Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

alt

5 września 2013, g.10.30, Wrocław, Delikatesy Familijne, ul. Wiejska 34 

Konferencja Prasowa Polskiej Izby Handlu
Dyrektywa tytoniowa – apel przed decydującym głosowaniem 


Uczestnicy:
Maciej Ptaszyński, Dyrektor Polskiej Izby Handlu
 Aneta Zaczyńska, właściciel Delikatesów Familijnych (Eurosklep) we Wrocławiu
Pracownicy sklepów we Wrocławiu


Komisja Europejska chce zakazać sprzedaży papierosów mentolowych i slim w UE (dyrektywa tytoniowa 2011/37/WE). W dniach 9-10 września odbędzie się głosowanie plenarne Parlamentu Europejskiego w tej sprawie.

Jakie skutki będzie miała decyzja europosłów dla obywateli naszego kraju?

Dyrektywa tytoniowa zmniejszy ilość miejsc pracy (ok. 566 000).

Wycofanie ze sprzedaży papierosów mentolowych i typu slim to zmniejszenie obrotów w małych sklepach o 15%. W Polsce jest 80 000 punktów handlu detalicznego, w których wyroby tytoniowe stanowią do 40% udziału w całościowym obrocie. Wprowadzenie dyrektywy tytoniowej będzie skutkowało zamknięciem wielu rodzinnych sklepów - bo im mniejszy sklep, tym większy jest udział wyrobów tytoniowych w ogólnym obrocie sklepu, a w większych punktach redukcją miejsc pracy – bo każdy procent obrotu mniej, to realnie stanowisko pracy mniej. Łączna liczba zagrożonych dyrektywą tytoniową miejsc pracy  to 566 000: miejsca pracy w handlu związane ze sprzedażą wyrobów tytoniowych to 500 000, miejsca pracy w rolnictwie związane z uprawą tytoniu to 60 000, miejsca pracy w przemyśle to 6 000 (zwiększy to wydatki z budżetu państwa o 137 mln zł/rok na zasiłki i pomoc socjalną).

Dyrektywa tytoniowa przyczyni się do rozszerzenia szarej strefy, a zmniejszy przychody do budżetu państwa.
Działania prohibicyjne zawsze skutkują rozwojem szarej strefy. Istnieje popyt na papierosy mentolowe i typu slim, gdy zostaną one wycofane z legalnej sprzedaży, konsument będzie kupował takie produkty na czarnym rynku. Według badań przeprowadzonych przez instytut Homo Homini przeprowadzonych w kwietniu 2013 na zlecenie PIH, aż połowa respondentów uważa, że klienci będą kupować zakazane papierosy na czarnym rynku. Polska jest krajem szczególnym, ponieważ u nas jest najwyższy odsetek sprzedaży papieorsów mentolowych i typu slim (38% całej sprzedaży papierosów), a także jesteśmy krajem granicznym UE i już obecnie mamy duży problem z przemytnikami zza wschodniej granicy (już teraz szara strefa stanowi ponad 14% całego rynku tytoniowego i uszczupla wpływy do krajowego budżetu o ponad 4,5 mld złotych rocznie). Wprowadzenie dyrektywy tytoniowej zmniejszy przychodu do budżetu państwa z tytułu akcyzy i podatku o 8,85 mld zł/rok - te pieniądze zostaną oddane przemytnikom.

Dyrektywa tytoniowa uderzy w przedsiębiorców nakazując wprowadzenie skomplikowanych systemów monitorujących papierosy.
Artykuł 14 dyrektywy tytoniowej w założeniu ma działać przeciwko szarej strefie, natomiast w rzeczywistości tworzy komplikacje dla handlu legalnego. Według tych zapisów producenci papierosów będą zobowiązani umieszczać na każdej paczce jej identyfikator, umożliwiający ustalenie daty i miejsca produkcji, faktury, numeru zamówienia oraz dowodów płatności wszystkich podmiotów, które nabyły towar w drodze z fabryki do punktu detalicznego. Koszty wprowadzenia tego systemu będą ogromne, - nawet 0,5 mld zł w Polsce. Obsługa takiego systemu będzie wymagała dużego nakładu pracy, co dla wielu firm może okazać się niemożliwe do udźwignięcia. Jest to absurdalna propozycja, ponieważ to przemycane paczki papierosów wymagają kontroli, a nie te legalne.

Dla kogo decyzja europosłów będzie korzystna: dla obywateli naszego kraju, czy dla sąsiadów zza wschodniej granicy?

Polska Izba Handlu zwraca uwagę na te skutki dyrektywy tytoniowej od 2010 roku, teraz przed decydującym głosowaniem przypomina o nich.  PIH w imieniu reprezentowanych 30 000 sklepów składa na ręce europosłów Jacka Protasiewicza, Lidii Geringer de Oedenberg, Piotra Borysa, Danuty Jazłowieckej petycję z apelem o decyzję, która będzie miała na uwadze dobro reprezentowanych obywateli.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

bryt napis

Kampania Żyj oryginalnie

02 zo ad 1200x1200

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2