Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

5 grudnia 2013, Warszawa, sklep Społem, Nowy Świat 53

Konferencja Polskiej Izby Handlu

Dyrektywa tytoniowa cd. – odroczony wyrok na polski handel

10 grudnia 2013 w Brukseli odbędzie się szczyt unijnych ministrów zdrowia, wtedy też mają zostać podjęte wiążące decyzje dotyczące kształtu dyrektywy tytoniowej. Decyzją Parlamentu Europejskiego z 8 października 2013 na rynku mają pozostać papierosy typu slim, natomiast sprzedaż papierosów mentolowych w UE ma zostać zakazana po ośmioletnim okresie przejściowym - istnieje jednak zagrożenie, że termin ten zostanie istotnie skrócony.

Nawet najdłuższy okres przejściowy nie rozwiąże problemów z jakimi spotka się polski handel po wejściu w życie tej dyrektywy – straci legalny handel, a zyska przemytnik.

Przedstawiciele legalnego handlu bronią się przed wydanym na nich wyrokiem – optymalnym rozwiązaniem byłoby, całkowite odejście od wprowadzania zakazu sprzedaży papierosów mentolowych,

A W NAJGORSZYM RAZIE UTRZYMANIE OŚMIOLETNIEGO OKRESU PRZEJŚCIOWEGO, TAK JAK PRZYJĄŁ TO PARLAMENT EUROPEJSKI!

Polska jest krajem, który najdotkliwiej odczuje negatywne następstwa wprowadzenia dyrektywy tytoniowej. Papierosy mentolowe to 20% rynku tytoniowego w Polsce – jesteśmy krajem unikalnym, ponieważ to u nas te produkty są najpopularniejsze. Dodatkowo Polska jest państwem granicznym Unii Europejskiej (1100 km granicy lądowej), przez to szczególnie narażonym na przemyt zakazanych w UE produktów. Już w tej chwili szara strefa to co najmniej 15%, a wycofanie papierosów mentolowych powiększy ją skokowo.

Liczba polskich sklepów, gdzie wyroby tytoniowe stanowią od 15% do 40% w całościowym obrocie to 80 000.

Spadek obrotów = całkowita likwidacja mniejszych sklepów lub redukcja zatrudnienia w większych placówkach.

Łączna liczba zagrożonych dyrektywą miejsc pracy to 566 000 (miejsca pracy związane ze sprzedażą wyrobów tytoniowych – 500 000, miejsca pracy w rolnictwie - 60 000, miejsca pracy w przemyśle – 6 000).

Wprowadzenie dyrektywy tytoniowej nie poprawi stanu zdrowia publicznego - ludzie nie przestaną palić papierosów mentolowych, a jedynie zmienią miejsce zakupu tych produktów – na szarą strefę. Według badań instytutu Homo Homini z kwietnia 2013 aż 47% ankietowanych zadeklarowało, iż będzie kupowało papierosy mentolowe czarnym rynku. Wprowadzenie zakazu sprzedaży papierosów mentolowych, jest oddaniem pieniędzy z budżetu państwa oraz z kieszeni uczciwych przedsiębiorców przemytnikom.

Dodatkowo dyrektywa tytoniowa w art. 14 zakłada wprowadzenie znakowania opakowań i systemu rejestrowania produktów w łańcuchu dostaw. Artykuł 14 dyrektywy tytoniowej w założeniu ma działać przeciwko szarej strefie, natomiast w rzeczywistości tworzy komplikacje dla handlu legalnego. Według tych zapisów producenci papierosów będą zobowiązani umieszczać na każdej paczce jej identyfikator, umożliwiający ustalenie daty i miejsca produkcji, faktury, numeru zamówienia oraz dowodów płatności wszystkich podmiotów, które nabyły towar w drodze z fabryki do punktu detalicznego. Jest to absurd, ponieważ to przemycane paczki papierosów wymagają kontroli, a nie te legalne.

Rok temu razem z organizacjami rolników i związkami zawodowymi Polska izba Handlu złożyła apel do premiera o obronę polskich miejsc pracy, które mogą zostać zagrożone przez wyeliminowanie z polskiego rynku papierosów mentolowych. Dzięki zdecydowanemu stanowisku polskich eurodeputowanych i rządu udało się w tej sprawie wiele zdziałać – mamy nadzieję, ze teraz na ostatniej prostej, w tej najważniejszej sprawie nie zabraknie determinacji.

 

Liczymy, że 10 grudnia polska racja stanu reprezentowana przez przedstawicieli naszego rządu nie zostanie zignorowana, a polski handel i rolnicy dostaną minimum osiem lat na rozwiązanie problemu jakim jest wycofanie z polskiego rynku papierosów mentolowych - Polska Izba Handlu wraz z innymi organizacjami podpisała list otwarty w tej sprawie.

 

List otwarty dostępny jest

tutaj
 

Uczestnicy: Maciej Ptaszyński Dyrektor PIH

pracownicy polskich sklepów w koszulkach z napisem: Dyrektywa tytoniowa = zagrożenie dla naszego sklepu

Prośby o zdjęcia z wydarzenia proszę kierować do rzeczniczki Polskiej Izby Handlu.

Kontakt: Joanna Chilicka, rzecznik prasowy Polskiej Izby Handlu, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript." title="blocked::mailto:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..pl, Tel.: +48 728 253 660


 

alt

 

alt

 

alt

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

bryt napis

Kampania Żyj oryginalnie

02 zo ad 1200x1200

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2