Z dużym prawdopodobieństwem w waszym mieście są aktywiści, którzy chętnie opowiedzą o tym, co można zrobić, żeby pomóc pszczołom. Spotkanie z nimi to dobra okazja do promowania lokalnych bartników i miodu z regionu. Można to połączyć np. z jarmarkiem zdrowej żywności, piknikiem czy zwykłą pogadanką.

 

7. DBAJ O RELACJE Z DOSTAWCAMI

Zwróćcie też uwagę na kontakty z dostawcami, nie każcie im długo czekać na odpowiedź czy płatność, wasza współpraca jest jednym z kluczowych elementów w prowadzeniu biznesu, a uczciwość w tym aspekcie buduje wizerunek firmy odpowiedzialnej.

 

8. DZIAŁAJ NA JASNYCH ZASADACH, BĄDŹ TRANSPARENTNY I RZETELNY

            Jasne zasady to podstawa w każdej firmie, warto je rozpisać i zawiesić na zapleczu. Może stworzyć skrzynkę na pomysły? Kto lepiej od pracowników wie co jest potrzebne i co można by ulepszyć? Jeśli należycie do większej grupy zadbajcie o to, żeby ten głos mógł pójść wyżej. Dzięki jasno określonym zasadom łatwiej jest uniknąć nieporozumień i poprawić efektywność pracy, pracownik wysłuchany to też pracownik bardziej zadowolony i lojalny.

 

9. NIE MARNUJ ŻYWNOŚCI

Czy wiecie, że w Polsce marnuje się aż 9 milionów ton żywności rocznie? Wasza rola, jako sklepów jest ogromna, a przeciwdziałać marnowaniu żywności można na wiele sposobów.

Najprostszy to współpraca z Federacją Polskich Banków Żywności i umówienie odbioru produktów tuż przed upłynięciem terminu ważności. Niektóre warzywa i owoce nie są kupowane, bo są „brzydsze”, np. obite czy przywiędłe. Można je zaproponować późnym wieczorem (na krótko przed zamknięciem) w dużo niższej cenie. Szybko się okaże, że znajdzie się kilku stałych odbiorców tych produktów.

 

10. BĄDŹ ODPOWIEDZIALNY – UCZESTNICZ W OGÓLNOPOLSKICH AKCJACH

Jeśli jeszcze tego nie robicie to naprawdę warto uczestniczyć w ogólnopolskich akcjach edukacyjnych takich jak odpowiedzialna sprzedaż alkoholu – nie dla osób poniżej 18 roku życia, nie dla kobiet w ciąży. Sama obecność informacji na ten temat wskazuje na wasze zaangażowanie.

 

 

kstobieckaKatarzyna Stobiecka: koordynator CSR, prywatnie pasjonatka idei społecznej odpowiedzialności biznesu

Autorka bloga www.poczuj-miete-do-csr.pl

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis