Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Kto decyduje o tym, jakie soki i nektary piją Polacy? Bardzo duże znaczenie ma to, gdzie zwykle je kupujemy, ponieważ trendy na tym rynku poprzez ceny i ofertę produktową wyznaczają przede wszystkim dyskonty i duże sieci handlowe. Nie bez znaczenia jest też polityka dystrybucyjna i cenowa największych producentów soków i nektarów. Świadczą o tym wyniki najnowszego rankingu „Równi w Biznesie” przygotowanego przez Grupę Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu.

Największym producentem soków i nektarów w Polsce – według wartości produkcji – jest Maspex. Jednocześnie jest to firma, która – będąc na drugim miejscu w rankingu „Równi w Biznesie” – po partnersku traktuje różne typy sklepów. Według oceny ekspertów Eurocash, produkty takie jak „Caprio”, „Tarczyn”, „Tymbark”, „Dr. Wit” i „Kubuś” kupimy za porównywalną cenę zarówno w sklepach małopowierzchniowych, jak i w supermarketach czy dyskontach. Liderem tegorocznego zestawienia jest Colian znany z soków i nektarów „Hellena”. Wprawdzie firma zajmuje dopiero 10. miejsce, jeśli chodzi o wartościowy udział w rynku soków ogółem, to jednak korzysta na tym, że kryteria oceny w rankingu są jednakowe dla wszystkich. O partnerskie relacje z handlem małoformatowym dbają też Victoria Cymes i Marwit, kojarzony głównie z produktami o krótkim terminie przydatności do spożycia. Dopiero na 5. miejscu znalazł się drugi największy producent soków i nektarów w Polsce: Hortex Holding („Costa”, „Hortex”).

Nieco gorzej wypadł trzeci na liście największych producentów, a szósty w rankingu „Równi w Biznesie” Polmlek, który mimo to może pochwalić się prowadzeniem najlepszej na rynku, jednolitej dla wszystkich rodzajów sklepów polityki cenowej. Jednocześnie ta sama firma jest dziesiąta na liście jeśli chodzi o dystrybucję, przez co produkty takie jak: „Fortuna”, „Garden”, „Pysio” i „Sonda Vita” łatwiej znaleźć w sklepach wielkopowierzchniowych niż w sklepach osiedlowych. Ostatnie miejsce w zestawieniu zajęła piąta pod względem wartości produkcji Coca-Cola Company. Jej sok „Cappy” zamyka ranking jeśli chodzi o porównanie średnich jego cen w sklepach małopowierzchniowych oraz w supermarketach i dyskontach. Ta sama firma w najmniejszym stopniu spośród dziesięciu największych producentów soków i nektarów w Polsce realizuje swój wzrost sprzedaży poprzez wzrost na rynku małoformatowym.

Wyniki rankingu producentów soków i nektarów ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:

  1. COLIAN 83
  2. MASPEX 80
  3. VICTORIA CYMES 58

MARWIT 58

  1. HORTEX HOLDING 57
  2. POLMLEK 53
  3. FOODCARE 51

DAWTONA 51

  1. PURE PLUS 33
  2. COCA-COLA COMPANY 27

Im więcej punktów tym bardziej zrównoważona strategia.

- W Europie Środkowowschodniej to właśnie Polacy piją najwięcej soków. Zgodnie z zeszłorocznymi danymi Krajowej Unii Producentów Soków statystyczny Polak wypija ok. 14 litrów soków rocznie, a jeszcze trzy lata temu było to ok. 11 litrów. Duża popularność tego rodzaju napojów cieszy zarówno producentów, jak i handlowców. Małoformatowe sklepy detaliczne są – według badań Nielsena – odwiedzane przez konsumentów niemal codziennie. Dlatego na ich półkach stale powinny być obecne wszystkie najpopularniejsze marki oraz cieszące się rosnącym zainteresowaniem nowości takie jak mieszane soki owocowe, soki warzywne, soki z dodatkami i napoje produkowane na bazie soków, a nie koncentratu – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Największym wygranym tegorocznego rankingu jest Colian, który w porównaniu do zeszłego roku awansował, aż o osiem miejsc. Swój wynik o 4. miejsca poprawiła też Victoria Cymes. Największe spadki zanotowali zagraniczni producenci: koreański Pure Plus (spadek z miejsca 3. na 9.) i Coca-Cola Company (spadek z 4. na 10. pozycję).

- Jeśli chodzi o ofertę soków, to właściciele małoformatowych sklepów za często stoją na przegranej pozycji w stosunku do dyskontów czy hipermarketów. Nie tylko ze względu na wyższe ceny, po jakich muszą nabywać towary, ale również przez brak przychylności części producentów – również tych wiodących – i pomijaniu przez nich niezależnego handlu podczas planowania dystrybucji, cen i promocji – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Ranking został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o posiadane dane agencji badawczej Nielsen za okres od czerwca 2017 do maja 2018 r. Zestawiono ze sobą wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdemu obszarowi przypisano odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Końcowa liczba punktów, jaką otrzymuje producent, jest średnią ważoną wyników wszystkich tych wskaźników.

Ranking „Równi w Biznesie” jest wspólną inicjatywą Grupy Eurocash, lidera w hurtowej dystrybucji produktów FMCG w Polsce i Polskiej Izby Handlu, największego w naszym kraju reprezentanta handlu detalicznego i usług.

Ranking soków>>>

O Rankingu>>>

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 57 (7/2018)

bryt napis

Ankieta Ministerstwa Finansów

od 6 do 20 września

SplPaym ankieta

 

od 6 do 20 września

Targi Producentów Marek Własnych i Produktów Naturalnych PL SHOW

18-19 września 2018

Lublin

pls18 400X300px

XI Fresh Market

27 września 2018

Ożarów Mazowiecki

Targi TransLogistica Poland

Warszawa

6-8 listopada 2018

tp2018 400x300 pl