Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Szanowni Państwo, Polscy Handlowcy!

Zwracamy się do Was z wezwaniem do działania w związku z projektem ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Ustawa ta miała wyrównywać szanse polskich handlowców w walce o polski rynek z zagranicznymi dyskontami i hipermarketami. W przedstawionej wersji ustawa nie tylko nie wyrównuje szans, ale może wzmocnić największe sieci kosztem polskich handlowców. Ustawa zawiera trzy kluczowe narzędzia osłabienia polskich kupców:

1. Opodatkowanie sieci franczyzowych, partnerskich i spółdzielczych. Organizowanie się niezależnych przedsiębiorców w ramach sieci franczyzowych, systemach partnerskich, lojalnościowych, spółdzielczych czy też grupach zakupowych  miało na celu poprawienie konkurencyjności prowadzonych przez nich sklepów. Przystępując do sieci franczyzowej, niezależny sklep ma szansę skorzystać z instrumentów, które dla pojedynczego sklepu byłyby zbyt kosztowne takich jak wspólna marka, reklamy, gazetki, wsparcie marketingowe i operacyjne. Zgodnie z projektem, podatkiem zostaną objęte wszystkie niezależne sklepy które mają wspólne logo sieci franczyzowej albo produktu.

2. Skala podatkowa. W propozycji MF wyłączone z opodatkowania byłyby sprzedaż poniżej 1,5 miliona PLN miesięcznie. Sprzedaż do 300 milionów PLN miesięcznie miałaby zostać opodatkowana stawką 0,7%, a powyżej 300 milionów PLN 1,3%. Uważamy, że powinna być wprowadzona jeszcze jedna stawka podatkowa lub też zwiększona sprzedaż zwolniona od opodatkowania. Spłaszczenie skali podatkowej powoduje, że największe sieci będą w praktyce płacić nie wiele więcej niż średni gracze. Dodatkowo należy pamiętać, że najwięksi gracze mają dużo większą możliwość przerzucenia kosztów podatku na swoich dostawców, czego nie będą mogły zrobić mniejsze podmioty.  Paradoksalnie może to wzmocnić największych graczy rynkowych np. Biedronkę, Lidla czy Auchan.

3. Droższa sprzedaż w weekend. Sprzedaż realizowana w weekend ma być opodatkowana jedną stawką 1,9% - taką samą dla wszystkich sklepów objętych podatkiem. Należy zaznaczyć, że szczególnie sobota jest dniem, kiedy w małych sklepach mamy do czynienia z większą sprzedażą. Opodatkowanie takie może doprowadzić do sytuacji, gdzie większe podmioty, które przeniosą obciążenia na swoich dostawców, będą mogły np. stosować bardzo agresywne promocje przyciągające konsumentów do swoich sklepów.

W takiej sytuacji nie możemy biernie czekać aż zostanie wprowadzone w życie złe prawo. Każdy z nas może i powinien zaangażować się w działania na rzecz zakomunikowania rządzącym jak niekorzystne regulacje dla polskiego handlu chcą wprowadzić. Z własnego życiowego doświadczenia wiecie, że nie ma sytuacji w których nie można już nic zrobić. Nie milczmy! Pokażmy jak wielu nas jest!

Polska Izba Handlu wzywa wszystkich zainteresowanych obroną polskich handlowców do akcji wysyłania listów do Pani Premier Beaty Szydło oraz do wysyłania listów do parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości. Wzywamy także do zbierania podpisów klientów Waszych sklepów pod listami do parlamentarzystów PiS. Kopię wysłanych listów prosimy przesłać do wskazanych mediów oraz do Polskiej Izby Handlu na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Z wyrazami szacunku,

Waldemar Nowakowski

Prezes Polskiej Izby Handlu

alt

Wzór listu do parlamentarzystów można pobrać tutaj

Wzór listu do Pani Premier można pobrać tutaj

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 69 (12/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

World Food Poland

20-22 kwietnia 2021

Edycja online

worldfood2021 400x300 pl ogólne