Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

alt

5 września 2013, g.10.30, Wrocław, Delikatesy Familijne, ul. Wiejska 34 

Konferencja Prasowa Polskiej Izby Handlu
Dyrektywa tytoniowa – apel przed decydującym głosowaniem 


Uczestnicy:
Maciej Ptaszyński, Dyrektor Polskiej Izby Handlu
 Aneta Zaczyńska, właściciel Delikatesów Familijnych (Eurosklep) we Wrocławiu
Pracownicy sklepów we Wrocławiu


Komisja Europejska chce zakazać sprzedaży papierosów mentolowych i slim w UE (dyrektywa tytoniowa 2011/37/WE). W dniach 9-10 września odbędzie się głosowanie plenarne Parlamentu Europejskiego w tej sprawie.

Jakie skutki będzie miała decyzja europosłów dla obywateli naszego kraju?

Dyrektywa tytoniowa zmniejszy ilość miejsc pracy (ok. 566 000).

Wycofanie ze sprzedaży papierosów mentolowych i typu slim to zmniejszenie obrotów w małych sklepach o 15%. W Polsce jest 80 000 punktów handlu detalicznego, w których wyroby tytoniowe stanowią do 40% udziału w całościowym obrocie. Wprowadzenie dyrektywy tytoniowej będzie skutkowało zamknięciem wielu rodzinnych sklepów - bo im mniejszy sklep, tym większy jest udział wyrobów tytoniowych w ogólnym obrocie sklepu, a w większych punktach redukcją miejsc pracy – bo każdy procent obrotu mniej, to realnie stanowisko pracy mniej. Łączna liczba zagrożonych dyrektywą tytoniową miejsc pracy  to 566 000: miejsca pracy w handlu związane ze sprzedażą wyrobów tytoniowych to 500 000, miejsca pracy w rolnictwie związane z uprawą tytoniu to 60 000, miejsca pracy w przemyśle to 6 000 (zwiększy to wydatki z budżetu państwa o 137 mln zł/rok na zasiłki i pomoc socjalną).

Dyrektywa tytoniowa przyczyni się do rozszerzenia szarej strefy, a zmniejszy przychody do budżetu państwa.
Działania prohibicyjne zawsze skutkują rozwojem szarej strefy. Istnieje popyt na papierosy mentolowe i typu slim, gdy zostaną one wycofane z legalnej sprzedaży, konsument będzie kupował takie produkty na czarnym rynku. Według badań przeprowadzonych przez instytut Homo Homini przeprowadzonych w kwietniu 2013 na zlecenie PIH, aż połowa respondentów uważa, że klienci będą kupować zakazane papierosy na czarnym rynku. Polska jest krajem szczególnym, ponieważ u nas jest najwyższy odsetek sprzedaży papieorsów mentolowych i typu slim (38% całej sprzedaży papierosów), a także jesteśmy krajem granicznym UE i już obecnie mamy duży problem z przemytnikami zza wschodniej granicy (już teraz szara strefa stanowi ponad 14% całego rynku tytoniowego i uszczupla wpływy do krajowego budżetu o ponad 4,5 mld złotych rocznie). Wprowadzenie dyrektywy tytoniowej zmniejszy przychodu do budżetu państwa z tytułu akcyzy i podatku o 8,85 mld zł/rok - te pieniądze zostaną oddane przemytnikom.

Dyrektywa tytoniowa uderzy w przedsiębiorców nakazując wprowadzenie skomplikowanych systemów monitorujących papierosy.
Artykuł 14 dyrektywy tytoniowej w założeniu ma działać przeciwko szarej strefie, natomiast w rzeczywistości tworzy komplikacje dla handlu legalnego. Według tych zapisów producenci papierosów będą zobowiązani umieszczać na każdej paczce jej identyfikator, umożliwiający ustalenie daty i miejsca produkcji, faktury, numeru zamówienia oraz dowodów płatności wszystkich podmiotów, które nabyły towar w drodze z fabryki do punktu detalicznego. Koszty wprowadzenia tego systemu będą ogromne, - nawet 0,5 mld zł w Polsce. Obsługa takiego systemu będzie wymagała dużego nakładu pracy, co dla wielu firm może okazać się niemożliwe do udźwignięcia. Jest to absurdalna propozycja, ponieważ to przemycane paczki papierosów wymagają kontroli, a nie te legalne.

Dla kogo decyzja europosłów będzie korzystna: dla obywateli naszego kraju, czy dla sąsiadów zza wschodniej granicy?

Polska Izba Handlu zwraca uwagę na te skutki dyrektywy tytoniowej od 2010 roku, teraz przed decydującym głosowaniem przypomina o nich.  PIH w imieniu reprezentowanych 30 000 sklepów składa na ręce europosłów Jacka Protasiewicza, Lidii Geringer de Oedenberg, Piotra Borysa, Danuty Jazłowieckej petycję z apelem o decyzję, która będzie miała na uwadze dobro reprezentowanych obywateli.

Znajdź nas na Twitterze
Biuletyn Polskiej Izby Handlu
Nr 69 (12/2020)

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

World Food Poland

20-22 kwietnia 2021

Edycja online

worldfood2021 400x300 pl ogólne